Anmeldelse af Daniel Jul opvarmning solo + Gæsterne Christian Juncker og Jonas Breum Kolind

Anmeldelse af She loves you musical

Hej musik elskere 🙂 I går var jeg inde og se musicalen “She loves you” der var en nyskrevet musical med sange af The Beatels, en fantastisk oplevelse som i ikke skal snydes for at læse om.

HISTORIEN:

Historien i “She loves you” var en nyskrevet moderne kærligheds historie der forgik i 2022, vi følger 4 par i deres livs op og nedture. Vi møder det ældre hippiepar Anna og Peter der spilles af Birgitte Raaberg og Karsten Jansfort de har to voksne børn og deres verden rammes af at Anna får en alvorlig hjertesygdom der gør at hendes hjerte på et tidspunkt vil stoppe med at slå, parret vælger dog at se lyst på tilværelsen og har også planer om at skulle giftes. De har to børn hvor den ene Louise spillet af Maria Lucia endelig er deres adaptiv barn, hun er mode designer og kærester med Sara og dette er det andet par vi møder de to piger der sammen venter barn og har fremtidsplanerne klar men Louises arbejde er begyndt at tag meget af hendes tid og hun glemmer lidt Sara. Sara spilles af Rikke Hvidbjerg og hende og Marias sammenspil som de to lesbiske par er super skønt og de har en god kemi sammen og man mærker begge deres smerte de ligger bag. Det sidste par vi møder er de unge, Anna og Peters søn Daniel spillet af Mikkel Hoe Knudsen der modsat Louise har svært ved at leve op til forældrene og specielt morens krav og han har i alt hemmelighed droppet ud af sine studier og ved ikke rigtig hvad han skal stille op med sit liv, han møder den unge pige Molly spillet af Johanne Milland der har en kæreste i forvejen og får job som assistent for Louise. Daniel og Molly bliver betaget af hinanden og indleder en affære og Molly bliver en stor støtte for Daniel da han ender i et stofmisbrug. Det er disse par vi følger i historien og som bliver fremført af scener fra deres liv og deres sammenspil sammen på kryds og tværs samt gennem tilbageblik fra Anna og Peters ungdom og gennem fortællinger fra fortællepersoner.

Historien er en smuk, sød og rørende en af slagsen og det er fedt at se en musical udspille sig med en helt ny historie der faktisk tager fat om den tid vi lever og man holder af alle 4 par og kan følge deres dilemmaer og så bliver musikken fra The Beatels flettet så godt ind at det passer til historien.

SKUESPILLERNE:

I musicalen medvirker et hav af dygtige skuespillere, solister og dansere. Vi møder som sagt Birgitte Raaberg og Karsten Jansfort som det ældre ægtepar og de er så søde sammen og deres historie er utrolig kærlig og rørende, Birgitte vi kender som Susan Himmelblå og en lang række skuespil og musical præsentationer og hun både spiller rollen som Anna super godt og så synger hun virkelig godt hun får virkelig vist i denne musical at hun også er en god sangerinde. Karsten Jansfort kender man mest fra film og tv men han har også spillet en del teater og han i rollen som faren Peter spiller han rigtig godt og han synger faktisk også rigtig godt, et af de rørende øjeblikke er når de begge synger “In my life” fra 1965 som de begge gør med en utrolig varme og sødme og det er rørende at være lytter og vidne til. Som de to pige kærester Louise og Sara ser vi som sagt Maria Lucia og Rikke Hvidbjerg, Rikke som Sara der er gravid og mangler at Louise er mere deltagende i hele processen. Sara er en meget kærlig person der er en del af familien og har et tæt forhold til moren Anna og broren Daniel, Sara spilles af Rikke Hvidbjerg man første gang så i “Stjerne for en aften” i 2001 og siden har slået sine folder som både korsangerinde og i flere musicals og hun har bl.a også været gæstesolist til Stig Rossen julekoncerter, Rikke har altid haft en fed rocket stemme og den bruger hun i den grad i “She loves you” og det klæder hende og det klæder musicalen og sangene og hun synger bl.a “Oh Darling” fra 1969 og “Got to get you into my life” fra 1966 sammen med Maria. Rikke er udover at være velsyngende også charmerende og super sød som den gravide Sara der bare gerne vil være sammen med sin elskede og ha deres barn og man føler med hende det meste af musicalen igennem. Rollen som Louise spilles af musical dronningen Maria Lucia der siden hun vandt “Popstars” har slået sine folder i den ene musical efter den anden og det yngre publikum og familie publikum har også lært hende at kende som stemmen bag Elsa i Disneys “Frost” ligesom hun også har været gæstesolist ved Stig Rossen julekoncerter. At sige hun er den der køre musicalen hjem ville være løgn for det gør alle de medvirkende hver i sær men Maria er klart en af dem der er med til at løfte musicalen og hun både synger og spiller sig fantastisk igennem musicalen i rollen som mode designeren Louise der brænder for sit arbejde men som forsømmer sit kærlighedsliv og det at snart skulle være mor. Maria har også fået de 3 største tude sange nemlig “Blackbird” fra 1968, “Yesterday” fra 1965 og “Let it be” fra 1970 hvor alle 3 sange blev sunget på rørende vis og man blev rørt og fik tårer men specielt “Let it be” var en virkelig stortudende rørende oplevelse hvor Maria viste hvorfor hun netop bliver kaldt musical dronning og hold nu op hun synger fantastisk. I rollen som broren Daniel så man Mikkel Hou Knudsen der er et forholdsvis nyt navn på musicalscenen og han viste at han havde en rigtig god musicalstemme og spillet også rollen som Daniel rigtig godt og sjov, charmerende og skrøbelig på samme tid, han sang bl.a “I just see a face” fra 1965. I rollen som den unge Molly så man det unge nye stortalent Johanne Milland der de seneste år har vist sit talent bl.a i “Altlantis” musical, som gæstesolist ved Stig Rossen sidste år og hun havde også hovedrollen i filmen “Venuseffekten”, i rollen som Molly er Johanne sød, sjov og charmerende og hende og Mikkels kærligheds historie er skøn at følge og de har en god kemi på scenen. Johanne synger også super skønt og hun synger bl.a “All my loving” og “With a little help from my friends” sammen med Maria. Af andre af de medvirkende kan nævnes EMILIE GROTH CHRISTENSEN der spiller unge Anna og som synger super godt også. I koret og blandt danserne finder vi bl.a to kvinder der de senere år også har gjort sig bemærket på den danske musical scene nemlig Katrine Schmith og Nina Maria der begge har vist deres talenter i flere andre musicals som “Altlantis” og “Sanne Salomonsen the musical” og de er i “She loves you” med til at bæger musicalen og historien frem med kor og dans og specielt Nina Maria der også snart kan ses i “Pretty woman” musical fungere også meget som fortæller i musicalen.

MUSIKKEN:

Musikken i “She loves you” er jo selvfølgelig med The Beatels og det er rigtig mange af de rigtig gode store Beatels sange der er valgt og det var måske kun 2-3 stykker jeg ikke kendte, specielt i 2. sæt kom alle de virkelig fantastiske Beatels sange her i blandt “With a little help from my friends”, “Help”, “All you need is love”, “Let it be” og selvfølgelig min egen favorit titel nummeret “She loves you” der kom flere gange i musicalen i forskellige udgaver og som også sluttet musicalen af i den oprindelig Beatels version hvor publikum også fik lov til at synge med.

6 stjerner ud af 6 🙂 Fantastisk musical der udover fantastiske sangere, skuespillere, dansere, sange og en sød og rørende historie om kærlighed i alle dens faser så var det også virkelig fed scenografi og det er fantastisk at opleve hvordan vi i Danmark pt. laver den ene fantastiske musical opsætning efter den anden og at dette her jo så var en helt ny historie med The Beatels sange som lydside var også fedt at opleve, tak til hele holdet bag “She loves you” der selvfølgelig også tæller dirigent og producer bag musicalen Mikkel Rønnow. “She loves you” spiller i Musikhuset Århus frem til 21/5 🙂

Det var lidt om “She loves you” 🙂 på lørdag skal jeg ind og se musicalen “Cabaret” på Århus teater og det kan i læse meget mere om på bloggen ligesom i, i næste uge også kan læse en anmeldelse af Isses nye album 🙂