anmeldelse af The sound of Christmas julekoncert Musikhuset i Århus 2018

anmeldelse af Søs Fenger Julekoncert Musikhuset Århus

Hej musik elskere 🙂 igår var jeg til årets sidste koncert, nemlig julekoncert med Søs Fenger der også var min første Søs Fenger koncert.

Søs havde en guitarrist, bassist og keyboardspiller med og hun selv spillet under koncerten på både guitar og mandolin. Hun startet med hendes egen sang “Vinterdage” fra 1989 der er skrevet af Peter A.G, koncerten bød såvel på både egne almindelig sange, julesange og cover numre. Vi fik hendes eget hit “Inderst inde” fra 1997 og julesalmen “Julen har bragt velsigne bud”, Søs var meget nærværende og fik også publikum til at synge med.

Vi fik også den smukke engelske julesang “Have yourself a merry little Christmas” fra 1944 og så fik vi Søs egen sang “Stjernenat”  fra 2009 som hun selv har skrevet og er en meget rørende sang skrevet bl.a til Søs far der døde da hun var helt lille og en sang om bare at når alt bliver for mørkt og trist i hverdagen så kig ud på stjernenatten og tænk over livet. Søs snakker meget om fred og at vi skal behandle hinanden godt under koncerten og det er nogle rigtig gode budskaber hun kommer med. Søs spillet også på klokkespil i det mindre gode title nummer til “Ludvig og julemanden” fra 2011 som heller ikke var en julekalender jeg brød mig om. Inden pausen fik vi endnu mere fællessang da Søs sang hittet “Hvor end jeg går hen” som hun indspillet med Peter A.G i 1989 og som Peter A.G også har skrevet, en fed afslutning på 1. sæt hvor publikum var med på at synge dette fantastiske pop/rock nummer og efter den var der pause.

2. afdeling startet med at kun Søs og keyboardspilleren kom på scenen og gav en smuk udgave af “En rose så jeg skyde” og herefter kom guitarristen og bassisten på scenen igen og vi fik julesalmerne “Kimer i klokker” og “Forunderligt at sige” smukt udført med Søs genkendelig gode stemme. Vi fik mere fællessang og klokkespil da Søs sang og spillet “Dejlig er jorden” som jo er en klassisk smuk fællessang.

mere fællessang kom der i “Glade jul” hvor Søs spillet mandolin til, men hvor hun dog havde lavet måske lige lovligt meget om på sangen til at den var til at synge med på. Vi skulle selvfølgelig heller ikke snydes for hendes eget kæmpe hit “Holder øje med dig” fra 1989 der bl.a er skrevet af Elisabeth G. Nielsen og Stig Kreutzfeldt, en fantastisk sang som igen rørte mig og det er bare et af de smukkeste numre der er skrevet.

Selvfølgelig skulle vi også havde det fantastiske julehit “Når sneen falder” fra 1988 som Søs indspillet sammen med Thomas Helmig der også var manden bag sangen med hjælp fra igen Peter A.G. Skøn julesang som altid og man kom virkelig i julestemning nu men jeg manglet Thomas på vokal også og den sang er ikke det samme uden ham. Søs fortalte nu at vi skulle havde den sidste sang og det var hendes egen selvskrevet julesang “Vintermåne” fra 2017 som jeg dog ikke bryder mig om.

og så var koncerten slut men publikum fik klappet Søs og band ind igen og Søs kom igen med en bøn om at vi sammen skulle passe på vores jord og at det jo var et dejligt sted at være og vi ikke skulle lade os slå ud af de få idioter der ville ødelægge det for os <3 og så fik vi meget passende Louis Armstrong smukke sang “What a wonderful world” fra 1967 og som Søs selv har indspillet i 2017, en smuk afslutning på en hyggelig og nærværende julekoncert.

5 stjerner ud af 6 🙂 Søs Fenger er god og har gjort det godt i mange år både som kor sanger og som sangerinde i forskellige stilarter. Koncerten denne aften var hyggelig og nærværende og en god blanding af julesange og hendes egne sange og lidt cover numre, jeg syntes dog godt da det nu var en julekoncert at hun som sidste ekstra nummer kunne havde sluttet af med en julesang når nu det var en julekoncert og man følte ikke helt at julestemningen kom i top til denne koncert desværre, men Søs er god og en skøn kvinde og en dygtig sangerinde med en speciel stemme der er genkendelig og jeg håber jeg får lejligheden for at høre hende live igen og måske prøve en almindelig koncert med hende også.

Det var lidt om årets sidste koncert og derfor også årets sidste blog indlæg 🙂 så jeg vil gerne sige tak for endnu et dejligt 2018 med masser af blogs og at i fortsat har lyst til at læse med 🙂 kig med i 2019 hvor der bliver meget mere blog og evt. udvidelse 🙂

God jul og godt nytår <3