Anmeldelse af Emmelie de forest EP: History

Anmeldelse af Chess musical d. 24/2/2018

Hej Musik elskere 🙂 jeg var i går inde og se musicalen Chess i Musikhuset i Århus. Denne opsætning af Chess er den første der forgår på dansk, Chess handler om skak og kærlighed, politik og magtspil og forgår under den kolde krig, vi følger de 3 hovedpersoner der tæller den Russiske stormester Anatoly Sergievsky der bliver spillet af sanger og skuespiller Stig Rossen. Stig har før spillet rollen som Anatoly i Chess og har jo en 30 års lang karriere bag sig med cder, musicals, teater mm. Hans modstander den amerikanske Frederick Trumper spilles af sanger Bjarne Langhoff der har medvirket i Dansk melodi grand prix 2002, medvirket i en opsætning af Grease i 2002, medvirket i Voice i 2012 hvor han fik en 3. plads og i 2015 udgav han sin debut cd og har siden fungeret som både sanger og kor for andre og i musicals. Rollen som Florence Vassy der skaber et kærligheds drama mellem de to mænd bliver til dagligt spillet af skuespillerinden og sangerinden Xenia Lach- Nielsen men hun var desværre i dagens forestilling syg så derfor blev hendes rolle spillet af den svenske musical skuespiller  Linda Fabricius Hultemark.

Jeg har tidligere kun oplevet Chess en gang i en engelsk opsætning med bl.a Maria Lucia som Florence fra 2012 hvilket var en rigtig god oplevelse så var spændt på at se hvordan Chess ville fungere på dansk og om man kunne tage de her store musical klassikere og fortolke på dansk. Det fungere i de fleste tilfælde ligeså godt på dansk som på engelsk, der er nogle af sangene der stadig er bedst på engelsk og i forhold til en musical som Les Miserables der er ligeså fantastisk på engelsk som på dansk så kommer Chess sangene ikke helt i mål, men i de fleste tilfælde og det er svært at ødelægge så fantastisk musik som Chess er. Det fede ved Chess er at den som musical er meget pop/rocket men samtidig har den også noget klassisk musical over sig og rigtig mange steder er det kun musik eller rigtig flotte kor stemmer og jeg vil sige at denne opsætning kommer i mål med både skuespillerne (sangerne), koret, danserne og orkesteret der er med til at for det til at lyde super fedt.

Skuespillerne/sangerne gør det rigtig godt hver især hele vejen rundt og en musicalsanger som Kristian Vetter gør det rigtig godt som dommeren i Chess. Jeg er dog ked af jeg ikke skulle opleve Xenia Lach- Nielsen i rollen som Florence, hendes erstatning Laura Fabricius Hultemark synger rigtig godt det er der ingen tvivl om men hun er under hele forestillingen meget svær at forstå og hendes udtale af ordnerne er ikke særlig tydelig desværre og det er synd. En anden der dog har en super god udtale af ordnerne er Pernille Petersson, hun fylder ikke meget i sin rolle som Anatolys kone og hun er først med for alvor i 2. akt hvor hun dog viser at hun er indehaver af en fantastisk stemme og man høre hvert et ord. Bjarne Langhoff er den storsnudet Frederik Trumper der med en meget rocket og drenget udstråling ikke fremstår som et rart menneske, rollen spiller Bjarne dog fantastisk og den er som skabt til ham og sangene han synger ligger rigtig godt til ham og specielt numrene “Pity the child” på dansk og hittet “One night in Bangkok” der er den eneste sang de har beholdt på engelsk passer perfekt til Bjarnes store rå stemme. Frederiks total modsætning Anatoly spilles af musical kongen Stig Rossen og den rolle er næsten også skabt til Stig og hvis der er en der har en fantastisk udtale af ordnerne også så er det Stig, og han er en af dem der i den grad er med til at køre forestillingen helt hjem. Man ved at Stig er en fantastisk sanger men i Chess får man heldigvis også lov til at opleve hvor dygtig en skuespiller han er, hans rolle Anatoly er en rummelig mand der gerne ser at alle behandler hinanden godt og så spiller han skak for spillets skyld og lysten til at spille skak. Stigs sammenspil med Bjarne fungere også super fedt og de synger nogle fede modstander duetter sammen hvor Stig også viser at han kan være rå med sin stemme. Alle synger godt i musicalen men hver gang Stig åbner munden er det bare noget helt specielt og for mig er der bare ingen der med sin stemme kan synge og fortolke og skabe en stemning, samt fortælle en historie som Stig kan det og det er fantastisk at opleve. Det største øjeblik er i 1. akt lige inden pausen hvor Stig synger den fantastiske fædrelands sang “Anthem” der på dansk er blevet til “Mit hjertes land” og gåsehuden kommer og man mærker tårerene falde og når sangen er færdig er man blæst helt omkuld.

6 stjerner ud af 6 🙂 Chess er en af de bedste musicals og med sange skrevet af Abba mændene Benny Anderson og Bjørn Ulvaeus samt Tim Rice har de skabt nogle fantastiske sange der også har vist sig siden at være blevet store radio hits. Selve historien er en af de mere mørke musicals og spændene og der er ikke meget humor gemt i Chess, men meget magtspil og kærligheds drama og slutningen på musicalen er bestemt heller ikke nogen happy end.

En rigtig flot og fantastisk opsætning af Chess med dygtige mennesker lige fra orkesteret til skuespillerne/sangerne og koret til danserne, og danserne er værd at nævne for der er rigtig mange flotte og fede dansenumre med i Chess og alle danserne er mega dygtige og viser deres talent.

Det var lidt om Musicalen Chess 🙂 den spiller i Århus frem til 4 marts og kommer derefter til Odense, Vejle og Holstebro.

stig-rossen-klar-til-chess-musical-i-2018-2017