Anmeldelse af Nikolaj og piloterne akustisk koncert d. 6/10/2017 godset i Kolding

Blogindlæg om Toppen af poppen: Burhan G dag

Hej musik elskere 🙂 her lidt om sidste afsnit af toppen af poppen der rullet over skærmen i søndags, og hvor det var Burhans sange der stod for skud.

Første kunstner var den gode Michael Falch og han havde valgt nummeret “Playcround” fra Burhans første solo album. Den originale udgave er en pop/RNB sang og det havde broder Falch valgt at pille helt fra hinanden og lavet en rå country/rock udgave af nummeret hvor han startede med at snakke igen inden han fandt sin gamle rocken roller frem, og gav en super fed og nærværende optræden og fed og anderledes fortolkning der var langt fra originalen, og mere Falch møder The Roling stones på en god dag, Falchen fløj igen.

Så blev det aften og næste kunstner var Caroline Henderson der ligesom Falch har imponeret mig gang på gang i de programmer og her var igen sat op til det helt store drama med den store stemme. Caroline havde valgt “Who is he” som hun gjorde til sin egen og det lød meget bedre end originalen, Caroline har den grad vist hvilken dygtig og fantastisk sangerinde hun er, jeg har været solgt hver gang hun bare har åbnet munden.

Næste kunstner var Søren Huss der havde valgt duetten Burhan lavet med Medina, nemlig sangen “Mest ondt”. Søren havde valgt at lave en ren Søren Huss udgave af nummeret og selvom nummeret ikke er et jeg holder af hverken i hans udgave eller den originale Burhan og Medina, så vil jeg til hver en tid fortrække at høre den med Søren Huss.

Næste kunstner var Aura og hun havde valgt “Jeg vil ha dig for mig selv”, og hun havde alt at dømme lyttet til de andres ord om at country klædte hende fra hun sang Dorthes sang i sidste program. Hun havde i hvert fald igen lavet en country udgave af “Jeg vil ha dig for dig selv” og det var igen så sejt fremført med Aura på guitar også, meget langt fra originalen og så meget bedre. Aura har overrasket mig positivt nogle gange her i toppen af poppen og her til Burhans dag måtte jeg igen overgive mig til hendes måde at ha fremført sangen på, det var ren “Bad girl” country og det er en vej jeg syntes hun burde gå videre med ren musikalsk.

Næste kunstner var Karl William der havde valgt nummeret “Din for evigt”, jeg har i alle programmer syntes Karl og Burhans stemmer mindet meget om hinanden, dog også at Karl har mere at byde på. Hans version af “Din for evigt” tilføjet dog ikke noget nyt eller anderledes til nummeret og tror jeg ville havde svært ved at vide hvilken version der er Burhans og Karls hvis jeg sku støde på en af dem igen.

Sidste kunstner var Dorthe Gerlach der havde valgt det eneste nummer jeg ikke kendte i forvejen, “I stedet for dig”. Dorthes fortolkning var dog rigtig god, hun har i den grad også overrasket mig positivt i toppen af poppen, og hvor jeg har genfundet Hush musik lidt igen. Det fede ved Dorthe igennem det meste af programmet har også været at hun har været utrolig nærværende i hendes optræder, det syntes jeg klart har været hendes styrke.

Så er det slut igen på en sæson med toppen af poppen, og igen syntes jeg at det har været nogle rigtig gode programmer med fede fortolkninger og positive overraskelser. Min favorit i sidste program var helt klart igen Michael Falch som jeg syntes har været super fantastisk i alle programmerne, og gjort mange af sangene til en “Falch” sang samtidig med at han også har fundet nye musikalske sider af ham selv, hvilket jeg syntes har klædt ham. En anden der bare har imponeret mig gang på gang har været Caroline Henderson, syntes virkelig hun har vist i de programmer at hun er en af Danmarks bedste sangerinder. Af overraskelser har der været en del, men jeg vil dog nævne to kunstner som jeg har fået øjnene mere op for i de programmer, nemlig Dorthe Gerlach og Aura. Dorthe har imponeret mig i størstedelen af programmerne med hendes gode country stemme og dejlige nærvær. Aura har jeg haft det op og ned med i de programmer, jeg syntes dog stadig hendes version af Carolines “Vil du være min i nat” slog benene væk under mig og at Aura i den grad fandt vej til mit hjerte med den version, og så syntes jeg hendes country udgaver af Dorthe og Burhan igen viste en hel ny side af Aura som klædte hende og hvis hun sku ske at gå lidt mere af country vejen så kunne det da være at jeg ville lytte mere på hende.

Det var mit synspunkt på Toppen af poppen, i er som altid velkommen til at skrive hvad i mener og evt. også hvem i kunne tænke jer at se i en ny sæson, der er jo stadig mange man kunne tag. Jeg har et ønske om en der kunne være med, nemlig Thomas Helmig, der ville være rigtig mange sange man kunne tag af og er sikker på Thomas ville kunne lave nogle fede nye versioner af andres.

2