anmeldelse af Hanne Boel Between dark and dayligt cd

anmeldelse af Sanne Salamonsen akustisk godset Kolding d. 1/2/2020

Hej musik elskere 🙂 i lørdags var jeg til koncert med Sanne Salamonsen, koncerten var min 7. med hende og første gang det var akustisk 🙂 med sig havde hun sin søn Victor Ray på guitar, Mads Løkkegård på guitar og hendes mange årige samarbejds partner Annika Askman på klaver.

Koncerten startet kl. 21:02 med at Sanne kom ind og fortalte om koncertens formål og præsenteret hendes band og derefter fik vi det første af mange glemte perler “Storm Warning” fra 1991 sunget på smukkeste vis og den satte ligesom stemningen for det meste af aften. Sanne fortalte herefter at hun var stolt over at synge det nummer for efter hun havde indspillet den havde både hendes store idol Bonnie Raitt og Tina Turner indspillet den efterfølgende. Sanne fortalte også at det jo ikke var nogen rock koncert men at de ville prøve at spille et rock nummer og derfor fik vi endnu et super fedt nummer som ikke har været meget ude live i mange år “Havent i been good to you” fra 1994 som var super fedt at høre og som stadig rocket i denne akustiske rock udgave hvor Sanne også spillet tamburin.

Vi fik rigtig mange overraskelser både Chaka Khan sangen “Love me still” som Sanne indspillet i 1998 og så fik vi en sang fra et af Sannes side projekter nemlig en sang fra hendes tid i Cowgirls sammen med Tamera Rosanes og Lis Sørensen, vi fik sangen “What Kind Of Love” fra deres album fra 2001 som Sanne også fortalte var den sidste sang Roy Orbinson havde skrevet og det var dejligt at høre noget fra Cowgirls tiden som er mange år siden jeg har hørt og country klæder Sanne. Sanne gav også en hyldest til nu afdøde Marie Fredriksson fra Roxette da hun sang en sang som de havde indspillet og sunget meget sammen nemlig sangen “Drift away” der rigtig blev indspillet af John Henry Kurtz i 1972 og siden lavet i en del udgaver, Sannes var super fed og man kunne mærke at hun havde været en tæt veninde til Marie.

Sanne fortalte at nu skulle vi oppe i gear så hun rejste sig op hvilket gjorde at publikum gjorde det samme og så fik vi hendes store rock hit “Love dont bother me” fra 1994 i en fed akustisk rock udgave der kunne havde blæst taget af og Sanne viste at hun ikke er Danmarks rock mama for ingenting. Inden pausen fik vi Sannes udgave af  Jackie DeShannon nummeret “When you walk in the room” som Sanne selv indspillet i 1991 og Sanne måtte igen op og stå og det samme gjorde publikum til denne fantastiske sang og så var der pause.

Efter pausen på 20 min kom Sanne og band tilbage på scenen og Sanne spurgte om vi havde lagt mærke til at det kun var engelske sange i 1. sæt, det havde publikum selvfølgelig og derfor ville 2. sæt kun bestå af danske sange og vi fik derfor det fede 80er nummer “Tænk på mig” fra 1989 hvor nogle af publikum igen rejste sig op og man kunne mærke at det var en sang mange var glade for at høre. Vi fik også den smukke ballade fra 1989 “Uden dig” der også var et glædeligt og sjælen genhør og hvor Sanne viste hvilken fantastisk stemme hun har, og så viste bandet at de var super dygtige musikere og kor stemmer, og deres stemmer fik vi hørt mere til i hittet “Jeg i live” fra 1989 hvor både Victor, Mads og Annika sang sammen med Sanne der jo rigtig sang den sammen med Thomas Helmig.

og en sang af Thomas Helmig fik vi mere af da Sanne sang sangen “Det var hvad det var” som Thomas skrev til Sanne i 2009 og det var endnu et af de numre der var dejligt havde fået lov til at komme med live, fra samme album fik vi også den fede “Rør ved mig” der blev spillet på en super fed akustisk rock måde der var super fed leveret. Vi fik også et af de nyere numre “Farvel til blues” fra 2017 der også blev leveret super fedt med Sannes vokal, bandets kor og så spillet Victor en super fed guitar solo. Vi fik endnu et ukendt nummer som jeg med skam må indrømme jeg ikke kendte men hvor er “det røde blod” fra 1996 fantastisk og rørende, Sanne fortalte at den handlet om et venne par hun havde kendt der var junckier og hvor manden var blevet clean men at kvinden aldrig blev det og desværre døde af det.

Sanne fortalte at vi nu var kommet til det sidste nummer og hun rejste sig derfor op og vi fik hittet “Kærligheden kalder” fra 1989 og publikum rejste sig også op og skrålet med på dette skønne nummer som man godt kunne mærke var et af de mest kendte. Koncerten sluttet og Sanne og band takket og forlod scenen men publikum var selvfølgelig ikke færdige og Sanne og band måtte på scenen igen og vi skulle selvfølgelig ikke snydes for hittet “Den jeg elsker” som Sanne skrev sammen med Anne Linnet til Søs Fenger og Thomas Helmig i 1988 og som Sanne selv indspillet efterfølgende og har haft med til sine live koncerter og hvor Sanne og publikum igen stod op til sidst og der var fællessang så taget på godset igen var ved at lette, efter den blev Sanne og publikum stående og vi fik et ukendt Sneakers nummer fra 1984 skrevet af C.V Jørgensen at gå hjem på nemlig sangen “Mens vi venter på imorgen” der var rigtig fed men man tænkte at vi da nok skulle havde “Hvis du forstod”, “Sui sui” eller “Den lille løgn” at gå hjem på men nej det var slut dog på en fantastisk og anderledes aften.

6 stjerner ud af 6 🙂 Sanne viste at hun “Still got it” og hun viste hvor stærkt hun er kommet igen siden hun vente tilbage i 2008 efter sit sygdoms forløb. Koncerten i aften var den bedste koncert jeg har oplevet med hende og det var fedt at høre rigtig mange af hendes mange fantastiske sange som hun aldrig har haft med eller er længe siden hun har haft med, og jeg blev da endnu klogere på hvor meget musik hun i grunden har lavet og hvor mange forskellige sammenhænge det har været i. Ulempen ved at tag så mange lidt mindre kendte/glemte sange med er selvfølgelig at der er nogle af dem man plejer at få som man ikke får og man sad da også og tænkte på flere numre som også er længe siden har været spillet som man gerne ville havde hørt som “On a night like this” fra 2005 eller “6. sans” fra 2009 og hvorfor skulle vi igen igen undvære “Hjem” fra 2011 som jeg kun har hørt live i tv udsendelser ? men når det så er sagt så var det en fantastisk koncert med en fed sætliste af fantastiske numre fra en nærværende Sanne der sang endnu bedre end hun har gjort i lang tid og fik hjælp af sit dygtige lille hold af musikere, og så var publikummet denne aften på godset i Kolding også i den grad med til at løfte stemningen der bare gjorde koncerten endnu mere fantastisk.

Det var lidt fra min koncert med Sanne Salomonsen der fortsat i mine øjne er en af Danmarks bedste og største sangerinder 🙂 I næste uge kan i læse en anmeldelse af The Beatoponics nye album 🙂