anmeldelse af The Beatophonics koncert Turbinen i Randers

anmeldelse af Poul Krebs koncert musikhuset Århus

Hej musik elskere 🙂 igår var jeg til koncert med Poul Krebs i Musikhuset i Århus, en jubilæums koncert for hans 25 år gammel gennembruds album “Små sensationer” fra 1995 plus nye sange fra hans nye album og to andre hits.

Poul kom på scenen kl. 20 og fortalte i sjov at der var opvarmning inden den såkaldte jubilæums koncert og opvarmning viste sig at Poul og band selv stod for og så præsenteret Poul sit dygtige band med de 3 faste mænd de senere år Troels Skjærbæk på bas, Palle Hjorth på keyboard og orgel og Rasmus Valdorf på trommer samt de to nye mænd på guitar Andreas som man bl.a kender fra Nikolaj og Piloterne og Mads Reinholdt, begge de nye guitarister skulle vise sig at passe perfekt ind i lyden og bandet.

Sammen med bandet lagde Poul ud med “Som om lykken ikke viste” fra det helt nye album “Ingen grænser for kærlighed” og sangen lyder allerede som en ny Krebs klassiker. De fortsatte med den nye “Randersvej” og title nummeret “Ingen grænser for kærlighed” som Poul sagde som intro til sangen at den var skrevet efter både Kim Larsen og Master Fatman var gået bort og at han håbet vi kunne mærke at den havde en snert Larsen i sig og noget god Master fatman karma og at vi havde lyst til at synge med, og det havde publikum og det er da også en sang som Poul spillet hele sommeren sidste år og det er allerede godt på vej til at blive en ny Krebs live klassiker. Sangen “Hus forbi” er også en sang der er nem at huske og som også har den gode observerende på livet krebs tekst og den kunne nemt gå hen og blive en ny live favorit og klart et af det nye albums bedste numre. Det sidste nummer fra det nye album vi fik var den meget smukke og rørende “1000 stemmers kor”.

Da den sluttet troet man at der var pause men med et brag gik bandet igang med et mere Electrics nummer og vi var dermed færdig med den akustiske opvarmning og igang med jubilæums koncerten hvor vi fik “Transistor” for fuld udblæsning og i endnu mere rocket udgave end på den originale fra 1995 og så fik vi for første gang Mads Reinholdt på banen som en super fed guitarrist og man fik minder tilbage hvor Per Chr. Frost var guitarist i Poul Krebs band. Vi fortsatte med “Den sidste tambourin” der også havde fået nyt liv og vi var også nu klog på at selvom det var hele albummet der blev spillet så var det ikke i den originale rækkefølge som på albummet, en anden sang der havde fået noget af sin originale sound tilbage var den fantastiske “Hvis det ikke var for dig” som altid er en sang der er fed at høre live og det var fedt at høre hvordan bandet både gav noget nyt og samtidlig kunne genskabe den originale følelse af sangen. Vi fik “Til ære for dig” i en mere stille og klædelig udgave som også lød bedre end originalen og “Vinden danser” der igen havde fået noget af sin originale stil tilbage og det er første gang jeg har hørt en live udgave af den sang der har kunne toppe den originale. “Morgen i Oslo” gled videre i “Nat i Oslo” inden vi fik både Krebs moves, guitarsolo fra både Mads og Andreas og keyboard solo fra energi bomben Palle Hjorth i det fede live nummer “Leidse plein” og så fik vi title nummeret “Små sensationer” hvor der både blev sunget 2020 istedet for 1995 og der var et ekstra nyt vers med som en kommentar til at der ikke behøvet en bro til Samsø.

Poul spurgte nu om vi var klar på at holde en fest til sidst og det var publikum selvfølgelig og så fik vi det store hit “Prinsessen af Ålborg” som man havde svært ved at sidde stille til og festen nået nu sit højeste og gik videre i det største hit “Sådan nogen som os” inden vi fik mere fest og fællessang i “Morrison dylan og Elvis” hvor publikum nu rejste sig og så nået festen toppen og koncerten sluttet med stående bifald.

Men publikum var selvfølgelig ikke færdige selvom alle sangene fra “Små sensationer” nu var spillet og Poul og bandet måtte på scenen igen hvor vi først fik sangen om “Johnny” der var lige ved at blive sindsyg fra 1997 hvor der var fællessang endnu engang og koncerten blev levende da Poul sang “Da hun sneg sig ind på ham og sagde hallo” hvor efter en fra publikum spontant råbte HALLO, det udløste store grin både blandt publikum og Poul og bandet og man følte virkelig man var en del af koncerten alle sammen. Derefter fik vi “Morgendagens tåber” fra 1991 hvor publikum igen rejste sig og Poul hoppet og bandet var velspillende og Andreas kom nu ned foran scenen til Poul, Mads og Troels og spillet guitar med Mads mens Palle gik total amok på sit keyboard og Orgel og festen var igen på sit højeste inden vi fik det sidste nummer som var den meget smukke sang “Send lige en engel” fra det nye album som vi altså fik 6 sange fra ud af de 8 og derpå sluttet koncerten der endte med at jeg både fik autograf og et mange års ønske om et helt nyt billede sammen med Poul Krebs, en fantastisk aften.

6 stjerner ud af 6 🙂 Dette var en af de allerbedste Poul Krebs koncerter jeg har været til og han bliver bare bedre og bedre og hans band han har nu er et perfekt match til det Poul står for, man kunne måske godt havde ønsket at “Små sensationer” albummet var blevet spillet i den originale rækkefølge og at alle de nye sange var blevet spillet men omvendt havde det også været specielt at skulle ligge “Sådan nogen som os” og “Morrison dylan og elvis” i starten af sættet så alt i alt var det fedt og det var mega fede versioner af de gamle numre der igen fik nyt liv sammen med de nye sange hvor flere af dem nok skal få liv derude, fantastisk, nostalgisk og magisk koncert aften med en af Danmarks bedste.

Det var lidt om min fantastiske koncert aften med Poul Krebs som jeg er så heldig at skulle høre live 3 gange i år 🙂