Anmeldelse af Isam B cd: Lost for words

anmeldelse af Paul Maccartney cd: Egypt station

Hej musik elskere 🙂 som lovet får i her en anmeldelse af den levende legende fra The Beatles Paul Mccartneys nye album. Det første nye album med nye numre siden 2013.

Første sang er en intro på 42 sek. og hedder “Opening Station”, man mærker stemningen fra når folk går ind på et station og når de 42 sek. er gået er man klar til at lytte til Paul Mccartney.

2. sang var første single og hedder “I dont know” en rigtig Paul Mccartney Rock/ballade der leder tankerne hen på netop The Beatles. Pauls stemme er ikke helt hvad den har været men han kan stadig skrive super gode sange, og så holder stemmen stadig tros alt og man mærker at han er en mand der har oplevet meget i sin lange musikalske karriere. En levende legende.

3. sang var 2. single og hedder “Come on to me” og nu går vi op i tempo og får en rigtig rock sang godt med brug af guitar og trommer. Igen leder man tankerne lidt hen på The Beatles og så lyder Paul Mccartney som Paul Mccartney skal lyde, et rigtig fedt rock nummer man nemt husker når albummet er færdig.

4. sang hedder “Happy with You” og er igen en ballade med den akustiske guitar i centrum, en rigtig sød sang og man føler Paul mener det han synger når han synger at han bare vil være “Happy with you”. Nummeret bliver forstærket med en central trommelyd men forbliver ned i tempo, det er et nummer som kun Paul Mccartney ville kunne skrive.

5. sang hedder “Who cares” der starter med lyden af en el guitar og så er vi op i tempo igen og man har det lidt som om man er tilbage i 60erne igen, igen er lyden af The beatles/Paul Mccartney central og det lyder bare super fedt og så synger Paul faktisk allerbedst når han virkelig bruger sin lidt slidte stemme på et ægte optempo rocken roll nummer.

6. sang er nyeste single og hedder “Fuh you” og her er det tydeligt at Paul har forsøgt at ramme en mere moderne lyd og en mere pop lyd. Nummeret er træls at høre på og Pauls stemme er ikke for god på dette nummer, samtidlig med at der er gjort lidt brug af autotune og så er teksten om at han gerne vil “Fuh you” ja som man nok kan regne ud hvad er lidt pjat og lidt for ungdommeligt og er synd for Paul er bare bedst når han lyder som sig selv.

7. sang hedder “Confidante” og her er vi tilbage på sporet med en super fed kærligheds ballade der ikke lyder som en almindelig ballade ville lyde, Paul har sin helt egen måde at skrive sange på og han er jo en af de største når vi snakker musik. “Confidante” er klart et af albummets bedste numre.

8. sang hedder “People Want Peace” og starter med lidt jungle tromme lyd og herefter kommer den klassiske Paul Mccartney klaver lyd og Paul synger her en dejlig optempo sang om fred, et nummer der også består af stryger og igen tænker man på gode gamle The Beatles, dette kunne sagtens havde været et nummer de havde lavet i sin tid og emnet om evig fred er jo stadig 100 % aktuelt.

9. sang hedder “Hand in hand” og vi går ned i tempo igen og får en ballade som man ville syntes lød som noget man havde hørt før, men Paul er en snedig sangskriver og får den lige vendt og givet det ekstra specielle der gør at den bliver hans sang og man ikke føler det bliver for kvalmende eller poppet. Et rigtig smukt nummer der også rummer en rigtig fin fløjte solo.

10. sang hedder “Dominoes”og er et optempo nummer, igen er man ikke i tvivl om hvem man lytter til og igen kunne dette nummer sagtens havde været indspillet af The Beatles tilbage i slut 60erne/start 70erne. Koret i sangen er et typisk Beatles kor og hvis man ikke vidste at de to af Beatles medlemmerne er døde og de har været opløst i en menneske alder efterhånden så skulle man tro at The Beatles på dette nummer var blevet gendannet.

11. sang hedder “Back in Brazil” og den starter med lyden af fugle efterfulgt af et keyboard. Kayboerdet dominere rigtig meget på dette nummer og igen har Paul måske valgt at ramme en mere moderne pop lyd, det lykkes måske til gengæld er det ikke en vogn jeg hopper med på og nummeret er simpelthen for træls og der er ikke meget tekst i og så er der til gengæld rigtig mange mærkelige lyd effekter, man går som lytter hurtig videre til næste nummer.

12. sang hedder “Do it now” og vi vender tilbage til den Paul Mccartney lyd man kender og som heldigvis er dominerende på albummet. “Do it now” er en stille klaver ballade der igen får tankerne hen på noget The Beatles og nogle af Pauls tidligere numre, igen er koret typisk Mccartney og Beatles agtigt og det er bare et rigtig godt og anderledes nummer.

13. sang hedder “Caesar Rock” og på dette nummer finder Paul for alvor sin indre gamle rocken roller frem og fremføre et nummer der starter med akustisk guitar der bliver afløst af El guitar og en Paul der skråler det hele ud for sine fulde lunger, dette er klart mit ynglings nummer på albummet og er man til ægte Rocken roll musik så er dette nummer lige noget for en hver der elsker et fedt rock nummer hvor der bare bliver spillet og sunget for fulde kræft.

14. sang hedder “Despite Repeated Warnings” og starter som en typisk Mccartney klaver ballade og man lytter intens på denne smukke sang og Paul synger igen som om det var sidste gang han ville kunne det. Nummeret vokser og bliver endnu mere Beatles agtig og intens, men efter 2:36 min skifter nummeret retning og kommer op i tempo og bliver mere rocket og man tænker ulmebart ikke at det er samme nummer men det er det skam og det lyder mega fedt og er et fedt twist at skifte musikalsk retning midt i nummeret. Hvis man troet nummeret blot var det tager man fejl for 4:30 min henne i nummeret skifter nummeret igen retning i en retning man ikke havde set komme, nummeret bliver nemlig total Disco og det kunne ligeså godt havde været musik fra “Grease”, nummeret går igen tilbage til rocken og slutter 6:15 min henne i nummeret af med Paul/The beatles lyd billedet og 6:57 er nummeret færdig og man sidder tilbage med en følelse af at havde hørt et nummer man aldrig før har hørt ligene af, genialt udført og et af albummets bedste og mest overraskende numre.

15. sang er igen en intro og hedder “Station 2” igen lyden af folk der er inde på et station og 46 sek. henne er nummeret færdig og en elguitar ligger op til det 16. og sidste nummer

16. sang er nemlig det sidste og er den 6:23 min lange “Hunt You Down/Naked/C-Link” der starter med ægte Paul Mccartney rocken roll med “Hunt you down” og det lyder super fedt og bandet i bagrunden spiller virkelig derud af. Nummeret går 2:00 min henne ned i tempo og bliver til “Naked” og nummeret holder den fede skitse og er meget i stil med “Despite Repeated Warnings” og skifter spor og lydbillede på det 6:23 min lange nummer. 3:54 henne får vi en guitar solo og går igang med “C-link” og resten af nummeret er domineret af guitaren som bliver spillet super fedt og intens og ellers er instrumental resten af vejen, en super fed afslutning på et meget anderledes og levende album.

4 stjerner ud af 6 🙂 Jeg er ikke kæmpe Paul Mccartney fan men han er en musiker man ikke kommer uden om og som når man snakker om musik altid kan vende tilbage til, The Beatles er og var et band man altid kan vende tilbage til og som man ikke kommer uden om fordi de jo er noget af det største man finder inden for musik. Jeg har alle dage dog også syntes både The Beatles og Paul Mccartney var super gode og Paul har altid været mit ynglings medlem af The Beatles og for mig er det ham der er den. Det nye album er et rigtig fedt og specielt album hvor Paul lyder som sig selv og trækker spor tilbage til dengang musik lød lidt bedre og The Beatles lå på hitlisterne. Der hvor det går galt er når Paul prøver at lyde som noget han ikke er, men heldigvis er det den gode melodi og gode tekst der dominere på albummet og Paul viser at han i en alder af 76 år stadig kan sætte en rigtig god sang sammen og at selvom stemmen til tider fejler så er manden stadig en af de største musikere verden har. Albummet kan høres på bl.a Spotify og både købes som cd og downloades eller streames Cover of Paul McCartney's 'Egypt Station' album.jpg

Det var lidt om Paul Mccartneys nye album 🙂 på Søndag er der Rockshow på TV2 Charlie hvor Back to Back og Sys bjerre medvirker, er dette noget for dig så kig med 20:50 på søndag og ellers læs om det på bloggen på mandag 🙂