blogindlæg om Tv2 julekalender 2000-2005 + dr1 julekalendere 1967-2000

Anmeldelse af Damgaard Krøyer Tschicaja album: Past present

Hej musik elskere 🙂 rigtig godt nytår, jeg håber i alle kom godt ind i det nye år. Ingenting er stadig som det plejer men en ting er sikkert i skal ikke snydes for min blog om musik 🙂 det første blogindlæg for 2021 bliver en anmeldelse af den danske trio Damgaard Krøyer Tschicaja og deres instrumentale debut album “Past present” der udkom december 2020, et album med 8 instrumental guitar numre. trioen består af Kasper Damgaard på guitar, Nils Krøyer på bas og Allan Tschicaja på trommer, de to sidst nævnte har begge spillet med guitaristen Søren Andersen.

Sang 1 hedder måske meget passende “The big bang” der starter ud med hurtig tempo og en masse guitar og man bliver fra start blæst bagover hvor fedt det lyder og at et instrumental guitar album stadig kan havde en plads i 20erne. Nummeret er 5:10 min langt og man mærker et fedt og intens sammenspil mellem de 3 musikere hvor man høre hver af deres instrument men hvor det specielt er guitaren der er i fokus og trommerne der dominere rigtig meget, et ægte rocken roll nummer der passer godt til titlen.

Sang 2 hedder “see you later” og fortsætter i rockens tegn dog med et mere afdæmpet tempo end det første nummer uden at det er et stille nummer og guitaren er stadig i fokus og det lyder rigtig fedt. Igen er vi i den lange ende og det er dejligt at havde med sange der ikke er skrevet ud fra at de skal kunne spilles i radioen, dette nummer varer nemlig 4:14 min, undervejs bliver nummeret hurtigere og der bliver spillet på livet løs fra de 3 herre.

Sang 3 hedder “Solar year” og vi går lidt ned i tempo igen med lyden af et dejlig guitar spil fra Kasper Damgaard, en rigtig guitar ballade hvor musikken får lov til at udfolde sig og tale for sig selv, igen mærker man det intense sammenspil og er næsten som at høre musikken live. Et smukt og fedt nummer på samme tid hvor de viser hvilke dygtige musikere de alle 3 er.

Sang 4 hedder “Beat the clock” og nu går vi op i hurtig tempo igen med hurtig guitarrif og trommerne der bare banker igennem mens bassen spiller sammenspillet med og man kan nærmest mærke hvordan de har stået skulder om skulder og indspillet dette fede intense instrumentale guitar album.

Sang 5 hedder “Saved by the bell” og nu bliver den akustiske guitar fundet frem på dette super fede akustiske nummer hvor Kasper viser sine evner på den akustiske guitar også og dette nummer er klart mit favorit nummer på albummet fordi det er så anderledes og så lyder det bare mega fedt på et nummer der domineres af den akustiske guitar i centrum og hvor trommerne er gemt helt væk, et mega fedt nummer som tager en med på en musikalsk tur man aldrig vil glemme.

Sang 6 hedder “Time Horizon” og den elektriske guitar er tilbage, tempoet er stadig lidt slow men vi er nu tilbage i den mere rocket og band lyd, på dette nummer kan man godt høre at både Nils og Allan har spillet sammen med Søren Andersen og nummeret minder lidt om Sørens instrumentale guitar album “Guilty Pleasures” der udkom i 2019.

Sang 7 hedder “Awkward momnet” og fortsætter den langsomme lidt heavy rock stil og det lyder bare rigtig fedt og igen er vi ude i et 5:34 min langt nummer hvor der igen bliver spillet igennem.

Sang 8 er også det sidste nummer og hedder passende “Time to go” og er samtidig albummets længste nummer på 7:46 min og igen er tempoet nede og guitaren i fokus og man bliver igen taget med på en drømmende musikalsk rocken roll tur som slutter dette super fede album rigtig godt af.

6 stjerner ud af 6 🙂 Damgaard Krøyer Tschicaja har lavet et super fedt instrumental guitar trio album og i forhold til Søren Andersens instrumentale album hvor der var meget fart over feltet og hurtige guitar numre så er der på dette album også en del guitar ballader hvilket også giver noget ekstra og anderledes til lydbilledet og så er “Saved by the bell” med til at løfte den instrumentale guitar musik op med brug af den akustiske guitar og det lyder bare mega fedt. I kan høre albummet på bl.a spotify og den kan også købes på cd 🙂

Det var lidt om trioen Damgaard Krøyer Tschicaja og deres fede instrumentale guitar debut album 🙂 tak til jer der læser med og også er med på musiksiden 🙂