anmeldelse af Mathilde Falch og Rasmus Nøhr koncerter Rosenholm

anbefalinger af 4 nye sange pt. 2

Hej musik elskere 🙂 sommeren er over os og nyt musik udgives, jeg har valgt at sætte fokus på 4 nye sange som jeg syntes er gode og fortjener lidt opmærksomhed. De 4 sange jeg har valgt er Ørenlyd: “Blodet ruller”, Thomas Helmig: “Hele Danmark op at stå” Shakira og Maluma: “Clandestino” og Jens Lysdal: “En lidt varmere sommer”.

Ørenlyd er et dansk band der udgav deres debut album i 2002 og har siden lavet endnu et album i 2004, mens forsanger Stefan Brask også har udgivet 2 solo cder og de andre medlemmer har bidraget til musik i andre sammenhænge. De er et band der fortjener meget mere opmærksomhed end de har, da jeg syntes at Stefan Brask er en af de bedste sangskrivere og er en mester til at skrive de her daglige hverdags tekster på dansk. Ørenlyd har nu udgivet deres første single i rigtig mange år og den hedder “Blodet ruller” det er en typisk Ørenlyd/Stefan Brask sang og tekst med den gode rock/pop melodi og den gode hverdags tekst og så synger Stefan også bare helt fantastisk. Sangen kan pt. høres på Spotify, så hvis man er til dansksproget musik hvor det er den gode tekst tilsat den gode melodi der er i højsædet vil jeg anbefale at man lytter til Ørenlyd og så vil jeg gå og håbe på der er mere nyt musik på vej fra dem.

Thomas Helmig har skrevet den nye VM fodbold sang og går dermed i fodsporene på bl.a Dodo And the dodos, Søren Poppe, Rocazino, Nephew og Nik og Jay. Den nye sang hedder “Hele Danmark op at stå” og er en rigtig Thomas Helmig sang så når man som mig er kæmpe fan af ham og det meste af hans musik er denne sang endnu et fantastisk nummer fra hans hånd. Sangen har delt vandene meget, der er dem der hader den, dem der syntes den er fin nok og så dem der syntes den bare er super fed. Jeg syntes personligt den er nem at huske, jeg kunne allerede omkvædet efter 1. gang jeg hørte den og den vil helt klar kunne klare sig som VM sang og jeg syntes i forhold til da Nik og Jay lavet deres VM sang der nærmest var en smule trist og for ned i tempo til at være en VM sang (I følge mig) så har Thomas satset på festen og det at være sammen om musikken og fodbold, samt at man kan synge med. Så hvis man er til Thomas Helmig og ligesom mig syntes denne sang er lyden af Helmig så vil den nok falde i god jord. Til dem der ikke har hørt den kan den høres på Spotify og på youtube her: https://www.youtube.com/watch?v=-5bF5AW5fYg&list=PL81863C09D217C5C1&index=2&t=0s.

Shakira har netop udgivet en ny single netop som hun er startet på sin tour også. Den nye sang hedder “Clandestino” der betyder underjordisk, hun synger sangen sammen med den mandelig sanger Maluma som også medvirket på hendes album hun udgav sidste år “El dorado”. Den nye sang er med spanske rytmer med en lille snert af noget reggae, sangen lyder lidt som en af hendes tidligere numre “Cut me deep”. Sangen er god og det lyder som Shakira, den høre ikke til blandt hendes bedste men hvis man er til de spanske rytmer blandet med noget reggae og stadig er til en sangerinde der lyder som sig selv og er lidt mere rå end andre sangerinder i dag vil den sikkert falde i god jord. Sangen kan høres på youtube her: https://www.youtube.com/watch?v=RgULjdsjiLQ&index=1&list=PL95B627B85E78CBE9

Billedresultat for shakira, maluma Clandestino

Sidste sang jeg vil skrive om er den nye single fra den danske sanger, sangskriver og guitarrist Jens Lysdal der har udgivet “En lidt varmere sommer”. En dejlig stille sommersang fra Jens Lysdals hånd og en sang han tidligere også har spillet live. Den er dejlig afslappet og Jens skriver tekster som ingen andre gør med sit helt eget sprog. Måske ikke et sommerhit men i hvert fald et nummer man vil kunne nyde i sin solseng eller stol på terrassen en varm sommerdag. Sangen kan høres på youtube her: https://www.youtube.com/watch?v=MC513KhST8I

Det var lidt om 4 sange jeg gerne vil anbefale 🙂 håber i vil gå ind og lytte til dem 🙂