Anmeldelse af Thomas Helmig koncert i Ceres Arena Århus 2018

Anmeldelse af Thomas Helmig cd: Takker

Hej musik elskere 🙂 i sidste uge fik i en anmeldelse af Thomas Helmig koncert i Århus, i dag får i en anmeldelse af Thomas Helmigs nye album der udkom for nogle uger siden og albummet har titlen “Takker”.

Første sang er nyeste single der hedder “Vi er de eneste, en ægte Thomas Helmig 80er dansesang der også var med til at starte festen i Århus i sidste uge og det er også et nummer som jeg i hvert fald ikke kan undgå at sidde stille til og som man allerede kan synge med på. Det er en positiv kærligheds sang der vil få folk til at danse og nummeret kunne havde været på et hvilke som helst dansksproget album med Helmig i perioden 1985-1991 og igen 2006-nu, klart en af de bedste numre på cden.

2. sang er nummeret “Kærlighed” (“Mutters alene”) som Thomas første gang spillet til sine solo koncerter i 2015 og som nu har fundet vej til at blive udgivet, og det er jeg rigtig glad for, for dette skønne smukke kærligheds nummer er endnu en ægte Helmig klassikere med en fantastisk tekst om kærlighed og hvordan vi bliver ved med at tro på den. Musikken er storladne og jeg bliver som lytter lidt rørt da minderne om mine gode oplevelser med Helmig som jeg har været fan af i 18 år flyver af sted i mit hoved. Thomas spillet også nummeret i Århus og jeg er sikker på det er en ny live klassiker og måske en kommende single.

3. sang hedder “De ensomme” som også er et rigtig Helmig nummer dog med brug af lidt mere autotune end på de to første, men teksten og melodien er rigtig god og man kan ikke undgå at synge med på omkvædet. Et nummer jeg er sikker på godt kunne fungere live på et tidspunkt også.

4. sang hedder “Burberry Og L’occitane” og er mere i soul afdelingen som Thomas jo også laver og holder af, en positiv tekst om bare at trække stikket og være sammen med den person man allerhelst vil være sammen med på dette tidspunkt. Et dejligt afslappet nummer der dog også gør sig brug af lidt autotune og nogle steder kan det være svært at høre hvad han synger, men et dejligt nummer hvis man skal slappe af eller bare havde en hygge aften med sin bedre halvdel.

5. sang er nummeret “Saml det op” og var 1. single for albummet og udkom sidste år, nummeret var også med i Århus og det er endnu et ægte Thomas Helmig nummer med en fantastisk tekst og i den mere rocket afdeling som jeg bedst kan lide af Helmig, og nummeret er da også mit ynglings på cden, nummeret kunne også havde været på et hvilket som helst dansksproget album med Helmig og den blev også virkelig løftet endnu mere live.

6. sang hedder “Hold fast” og uden at skulle gentage mig selv men så er dette nummer endnu et rigtig Thomas Helmig nummer, et rigtig dansenummer og en positiv tekst om at holde om hinanden og hold fast. Det er en sang der er nem at huske og igen får man lyst til at danse og man får nemt nummeret på hjernen og så kan man tydeligt høre Thomas søn Hugo synge kor på dette nummer hvilket han gør på hele albummet, Hugos egen musik er ikke noget for mig men han har ligesom sin far en rigtig god stemme. Jeg kan undre mig over at dette nummer ikke var med i Århus for tror også den ville være perfekt live.

7. sang hedder “Billig vin” og starter endelig fin ud med Thomas gode stemme og en akustisk guitar, men nummeret ændre sig hurtig til et mindre godt popnummer med alt for meget autotune og brug af forskellige lyde, og teksten er en af de mindre gode fra Helmigs hånd og meget ens formet.

8. sang hedder “Vi kom med funk” der var med som ekstranummer i Århus, og dette nummer er endnu værre end billig vin og der er skruet alt for meget op for autotune og det bliver en tand for funky til mig, tekstens budskab er sådan set ganske fin men den når bare ikke ordenligt ud på grund af lydbilledet og så medvirker Thomas kone Renee på kor ? meget mærkeligt.

9. sang hedder “Du kan altid komme her” og nu er vi tilbage på sporet ved den gode Helmig tekst og melodi når han er bedst, et rigtig dejlig guitar nummer som også bliver bedre og bedre og leder tankerne tilbage til de gode 80er.

10. sang er også sidste nummer og samtidig titelnummeret “Takker” som Thomas havde med live til sine solo koncerter i 2015 og den var med igen i Århus i sidste uge. En fantastisk livsbekræftende tekst fra Thomas hånd og en mere dyb Helmig og eftertænksom hvor man mærker han er blevet ældre og nummeret klæder ham og det virker til at han er et sted i sit liv hvor han er blevet  taknemmelig og glad i forhold til sidste plade “KH Helmig” fra 2013 der bag meget præg af dengang skilsmissen fra Renee, men de fandt hinanden igen og det er bl.a det Helmig takker for på denne sidste smukke hymne.

4 stjerner ud af 6 🙂 Thomas er en af de allerbedste vi har herhjemme og han har endnu engang lavet en rigtig god cd, albummet syntes jeg er bedst den første halvdel og der kommer lige de to numre “Billig vin” og “Vi kom med funk” som lidt ødelægger dette album som ellers er et album med ægte Thomas Helmig lyd. Albummet høre stadig ikke til et af mine ynglings med ham og jeg syntes klart at “KH Helmig” var bedre, dog syntes jeg så også at “Takker” cden her bliver bedre og bedre ved flere lytninger og det er bestemt heller ikke en af de dårligste fra Helmigs hånd og selve albummet rummer af rigtig mange glade positive Helmig sange som sagtens kunne blive nye klassikere og albummet er også klart vokset efter min fantastiske koncert oplevelse med ham i Århus. thomas-helmig-takker-album-2018

Det var lidt om Thomas nye album, albummet kan købes som både cd og download og der fortrækker jeg stadig den ægte vare på cd så den har jeg selvfølgelig købt.