Anmeldelse af Jacob Dinesen koncert i Friheden d. 11/8

Anmeldelse af Danser med drenge og Wafande koncerter til Randersugen d. 12/8

Hej igen musik elskere. 🙂 dsc02255

Som lovet her lidt fra Randersugen 2017 🙂 det hele startede med Danser med Drenge der gik på 17:50 og hvor regnen endelig var holdt og solen stod perfekt til en god start på koncert.

De to “Onkler” Klaus Kjellerup der er manden bag Danser med drenge og Henrik Stanley Møller der også var med i tøsedrengene sammen med Klaus startede med at komme på scenen og vinke til publikum og byde alle velkommen, hvorefter Klaus tog bassen og Stanley keyboardet, mens de andre medlemmer kom på scenen Steffen Qwist på guitar, Kasper Langkjær på trommer og Morten Bolvig på keyboard og så startede musikken og til sidst kom så sangerinden Rie Rasmussen ind og de startede på sommersangen fra 1995 “Giv slip nu” og så var festen i gang og vejret var dejligt, kort sagt super stemning blandt publikum og band.

Men vejret holdt desværre ikke og allerede i 2. nummer kom regnen igen men det skulle ikke ødelægge det smukke kærligheds nummer “Aldrig undvære dig” fra 1993.

Måske man skulle havde indlagt et nummer til at få regnen væk igen, i hvert fald kunne det mindre gode nummer “Det handler om penge” fra 2015 ikke forhindre regnen i at fortsætte og efter den følte man desværre at festen gik lidt død i det lidt kedelige nummer “Jeg kommer igen” også fra 2015 hvor dog alligevel Ries fede stemme bragede igennem.

Så kom vi ind i en akustisk afdeling hvor vi fik hitsene “Kære lillesøster fra 2000 og Grib chancen fra 1993, hvorefter vi fik “Rejs dig op og kom videre” fra 2000 og vupti så holdte regnen igen og festen var nu for alvor i gang, og den fortsatte i “En dejlig morgen” fra 2003 inden den akustiske del var slut.

Herefter fik vi det meget smukke og bevægende nummer “Velkommen prinsesse” fra 2015 om når man får et helt nyt liv ind i sin hverdag nemlig som forældre, efter den fik vi det ældste nummer nemlig det gamle tøsedrengene nummer “Et lysår en stjerne” fra 1982, men som Danser med drenge også selv indspillet i 1995, der var fællessang og Steffen viste sine evner på guitar.

Festen fortsatte i hittet “Læn dig tilbage” fra 1995 og så fik vi sangen til deres ex sangerinde, som bekendt af dem der kender Danser med drenge var deres første sangerinde den unge og lovende Philippa Bulgin, der desværre døde i alt for ung alder af kræft kort tid efter Danser med Drenge havde fået stor succes med deres første album, derfor skrev Klaus i 1995 nummeret “Er der nogen i himlen” som igen til denne koncert blev fremført smukt og med masser af rørende fællessang.

og så fik vi til sidst Danser med Drenges allerstørste hit nemlig det evig fantastiske nummer “Hvor længe vil du ydmyge dig” og festen fik sit højdepunkt med skrål og fællessang til et fantastisk nummer. Derefter så var det slut, men publikum ville havde mere og selvfølgelig kom Danser med drenge ind igen og fik sommeren til at komme helt frem igen i form af det gamle tøsedrengene nummer “Ud under åben himmel” fra 1982, med fællesang, hop og smil og glade dage fik vi rundet koncerten af på fedeste måde og solen kigget for alvor frem.

5 stjerner ud af 6 🙂 dsc02186dsc02196dsc02217dsc02256

Bagefter var der pause inden at næste kunstner gik på scenen nemlig Wafande. Jeg kender ikke så meget til Wafandes musik og er heller ikke så stor fan af hans musik, men da jeg så ham i toppen af poppen fik jeg åbnet lidt op for hvilken fed stemme han har og personlighed.

Wafande havde allerede fra start af publikum rigtig meget med, og solen var nu helt på plads på himlen hvor der stort set ingen skyer var. Wafandes musik er jo meget reggae og meget sommerligt så det passet godt til dette tidspunkt, Wafande bruger tiden udover at få folk rigtig godt med til at fortælle om hvor vigtig det er vi holder sammen og at han er dansker, en mand med rigtig mange gode meninger og holdninger om livet og at holde sammen i en tid hvor der sker så meget ude i verden. Wafande tager også hele to gange en publikum med op på scenen hvor den ene hun bliver så overvældet at hun begynder at græde, hvorefter hun får lov til at komme ud backstage med sin familie. Wafande tager også en tur ned til publikum og overrasker ved at være den sporty type og hopper selv op på scenen igen, hvilket man ikke oplever så tit at musikere kan. 🙂 Af de sange jeg kender spillede han “Kom ned til vandet”, “Uartig”, “Django” og “Giv mig et smil” hvor især “Kom ned til vandet” er den jeg kender bedst og har hørt mest. Vi får 2 ekstranumre inden det er slut på koncerten hvor der blev danset og festet.

3 stjerner ud af 6 🙂 man er ikke itvivl om at Wafande er en mand med hjertet på det rette sted og en der kan sætte gang i en fest, jeg synes så bare hans musik er mindre god og jeg mangler at han synger noget mere og rapper mindre hvilket også er tilfældet i hans udmærket sideprojekt Black Dylan.

dsc02280dsc02276

Senere på aften skulle havde stået i Gnags tegn men 15 inden kom der en ordentlig regnskylle og der var man lidt træt i forvejen og kold men i skal da ikke snydes for at få 3 sange fra deres seneste “Nørd” cd som jeg vil anbefale:

“Snevejr” en smuk sang om snevejr med Peter A.G tekstbeskrivelse af en erindring om snevejr, hans måde at fortælle den med sin stemme og  Per Chr. Frost smukke guitarspil.

“Og så skinner vi så sølle af det” en rigtig sommersang hvor Peter også rigtig får brugt sin stemme på en helt ny måde end han plejer og en positiv sang om sommeren og det at være dansker.

“What is love” en smuk kærlighedssang om hvad kærlighed er for noget ?, igen med en fantastisk tekst og god musik.