Anmeldelse af Shane Filan: Love always cd

Blogindlæg om Toppen af poppen: Karl Williams Dag

Hej musik elskere 🙂

Igår startede Toppen af poppen på tv2 igen, og igen iår er det vidt forskellige musikere der er med.  Michael Falch, Caroline Henderson, Dorthe Gerlach, Søren Huss, Aura, Burhan G og aftens hovedperson og den yngste deltager Karl William. Karl William er den eneste jeg ikke kendte noget til i forvejen så hans musik var i den grad nyt for mig.

Den første der skulle synge var sangerinden Dorthe Gerlach som startede i gruppen Hush som hun er tilbage i efter et soloalbum, hun havde valgt sangen “Tale om noget”. Hush første album var noget jeg lyttet rigtig meget til på grund af deres gode country lyd og Dorthes specielle stemme til den genre, siden syntes jeg dog både Hush og Dorthe blev for poppet i deres lyd, men “Tale om noget” har Dorthe lavet til en meget country udgave som klær Dorthes stemme og det lyder rigtig godt, samtidlig er Dorthe utrolig nærværende og har kontakt til de andre.

Senere om aften er det blevet Auras tur, hun har lavet 3 cder og startede faktisk med at være deltager i den første udgave af popstars. Hun har valgt nummeret “Syredronning” som ikke falder i god smag ved mig hverken sangen eller Auras stemme og hendes knæk med stemmen hun laver bryder jeg mig ikke om. På et tidspunkt virker det også som om hun glemmer teksten ? hun virker ikke så velforberedt.

Næste kunstner er pop fyren Burhan G der startede som korsanger for Outlandish og siden har udgivet en del cder selv på engelsk og dansk, han har valgt nummeret “Blind igen”. Når man har lyttet lidt til Karl Williams sange med ham i programmet og her idag jeg har lyttet lidt til numrene så lyder Burhan og Karl rigtig meget ens med deres meget Nasale stemmer og så synes jeg bare ikke Burhan har noget særlig god eller stor stemme og han taber også nogle af ordene til sidst.

Næste kunstner er sanger, sangskriver, skuespiller og forfatter Michael Falch der må siges at være den mest erfarende på holdet og så viser det sig at han har ladet sig inspirere af Karl williams lyd meget på det sidste. Michael har valgt nummeret “Skinner” og overrasker ved at lave en fed “spoken word” udgave hvor han kun synger lidt i omkvædet, det klær hans stemme at snakke hen over nummeret og så kan man se han er en af de meget erfarende og professionelle med hans optræden. En anden ting der skal fremhæves er det fantastiske faste band i bagrunden som danner hele lydbilledet med trommeslager og kapelmester Claes Antonsen i forgrunden og med et lydbillede der domineres af Poul Riemann på keyboard og Jonas Krag på guitar, dygtige musikere der i den grad også løfter de kunstnere der er med.

Næste er Caroline Henderson der har lavet alt muligt og da også i den grad er en erfaren kvinde, med start i 80er gruppen Ray dee ohh til jazz/pop sangerinde med et hav af solo cder og så har hun været lidt skuespiller også. Caroline har valgt nummeret “Rammer perfekt” igen spiller bandet i bagrunden helt fantastisk med et lydbillede der kunne havde været temasang til en James Bond film. Caroline viser her at hun er en vanvittig dygtig sangerinde med en kæmpe stemme, man er af og til ved at falde ud af sofaen eller ned af stolen over hvor fedt hun synger og giver sig fuldt ud.

Sidste kunstner er sanger og sangskriver Søren huss der startede som sanger i gruppen Saybia og sidenhen har lavet 2 solo cder. Han har valgt nummeret “Alt er fint”, Søren spiller selv klaver og lydbilledet starter endelig ganske fint men bliver undervejs lidt for træls til mig og så bliver Søren Huss stemme en tand for dyster til mig og selvom man høre nummeret igen er det ikke et der printer sig ind i hovedet på mig.

Toppen af poppen er i luften og jeg glæder mig til at følge programmerne, i det første program synes jeg klart at Caroline var den der gjorde det bedst. Jeg ser frem til at høre en af mine musikalske helte i programmerne Michael Falch og se hvordan han griber de forskellige sange an, og som altid håber jeg da der bliver nogle positive overraskelser hvilket der har været tilfældet i de tidligere programmer, jeg synes allerede at Dorthe var en der overrasket positivt og glæder mig til også at følge hende de næste søndage.

Det var min mening om sæson primæren på Toppen af poppen, hvis nogle af jer der læser med så det er i meget velkommen til at skrive en kommentar her eller på facebook hvad i synes og om i er enige. I næste uge er jeg på ferie så der får i ingen blogindlæg, til gengæld lover jeg meget mere blog om musik når jeg kommer hjem.

På gensyn

2

• Mette Bugtrup