Anmeldelse af Michael Falch Solo Skanderborg d. 1/3/2018

Anmeldelse af Poul Krebs koncert Grenaa d.9/3/2018

dsc03034 Hej musik elskere 🙂 jeg var i går til Poul Krebs koncert i Grenaa, Poul havde Rasmus Valldorf med på trommer, Rune Kjeldsen på guitar, Troels Skjærbæk på bas og Palle Hjorth på Orgel og keyboard.

Poul og bandet kom på scenen og Poul bød velkommen og sagde det var godt at se os og derefter startet koncerten med “Maleren og delfinerne på bugten” som er titel nummeret på hans seneste cd fra 2017, en rigtig smuk start på koncerten og Poul mødte publikum med en varme og en rummelighed som vi kender Poul bedst. Koncerten fortsatte med den fede “Kig op” fra 2017 der er en ægte Poul Krebs live klassiker efterhånden og der blev virkelig spillet igennem på det nummer og koncerten var nu for alvor i gang. Efter disse to nye numre fik vi et meget gammelt nummer og vi gik også ned i tempo igen da vi fik “Under isen” fra 1989. Hele koncerten igennem var en god blanding af gode gamle, glemte og nye numre og så fik vi rigtig mange numre i lidt anderledes versioner og et nummer som “Her langs muren” fra 2014 har jeg altid syntes var lidt kedelig men live bliver den virkelig løftet og man ligger mærke til den gode tekst. “Willy og mig” fra 1999 har også fået nyt liv og selvom det heller aldrig har været en af mine personlige favoritter rammer den alligevel noget ved denne koncert og jeg tænker samtidig at Pouls musik karriere er en lang rigtig god bedste ven der har været der gennem årene og jeg glæder mig til “Mikael og mig” kommer 🙂

Koncerten igennem er også en rigtig god blanding af de stille sange og optempo numre, som den smukke “Når du sang” fra 2017 der gik direkte videre i den endnu smukkere “Vi tog heldigvis fejl” fra 2014. Under koncerten fortæller Poul også rigtig meget mellem numrene på hans rolige og varme måde og vi får bl.a historien om sangen “Smiler din sol” fra 2009 som han gav til sin datter i konfirmations gave i stedet for en iphone. Poul fortæller også at der jo er delte meninger om hvilke sange publikum syntes der skal med og at den næste sang står øverst på listen over de sange der kommer sjældent ud, og derfor fik vi “Forbandede vidunderlig tøs” fra 1999 og så fandt Poul derefter mundharpe stativet frem som han fortalte at han var blevet mobbet af sin gode ven Michael Falch fordi broder Falch havde sagt at det klædte Poul, vi fik derefter endnu et af de rigtig gode glemte numre “Perler” fra 2002 i ny lidt langsommere udgave. Inden pausen fik vi endnu et af de gamle numre nemlig “Det blå hotel” fra 1988 hvor Palle Hjorth også fik vist sit talent og sin vildskab på orgel og keyboard og det var en fantastisk og sjov oplevelse, en dygtig musiker og utrolig levende musiker som også står for en del af det sjove der sker på scenen og holder det hele i live, super fed afslutning på 2. sæt hvor Rune Kjeldsen også viste sit talent som guitarspiller og Troels Skjærbæk spillet bassen derud af og nød hvert eneste minut og i tæt sammenspil med Poul.

2. sæt startet ud med endnu en ny den smukke “Jeg går med dig” fra 2017 og herefter skete der noget sjovt, Poul begyndte at fortælle om næste sang hvorefter han kigger over på Troels hvorefter det går op for Poul at det er en helt anden sang de skal spille nu, det var sådan noget der var med til at koncerten også blev levende og anderledes og man kunne fornemme at den gode Troels Skjærbæk han har styr på tingene. Vi fik derfor først den engelske sang “Gone gone gone” fra 1992 hvorefter vi fik den sang Poul var gået i gang med at snakke om nemlig den nye “Hvad laver jeg her” fra 2017. Poul fortalte at det næste nummer viste han der var en i salen der rigtig gerne ville høre og uden at det skulle blive en ønske koncert ville de da gerne spille sangen, derefter gik de velkendte toner i gang til mit personlige favorit Poul Krebs nummer “Håbløs fan” fra 2004 en sang jeg har længdes at høre live i rigtig mange år og det var helt fantastisk endelig at høre den igen og mine tanker kom tilbage til perioden 2006-2009 hvor jeg gik til rigtig mange Poul Krebs koncerter og hvor Håbløs fan blev spillet meget. Poul gav mig bagefter tommelfingeren og smilte ned til mig og det var bare et af aftens mest magiske øjeblikke. Poul slap for et øjeblik guitaren og vi fik en meget blues udgave af “big manager” fra 1997 hvor Rune igen spillet fedt guitar, en guitarrist som er teknisk dygtig og lyden er fed men han mangler den der vildskab og levende på scenen, det har Palle Hjorth til gengæld og han gav os igen en magisk rejse ud i Orgel/keyboard land.

Koncerten nærmet sig slutningen og efter “Langt fra en ordentlig by” fra 1989 fik vi fællesang i både “Johnny” og “Hør suset” fra 1997 hvorefter Poul og band sluttet med “Morrison, Dylan og Elvis” fra 1995 og så sluttet koncerten derefter med et brag.

Men publikum var klar på mere og stod nu op og Poul og bandet måtte ind igen og vi fik det ultimative Poul Krebs hit “Sådan nogen som os” et nummer der stadig er ligeså fantastisk og igen tænker jeg tilbage på alle de gode Poul Krebs oplevelser jeg har haft. Poul og bandet var slet ikke færdige ligesom publikum heller ikke var og vi gik derfor op i tempo igen og fik “Prinsessen af Ålborg” fra 1995 og man tænkte det måske desværre var slut nu men man kunne se Troels sagde til Poul om de skulle tag en til og det var Poul og resten af holdet heldigvis med på og vi fik derfor på smukkeste vis “Ved havet” fra 2017 at gå hjem på efter en fantastisk nostalgisk aften.

5 stjerner ud af 6 🙂 Poul Krebs bliver på mange måder bedre og bedre med alderen og er i den grad levende og tilstede, og køre ikke på rutinen. Hvis der var en ting jeg savnet ved koncerten var det måske en eller 2 mere fra det seneste album som er fyldt med gode Krebs sange fra start til slut men så igen jeg ville hellere undvære en ny end at undvære sange som “Håbløs fan” og “Perler” så alt i alt en fantastisk koncert oplevelse med en Poul Krebs og et band der i den grad gav publikum en levende og magisk aften, specielt hjulpet godt på vej af Palle Hjorths vildskab og Troels Skjærbæks fantastiske nærvær og sammenspil med Poul.

Her lidt flere billeder 🙂 dsc03000 28906972_10216068419563479_1390005630_n1 dsc03021 dsc03007

Det var lidt fra min koncert med Poul Krebs 🙂 i morgen skal jeg ind og høre Thomas Helmig med band så det kan i læse meget mere om på søndag 🙂

dsc03039

1

• Sanne

Rigtig god og detaljeret beskrivelse af en magisk aften. Og som du skriver gled minderne tilbage til den tid, hvor vi gled fra den ene Krebs koncert efter den anden 😍 hjulpet på vej af Forbandede vidunderlige tøs og Håbls fan 🎶

Siden  ·  Svar på kommentar