Blogindlæg om Isam B

Anmeldelse af Michelle Birkballe cd: 2018

Hej musik elskere 🙂 nyt på bloggen og i denne uge er det en anmeldelse af den danske sangerinde Michelle Birkballe nye cd der blot hedder “2018”, dette er hendes 6. album og det første på engelsk siden 2011.

Første sang hedder “I still play my guitar” der åbner albummet rigtig godt med en super fed optempo rocken roll sang hvor Michelle med sin super fede stemme skriger det hele ud og bandet i bagrunden spiller super fedt. Det er næsten som at høre det live, energien er super fed og rocker helt vildt og man mærker Michelles glæde ved at spille musik, super fed start og dette nummer er klart det bedste på hele albummet.

Sang 2 hedder “Leave me” og går lidt mere ned i tempo og Michelle synger lidt blidere hvilket også klæder hende og jeg syntes dette er en typisk Michelle sang som også sagtens kunne havde fungeret på dansk. Teksten er personlig og som mange af Michelles tekster handler den om forholdet der ikke altid fungere, dejlig stemme og dejlig melodi.

Sang 3 hedder “I could never sing the blues” og er et rigtig blues/rock nummer hvor man får tankerne tilbage til de gode 50er/60er dage og det kunne måske godt lyde som et gammelt 60er nummer men det er skam Michelle der har skrevet det og igen er nummeret levende og man får den følelse at de virkelig har hygget sig i studiet og at planen var at lave et album der var levende.

Sang 4 hedder “Come back home” og er et næsten 7 min langt blues nummer der handler om når datteren pludselig vælger at flytte fra moren og over til faren, igen er teksten meget personlig og man kan høre at Michelle mener hvert et ord hun synger og så er nummeret sat sammen til en rigtig stærk blues ballade hvor guitaren er meget i centrum. Det er et nummer som man tænker at ikke ret mange laver idag og derfor er det så fedt at Michelle har lavet dette stærke blues nummer på næsten 7 min, nummeret er stærkt og følesesladene og man har lyst til bare at høre hele nummeret og når den lange guitarsolo kommer får man bare lyst til at rocke total meget med og spille luftguitar.

Sang 5 hedder  “Pretty for you” og er et rigtig Michelle nummer hvor sangen igen sagtens kunne havde fungeret på dansk og på mange måder kunne det være fedt at høre den på dansk fordi Michelles ord der ville være så fede, når det så er sagt syntes jeg også nummeret holder og man lytter efter denne fede tekst om ikke at ville være “Pretty for you”.

Sang 6 hedder “Just to hear your voice” og er et cover nummer. Nummeret mangler den der rocken roll/blues feeling som er dominereene på resten af albummet og den bliver en tand for kedelig til mig desværre.

Sang 7 hedder “Rock this party” og igen kunne man tænke at dette også var et cover nummer fra 60erne men det er faktisk Michelle der har skrevet dette 60er inspirerende rocken roll nummer, det swinger for vildt og bandet hvor speciel Eddie Jarl (fra Lars Lilholt band) spiller super fede trommer på dette nummer. Man føler at man er tilbage engang i 60erne og glemmer lidt at vi har 2018 nu.

Sang 8 hedder “Take it to the limit” og er et cover nummer fra 70erne, og igen falder dette nummer lidt ude for resten af albummet og bliver på mange måder måske lidt for country agtigt i forhold til den rocken roll/blues der er på resten af albummet.

Sang 9 hedder “Im sorry” og er meget Michelle agtig og kunne sagtens havde været på et hvilket som helst album med hende og igen kunne en dansk tekst havde løftet nummeret endnu mere, men nummeret holder og bliver bedre jo flere gange man høre den og man kan høre det er Michelle der synger, og igen med en lidt blødere stemme. Måske ikke et rocken roll/blues nummer men tilgengæld er det et rigtig godt Michelle Birkballe nummer.

Sang 10 er også det sidste nummer og hedder “Look what they done to my song” og er endnu et cover nummer, men i forhold til de to andre passer dette nummer godt ind på resten af albummet og det lyder meget som et Michelle nummer, sangen er en perfekt afslutning på dette fede rocken roll album.

4 stjerner ud af 6 🙂 Michelle er en super fed sangerinde der altid har gået sine egne veje og haft sin helt egen stil. Jeg kan bedst lide Michelle på dansk og syntes hendes tekster er federe når de bliver sunget på dansk, det fede ved Michelle på dansk er at hun har den der rocken roll lyd og så er teksterne rigtig meget dansk og det er på mange måder et sjovt mix og hun har et speciel sprog når hun skriver på dansk. Når det så er sagt syntes jeg hendes nye album “2018” er et rigtig fedt album og når hele ideen har været at lave et rigtig rocken roll/blues album med inspiration fra 50erne og 60erne og at albummet skulle være levende og uden brug af moderne teknik, så syntes jeg at den opgave er løst til fulde og det gør at albummet bliver endnu federe og selvom hun lyder mere som Michelle Birkballe på dansk så kan man også tydelig høre at det er hende på dette album og hun har helt klart hendes egen stil og hendes fede rå stemme passer perfekt til den slags musik. Albummet kan både købes fysisk og som download.

Det var lidt om Michelle Birkballes album 🙂 giv det et lyt plus hendes andre 5 cder da hun klart er en der fortjener at blive lyttet til 🙂