anbefaling af 4 nye sange

anmeldelse af Kærlighed ved første hik the musical

Hej musik elskere 🙂 I lørdags var jeg i Musikteateret i Vejle og se musical udgaven af “Kærlighed ved første hik”. “Kærlighed ved første hik” startet som en bog der udkom i 1981 med stor succes, og det blev så i 1999 endnu en succes som film med de to hovedrolleindehavere Sofie Lassen-Kalkhe og Robert Hansen som Anja og Viktor. Sidenhen blev der lavet 5 film i perioden 1999-2008 om de populære Anja og Viktor og deres venner og op og nedture i parforholdet, nu er de populære film så blevet til en musical hvor man følger Anja og Victor på ny i 2018 samtidlig med at historien fra den første film fra 1999 om “den første gang” spilles med nye unge skuespillere som Anja og Viktor og deres venner.

Musicalen: Det er en fornøjelse at følge Anja og Viktor på ny og samtidlig opleve den fantastiske historie fra den første film med nye skuespillere og man sidder som publikum og griner igen og igen og kan den første film udenad. Den nye historie falder rigtig godt ind og det er super skønt at følge Anja og Viktor igen og jeg føler lidt at jeg ligesom er vokset op med dem og har fuldt dem sidenhen og at tiden jo som bekendt går. Da vi møder Anja og Viktor her i 2018 er der igen krise, Viktor arbejder fortsat som brændmand og holder ellers mest af at ligge foran tvet på sofaen og se Champions league, Anja arbejder fortsat på et reklame firma og er tydelig træt af Viktor endnu engang og er flyttet hjem til sin far igen der også har det svært da Anjas mor er død. I historien er både Viktors gamle ven Torkild og Viktors tidligere rival Peter med, Torkild der igen spilles af Karl Bille lever livet som rockmusiker og spiller dermed mest om natten og ellers sover om dagen og stadig fuld af spas som vi kender og husker Torkild fra filmene og så er han fortsat en ægte ven og støtte for Viktor. Peter er siden film 4 blevet mere og mere blød med alderen efter at han har mødt sin bestemmende og frygtelige kvinde Regitze, Peter prøver da under musicalen at finde sin indre mand frem igen til stor morskab og Joachim Knop der igen spiller Peter er utrolig morsom rigtig mange steder i musicalen. Viktor får i musicalen endnu en ny rival da den karl smarte type Topper spillet af Oliver Bjerrehus arbejder på Anjas arbejde og får et godt øje til Anja og Anja der igen spilles af skønne Sofie Lassen-Kalkhe er da heller ikke afvisende og frygten for at være ved at nærme sig de 40 er da nok med til at give det en ekstra gnist. I det hele taget er meget af temaet i 2018 historien frygten ved at være tæt på de 40 hvilket også gælder Viktor der igen spilles af en veloplagt Robert Hansen.

Skuespillerne: Som nævnt er 4 af de gode gamle skuespillere fra filmene med i musical versionen i 2018 historien der går godt i med 1999 historien. Sofie Lassen-Kalkhe, Karl Bille, Robert Hansen og Joachim Knop gør det alle 4 super godt og man kan mærke deres glæde ved at være sammen igen og genoplive historien om Anja og Viktor. Sofie har jeg altid været vild med og hun gør det fortsat helt fantastisk og viser endnu engang i musicalen at hun både kan spille skuespil, synge og danse (var ikke for ingenting hun vandt Vild med dans sidste år) er skønt at opleve hende som Anja igen og hun har bare gjort det super godt siden hun startet sin filmkarriere og hun er mega dygtig er der ingen tvivl om. En anden det er skønt at opleve som skuespiller igen er den evig unge Karl Bille som indtager rollen som Torkild på den festlige og underholdene måde som vi kender ham fra filmene og Karl er jo udover en fantastisk selvlært skuespiller også utrolig musikalsk og både synger super godt og spiller også guitar i musicalen, og så er man 100 % underholdt i hver eneste scene han er med i. Robert Hansen som Viktor gør det overraskende godt, jeg har i mange år ikke været den store Robert hansen fan og syntes måske han har haft svært ved at slippe Viktor rollen. Men den rolle spiller han til gengæld også godt og han er virkelig veloplagt i musicalen og virker til at han er kommet sig over sine sidste par sygdoms perioder, han spiller rollen rigtig godt som han kan og så virker han også bare til at nyde det og at han hygger sig på scenen. Den sidste af de originale fra filmen er Joachim Knop som er mere underholdene end nogensinde som Peter i musicaludgaven og han ligner også bare en der virkelig nyder at være med og de fleste af hans scener han er med i er man også bare flad af grin med det samme og så er han jo en dygtig sanger. I 1999 udgaven på ny om “Den første gang” spilles Anja og Viktor af de to unge nye talenter Nikolai Jensen og Anna Clara Sachs Leschly. Nikolai er en fantastisk udgave af unge Viktor og er charmerende og ligner samtidlig en ung Robert Hansen, Nikolai viser også flere gange i musicalen at han kan synge og så er han 100 % som Viktor skal være og det er super fedt at opleve. Anna spiller unge Anja og hendes måde at snakke på er på mange måder ligesom Sofie, men Anna er alligevel en mere rolig og blid Anja og nogle steder savner man Sofies fantastiske måde at flippe ud på. Anna gør det til gengæld rigtig godt som unge Anja og hun virker så naturlig og er også mega charmerende og hun synger også godt. Af andre af de unge skal nævnes unge Torkild spillet af Daniel Trelborg der også bare er en tro kopi af en ung Karl Bille og det er super godt castet, Rene Wormark spiller unge Peter og gør det også super godt og på en utrolig underholdene måde. Unge talentfulde Julie Bjerre skal også nævnes, hun har haft stor erfaring som sangerinde og har deltaget i både Mentor hvor hun vandt og Dansk melodi grand prix 2015 hvor hun blev nummer 3. Hun spiller i musicalen unge Gitte som nu afdøde Mira Wanting spillet i filmene, Julie gør det super godt som skuespiller også og er i rollen som Gitte meget mere vovet og fremme i skoene end man kender hende i filmene, men det klæder rollen og Julie er virkelig også underholdene i rollen som Gitte og viser også sit talent som danser. Er der en ting som efter min mening ikke er særlig godt i musicalen så er det Oliver Bjerrehus skuespiller debut som Topper, og man kan undre sig meget over man lige har valgt ham men omvendt så ligger rollen som den karl smarte playboy type Topper heller ikke langt fra Oliver, han falder bare desværre helt ud i hver eneste scene han er med i og har hverken et talent som danser, sanger eller skuespiller og han synger da også kun solo sang på en ud af de 19 numre der er med i musicalen. En anden der tros alt gør det super godt er den erfarende sanger og musical sanger Henrik Launbjerg der efterhånden har været med i den ene musical efter den anden, men han gør det virkelig også godt og er en fantastisk sanger og viser også et stort skuespiller talent her i musicalen, og har bl.a 7 forskellige roller i både 1999 udgaven og i 2018 udgaven og viser at han også kan være super sjov.

Musikken: Musikken i filmen er genial, de har taget sountracket fra den første film som gruppen Innocent Blood stod for, og netop Innocent Blood stod igen live på scenen og fremførte nogle af sangene igen og andre gange var det skuespillerne der sang deres sange. Udover det geniale sountrack med Innocent Blood live på scenen havde de været så geniale at tag de bedste hits fra 80erne og 90erne, bl.a en del Martin Brygmann hits fra Det brune punktum og Lex og Klatten, Thomas Helmig og udenlandske Robbie Williams. Alle de medvirkende sang super godt på nær lige Oliver, men en anden som faktisk kun sang i “Stupid man” var Robert Hansen men han har jo heller aldrig være kendt for at være den store sanger og tror måske han selv godt ved det og han gjorde det jo så super godt på andre punkter. Joachim Knop viste sit store sangtalent bl.a i den rocket udgave af “Ulven Peter” og i Lex og Klatten hittet “For kendt”. En der sang super fedt også og som mere var mere med på sang siden end på skuespiller siden var det unge talent Lea Thiim Harder der bl.a spillet Anjas chef og væltet en total ned af stolen da hun sammen med Sofie Lassen-Kalkhe sang Spice girls hittet “Wannabe” og viste hvilken kraftig stemme hun havde, en stemme der desværre fyldte for lidt og udover “Wannabe” var det da også kun “Kom lad os gå” og “Jeg tager imod” hun sang på, hun skal næste år være med i “Terkel i Knibe musical” så hun er allerede en af mange der er godt på vej.

6 stjerner ud af 6 🙂 “Kærlighed ved første hik musical” er endnu en fantastisk oplevelse med Anja og Viktor og co. og en fantastisk genoplivelse af den første film som fungere fantastisk på de skrå brædder, en nostalgisk, sjov og rørende oplevelse med et dygtig hold af skuespillere, sangere og dansere og med fantastisk sammensat af musik og det hele smelter bare så godt sammen og historien får med musicalen helt nyt liv og jeg håber da meget på at de vil overveje en musical mere eller en film mere, men først og fremmest håber jeg at denne musical bliver udgivet enten som dvd eller cd så man kan genoplive denne fantastiske musical igen og få den til samlingen af de andre film.

Det var lidt om musical udgaven af “Kærlighed ved første hik” den spiller pt. i Vejle og kommer senere også til Århus og den er klart værd at se hvis man ligesom jeg er vokset op med Anja og Viktor og syntes det er noget af det bedste der er lavet af film, en oplevelse at opleve de nye unge talenter og det fantastiske gamle hold med skønne, fantastiske og dygtige Sofie Lassen-Kalkhe, super gode Robert Hansen, fantastiske Karl Bille og underholdene Joachim Knop.