Blogindlæg om Toppen af poppen: Burhan G dag

Anmeldelse af Jens Lysdal koncert Turbinen Randers 13/10/2017

Hej musik elskere 🙂 dsc02738

jeg var i går i Randers og høre sanger, sangskriver og guitarist Jens Lysdal. Jens har lavet meget forskelligt i sin karriere der inkludere 4 solo cder og en ep, hvoraf den ene er lavet med afdøde bassist Hugo Rasmussen, så har han lavet musik med Laura Illeborg, lavet film musik, og medvirket på andre kunstners cder og da han er født i Sverige og gået i skole i New Orleans så har han også tuneret på disse kanter. Altså en erfaren musiker med sin helt egen lyd, en blanding af rock, singer a song writing og folkemusik med en snert af jazz.

Jens startede med selv at komme på scenen og gav os nummeret “Easy heart” fra 2014, derefter kom hans to med musikere på scenen Bjarke Falgren på violin og Jon Bruland på bas og de fortsatte med de 2 næste numre “The beauty of it all” og “I should have dance” også fra 2014, “Easy heart” albummet fra 2014 er ikke et album jeg har lyttet meget til og derfor var jeg lidt “lost” på de første numre.

Jens fortsatte herefter med et genkendeligt nummer, nemlig sangen “Love and quailty” fra 1995 et godt eksempel på at Jens skifter i mange genre, en blanding af folkemusik og lidt jazz. Vi fik herefter også lidt forsmag på at Jens mestre det svenske også i form af nummeret “Somliga går i trasiga skor” fra 2001 hvor tempoet også blev løftet en smule, men under hele koncerten var man i dejligt afslappede selskab med Jens Lysdals afslappende musik.

Lidt instrumental fik vi også hvor Jens viste sine evner på den akustiske guitar, og så kunne han fortælle at melodien faktisk også er brugt i en Arla reklame, et sjovt indslag efter man lige havde nydt musikken og haft billeder af smukke Sverige inde i sit hoved.

I det hele taget bestod koncerten af mange forskellige numre og nogle af numrene kunne man måske godt havde undværet som den danske “vækst-sangen” hvor teksten blev lidt for komisk til mig.

Vi fik også det gode nummer fra 2014 “It happens to me sometimes” og til slut fik vi det danske nummer “Langhåret leddeløse Lone” fra 2016 der rent musikalsk kunne havde været noget Kim Larsen havde indspillet.

Og så var det slut, men publikum var i den grad frisk på mere og Jens og bandet kom igen på scenen og vi fik det fede dansenummer “Queen of wasting times” fra 1995 og derefter sluttede koncerten af med den smukke “Masser af tid” fra 2016 der handler om netop at havde masser af tid, og så var det også slut på en hyggelig og god aften.

4 stjerner ud af 6 🙂 man føler sig dejligt afslappede i Jens selvskab og han var rigtig god til også at fortælle mellem numrene, dog syntes jeg måske Bjarkes Violin fyldte for meget i lydbilledet der var ingen tvivl om at han var musikalsk som da han også spillede på plastik pose i et nummer, speciel lyd var det men dog imponerende at kunne holde rytmen med en plastik pose. Syntes dog stadig at til tider ville jeg hellere havde hørt mere til Jens guitarspil, så syntes jeg måske jeg manglet en del af hans gamle numre fra 1995, 2001 og 2007, for eksempel var der slet ingen numre med fra det fede album “Its almost love” fra 2007. Men det var en hyggelig koncert og man fik et indblik i hvor meget musik han også har lavet.

her lidt flere billeder 🙂 dsc02740dsc02741dsc02742

Det var lidt fra koncert aften Med Jens Lysdal 🙂 iaften på tv2 Charlie kommer der Rockshow med altid veloplagte Anders Blichfeldt som sanger og vært, og med gæsterne Sko/torp og Sanne Salomonsen, hvis du er til de kunstner og et program der handler om musik, med et band der er top professionelle så se med fra kl. 21:15 og ellers læs med her på bloggen i morgen. 🙂

dsc02745

1