Anmeldelse af anders blichfeldt album: nytogfordeflestenyt

Anmeldelse af Michelle Birkballe album: 2021

Hej musik elskere 🙂 i fredags udgav den danske sangerinde Michelle Birkballe sit 8. album, et album der blot hedder “2021” og det skal i da ikke snydes for at læse lidt om.

Første sang var 3. single fra albummet og hedder “Still in love with you” og er skrevet af Michelle, sangen er et klassisk 50er/60er inspireret nummer og det er super dejligt at lytte til, Michelle synger rigtig fedt stadig og har på det nye album her fundet en dybde i hendes ellers meget rå hæse stemme som klæder hende og hun viser på dette nummer at hun kan andet end at synge et rocken roll nummer men dog stadig med inspirationen til 50erne og 60erne.

2. sang var 2. single og hedder “No one like you” og er Michelles engelske udgave af Bamses venners sang “Ingen som dig” fra 1991 og den nye engelske version er virkelig fed og igen synger Michelle med en dybde i stemmen som man ikke har hørt før i hendes karriere og dette nummer er klart albummets bedste nummer og hvor synger hun bare godt, man mærker at der med alderen er kommet noget erfaring og man mærker at teksten betyder noget for Michelle.

3. sang var 1. single og hedder “On my tv” og her kommer den bluset lidt jazzet 50er stil virkelig til udtryk hvor Michelle synger sammen med sangeren Chris Grey, Michelle har selv skrevet sangen og det er et rigtig fedt nummer som man ikke kan høre er udgivet i 2021 og det er som at være på en jazz klub når man høre sangen og man ser en sort/hvid video for sig fra 50erne og får tankerne hen på nogle af de store blues og jazz sangerinder fra udlandet der var store i 40erne og 50erne.

4. sang hedder “Its not over” og er igen skrevet af Michelle og her er den mere jazzet del byttet ud med et mere guitar baseret nummer, stilen er dog stadig meget inspireret af 50erne og 60erne og Michelle synger på en meget blidere måde end hvad man er vant til og selvom hun også er fed når hun virkelig trykker den af med et ægte rocken roll nummer så klæder det hende at havde fundet en mere dybere og blidere måde at synge på.

5. sang er 4. og nyeste single og hedder “Down on my knees” og er en smuk fed ballade hvor Michelle igen viser hvilken fed sangerinde hun er med igen masser af dybde i stemmen samtidig med at den rå rockpige træder i kræft på dette nummer som hun selv har skrevet og som klart er et af albummets bedste numre og man får som lytter lyst til bare at lukke øjnene og læne sig tilbage og nyde dette smukke nummer hvor man igen mærker Michelle og at hun mener hvert et ord hun synger, en sangerinde der har prøvet lidt af hvert og ved hvad hun skriver og synger om.

6. sang hedder “ballad of a boy and a girl” og er et cover nummer og Michelle synger sammen med hendes dygtige trommeslager Eddie Jarl som man også kender som trommeslager i Lars Lilholt Band. Sangen er meget country inspireret og her prøver Michelle at finde sin indre country woman frem og må sige at jeg desværre ikke syntes det lykkes på dette nummer, hendes måde at prøve at lyde mere country syntes jeg ikke klæder hende og sangen bliver hurtig meget irriterende at høre på og så må jeg sige uden at skulle kritisere at Eddi Jarl skal holde sig til sine trommer 🙂

7. sang hedder “Moving on” og vi er nu tilbage til Michelles egen sang og en tekst der er meget typisk Michelle og dette nummer kunne havde været på et hvilket som helst Michelle album, et rigtig godt nummer med en meget personlig og hverdags tekst, en sang jeg tænker hun har skrevet her under Corona lock down hvis man lytter til teksten er det meget om at være alene og ikke kunne det man plejer samtidig med at spekulere over hvad man dog skal tage sig til og hvordan det hele kommer til at ende.

8. sang udgav Michelle sammen med bandet The works sidste år og hedder “Barnyard” og her får vi en snert af noget rocken roll blandet med blues igen inspireret af 50erne og det er et rigtig fedt nummer.

9. sang hedder “I cant stop loving you” og er skrevet af Michelles guitarist Jakob Baumgartner og er et dejligt rock/pop nummer igen inspireret af 50erne og 60erne og det lyder som soundtrack til en gammel film, et nummer der vokser jo flere gange man høre den.

10. sang er også det sidste og hedder “Bottle of wine” og er igen et typisk rock/blues nummer fra Michelle som hun selv har skrevet og det kan man høre og dette nummer kunne også ligeså godt havde været på et hvilket som helst af hendes andre albums, hun synger sangen med masser af charme i stemmen og det er en rigtig fed afslutning på et super fedt album fra Michelle.

5 stjerner ud af 6 🙂 Michelle har på sit nye album fundet en ny måde at synge sine sange på og det klæder hende og hun har næppe lydt bedre end hun gør på dette album der på trods af at jeg stadig syntes hun er bedst på dansk at dette er hendes bedste album til dato, den lille rocken rolle pige af en trold er blevet til en moden kvinde med masser af erfaring og sødme samtidig med at hun stadig er voldsomt inspireret af musikstilen fra de gode gamle dage 🙂 albummet kan købes som cd og streames samt høres på youtube.

Det var lidt om Michelles nye album som varmt kan anbefales herfra 🙂