Anmeldelse af Mathilde Falch Solen Brænder album plus Isse En umulig drøm ep

Anmeldelse af Martin Brygmann Fyrtøjet- en gnist i Andersens liv album

Hej musik elskere 🙂 I dag udgiver Musikeren, sangeren, komikeren, skuespilleren m.m Martin Brygmann et nyt solo album “Fyrtøjet- en gnist i Andersens liv”. Albummet bliver dog gæstet af en del sangere da albummet er skrevet til en ny musical udgave af H.C. Andersens “Fyrtøjet” hvor H.C. Andersen selv spiller en rolle der kommer til Juli i år. Martin Brygmann spiller selv rollen som H.C. Andersen og han er manden bag de 12 nyskrevet sange som han er med til at synge de 7 af, resten er en række kendte og ukendte sangere og musical sangere. Martin er jo en mand der har lavet rigtig meget forskelligt i rigtig mange år og han har som musiker mest skrevet sange til andre men han har tidligere udgivet musik i eget navn i 2011 var det “de fleste ulykker sker med lemmet” og i 2017 kom hans nok mest seriøse album som sanger og musiker til dato “Bates Delight”, og nu kaster Martin sig så over sange til en ny musical om og med H.C. Andersen og hans kendte eventyr “Fyrtøjet”.

Første sang hedder Krigen raser” og lyden af storladen klassisk musical lyd starter og Martin ligger stemme til. Et rigtig godt nummer der viser at Martin er en rigtig dygtig sangskriver og komponist der favner bredt, og så er det en fornøjelse at høre Martin synge på en lidt anderledes måde og han viser her igen at han er en rigtig god sanger også.

Sang 2 hedder “En rigtig soldat” og nu bliver vokalen sunget af den for mig ukendte sanger og saxofonist Mads Mathias. Sangen er i forhold til første sang en meget mere typisk Martin Brygmann sang hvor melodien er en rigtig glad pop Martin Brygmann melodi. Mads viser sig som en rigtig god sanger og selvom man sagtens kunne havde hørt Martin selv slå sig løs på dette nummer så synger Mads den rigtig godt hjem og dette er et af albummets bedste numre.

Sang 3 er et instrumentalt nummer der hedder “Skovens tema” og Martin viser igen at han favner bredt og dette smukke elegante stykke musik er super godt og man ser skovens natur for sig under denne melodi.

Sang 4 hedder “Tre hårde hunde” som Martin synger sammen med en række kor sangere. En sang hvor man for alvor kommer ind i den klassiske historie om Soldaten der skal hente Fyrtøjet til heksen og ender med at hugge hovedet af heksen og beholde det selv hvor det jo viser sig at når man stryger Fyrtøjet kommer der 3 hunde frem der gør som Soldaten befaler dem. Sangen er med ægte musicals stemmer og musikken er meget typisk klassisk musical lyd.

Sang 5 hedder “Kongens København” som Martin synger sammen med endnu en ung ny ukendt musical sangerinde Liva Dongsgaard. Titlen lyder jo meget som et typisk radio pop nummer, men nummeret kan meget mere hvor det er Liva der står mest i forgrunden på nummeret der godt kunne minde lidt om et stille tilbagelænet Shu-Bi-Dua nummer, et af albummets bedste sange.

Sang 6 hedder “Klæder skaber folk” og titlen lyder jo meget hen af vejen af noget fra “Kejserens nye klæder” men det er stadig “Fyrtøjet” vi er i om soldaten der nu får i hat og i sæk og får mange penge for så at bruge dem igen på en meget dumdristig måde. Sangen bliver sunget af Martin Brygmann og musical sangeren og skuespilleren Pelle Emil Hebsgaard samt en masse musical korsangere, sangen er en rigtig glad melodi som man bliver lidt glad af at høre og man kan se historien for sig når man lytter til teksten. En sang der bliver bedre 2. gang man høre den og har noget humor i teksten også.

Sang 7 hedder “Højt at flyve” der beskriver bagsiden af berømmelsen for Soldaten der nu har brugt alle sine penge og intet har udover Fyrtøjet. Sangen bliver sunget af Martin Brygmann og sanger og sangskriver Tim Schou. En rigtig Martin Brygmann pop ballade hvor Martin og Tim synger sig super godt igennem med deres stemmer der passer rigtig godt sammen, og det er en fornøjelse at høre Tim Schou på dansk også. Der går lidt boyband stil i sangen til sidst samtidig med at lydbilledet spiller smukt med violin og mundharpe i centrum.

Sang 8 hedder “Ud med sproget” som Martin synger sammen med en masse kor sangere igen, en sang der omhandler H.C. Andersens andre eventyr og hvor de hver i sær spørg Andersen hvilket et han fortrækker, en rigtig smuk musical sang der er en stille flyvende drømmende sang hvor stemmerne igen bare fungere.

Sang 9 hedder “Snylternes serenade” og nu skifter vi igen for alvor stil med et rigtig rock/pop guitar nummer som Martin igen synger sammen med Pelle Emil. Sangen er super fed og er et af albummets bedste numre og et af dem der skiller sig mest ud da det hverken er et klassisk musical nummer eller Brygmann nummer men en sang hvor Martin igen viser hans store talent som sangskriver og komponist.

Sang 10 hedder “Den dejligste drøm” der synges af endnu et nyt ukendt ungt musical talent Ellen Fjord. Ellen har en rigtig god stemme der nok skal være en vi kommer til at høre mere til i fremtiden. Sangen er en meget typisk Brygmann melodi og høre igen til en af de bedste numre på albummet, en sang om prinsessen der bliver bortført af soldatens hunde nat efter nat for at være sammen med soldaten.

Sang 11 hedder “Dronningespind” og synges af den erfaren sangerinde og skuespillerinde Kaya Bruel. En sang der vist har lavet en lidt ændring på historien hvor det rigtig er kongen der opdager at hans datter er sammen med soldaten er det her dronningen der opdager det. Sangen er til gengæld super fed og Kaya synger jo bare super godt og igen er dette en af albummets mange rigtig gode af de bedste sange på albummet, igen et lidt mere rocket nummer som har en fed lyd blandet med Kayas smukke stemme.

Sang 12 er også det sidste nummer og hedder “Galgenhumor” og synges af den unge musical stjerne Andrea Lykke Ochenslager der også er svigerdatter til Martin Brygmann. Sangen starter som en stille ballade hvor Andrea synger guddommeligt som Danmarks egen Whitney Houston, men 1:20 min inde i sangen bliver sangen en fed optemo gospel hymne om soldaten der dømmes til døden. Andrea blæser en bagover endnu engang med sin vanvittige store fede stemme og dette er klart min favorit sang på albummet og til sidst går der total gospel kor i sangen og man bliver mærket af stemningen og Andrea tager den helt ud til sidst, fed afslutning på et super fedt album dog er den sidste sang her alt for hurtig færdig.

6 stjerner ud af 6 🙂 Martin Brygmann har lavet et super fedt album med 12 nye fede sange til den nye musical, og med sig har han en række rigtig dygtige sangere der viser hvad de kan hver især. Martin viser med dette album at han er en af 90erne, 00erne, 10erne og nu også 20ernes helt store sangskrivere og komponister og alle 12 sange kan i mit hoved alle blive nye Martin Brygmann klassikere der kan høres om 10, 20 og 30 år også, en mand der har vist sit talent indenfor mange genre og på dette album skinner han virkelig igennem som en super dygtig sangskriver og komponist samt en virkelig god sanger som man desværre mangler på slutningen af albummet. Albummet kan købes som cd og streames og downloades.

Det var lidt om Martin Brygmann og gæsters nye album til musicalen “Fyrtøjet-En gnist i Andersens liv” der spiller i Varde til Juli 🙂