Anmeldelse af Martin Brygmann Fyrtøjet- en gnist i Andersens liv album

Anmeldelse af Annelene Dunkel album

Hej musik elskere 🙂 i sidste uge udgav violinisten Annelene sit debut album et 10 numre langt instrumentalt folkemusik album med violinen i centrum, det album vil jeg rigtig gerne skrive om i denne uge.

Første sang var også 1. single og hedder “Swiping” som hun har indspillet sammen med bandet Som os. Annelene og Som os får fra første tone slået fast at de værner om den gode gammeldags folkemusik traditionen og man får tankerne hen på instrumentale numre fra 60erne og 70erne og tænker specielt på et navn som Lars Lilholt. “Swiping” er et dejligt instrumentalt foke nummer hvor Annelene viser sine evner på violinen.

Sang 2 hedder “Nyt band” og er igen indspillet sammen med Som os, hvor vi fortsætter i den folkelige stil og som titel antyder er det jo en debut for Annelene og Som os og det at forestille sig når et nyt band første gang skal spille sammen mens man høre sangen giver i den grad ekstra mening med titlen. Annelenes violin lyder super godt og på dette nummer er både fløjte og guitar også godt i centrum, et super dejligt nummer at lytte til.

Sang 3 hedder “Til far” og fortsætter samarbejdet med bandet Som os. “Til far” er en smuk lys melodi hvor der er noget sommer over nummeret og den passer rigtig godt at høre på en smuk sommerdag, igen får man tankerne hen på Lars Lilholt og andre foke bands og dette er en af albummets bedste numre. Man læner sig tilbage i stolen kigger ud mod sommersolen og bare nyder denne smukke sommer hymne melodi “Til far”.

Sang 4 hedder “Trippevals” og er igen indspillet sammen med Som os og vi fortsætter den folkelige lyd med violin og fløjte i centrum og det er en fornøjelse at høre denne slags musik i 2021, hvilket man ikke kan høre at det er udgivet i 2021, et dejligt valse nummer.

Sang 5 hedder “Mens vi venter og er igen indspillet med Som os og nu sker der lidt noget andet, den folkelige lyd bliver udskiftet lidt med en mere rock/jazz lyd på et mega fedt og anderledes nummer der er albummets bedste fordi det skiller sig så meget ud og giver lytteren en ny og anderledes oplevelse og man høre virkelig på dette nummer hvor dygtige musikere det er der spiller på et nummer hvor der både er plads til Annelenes smukke violin og Som os fede backing lyd med guitar, trommer og trompet i centrum.

Sang 6 hedder “En verden for sig selv” og nu er Som os skiftet ud med et andet band nemlig Vesselil. “En verden for sig selv” fortsætter den folkelige stil på et meget afdæmpet nummer der er dejligt at lytte til og bandet Vesselil spiller rigtig godt og hjælper Annelene rigtig godt på dette nummer hvor violinen dog er mest i centrum.

Sang 7 er 2. og nyeste single “De sene nætter” hvor Vesselil igen medvirker. Et meget sommerligt nummer hvor man ser de sene lyse nætter for sig og Annelenes violin sætter endnu engang tonen an og fører lytteren igennem dette skønne nummer der også er albummets længste på 5:12 min. Nummeret skifter tempo en del gange og det gør at man som lytter er spændt på hvad der nu kommer, klart et af albummets bedste numre.

Sang 8 hedder passende efter “De sene nætter” “Morgendrøm” og er igen indspillet sammen med Vesselil og man gad da godt havde denne melodi i sin morgendrøm da den bare igen er super god og dejlig at lytte til og man forestiller sig morgengryet og lige inden man vågner fra sin søvn og drømme, et meget stemningsfuldt nummer.

Sang 9 hedder “Snusen” og er indspillet sammen med de 3 musikere Gunnar Ringøen, Tim Ewe Jensen og Chris Falkenberg, et nummer der skiller sig meget ud fra resten af albummet og er meget mere et jazz nummer hvor Annelene sammen med de 3 mandelige musikere folder sig ud på hver deres instrument og er et rigtig godt jazz nummer.

Sang 10 er titel nummeret og også det sidste nummer “Dunkel” hvor Gunnar og Tim medvirker på hvor vi bliver i den jazzet afdeling dog med Annelenes violin mere i centrum end på forrige nummer, et godt nummer at slutte af med på et super fedt og anderledes instrumentalt album.

6 stjerner ud af 6 🙂 Annelene er et frisk pust på den danske musik scene og det er super fedt at høre en dansk violist der har sprunget sig ud i at lave instrumentalt musik med rødderne i folkemusikken og lidt jazz og dette album kan klart varmt anbefales og hvis Lars Lilholt mangler en gæste violist engang kan han bare ringe til Annelene 🙂 albummet kan købes som cd og downloades og streames 🙂

Det var lidt om Annelenes debut album 🙂 find det hvor du lytter til musik 🙂