Anmeldelse af Tim Schou Hero/loser album + David cook The looking glass ep

Anmeldelse af Karl Bille Min Egen album

Hej Musik elskere 🙂 for nogle uger siden udgav skuespiller og sangeren Karl Bille sit 4. solo album, Karl er nok hos de fleste mest kendt som skuespiller men han har altid haft musikken med sig og har siden 2006 levet af at skrive sange og synge hvor han udgav sit debut album “Ungkarlens klagesang” der var med danske tekster om den svære kærlighed, mænd og kvinder og livet, i 2009 kom albummet “Love and eviction” der var med engelske sange om hans oplevelser i Cambodja, i 2016 kom det 3. album der igen var med danske sange “Faret vild” der handlet om parforholdet igen inspireret af Karls eget der på det tidspunkt lige var stoppet og at gå fra at havde kæreste og barn til at havde ingenting. Nu er Karl tilbage 5 år efter sidste solo album med sit 4. solo album der igen er hans egne og på dansk “Min egen” et album hvor den 50 årige skuespiller og sanger igen synger om livet på godt og ondt, de erfaringer han har taget sig og om hans holdninger til bl.a rasisme. Karl har selv skrevet alle 13 numre og har indspillet det meste selv, albummet er produceret af Karls gode ven gennem mange år musikeren, digteren, skuespilleren, radioværten m.m Jonas Gulstorff.

Første sang er også 1. single og hedder “Ud i det blå” der er en stille og rolig sang inspireret af en gåtur Karl havde en dag hvor han skrev sangen, den er meget beskrivende og Karl deler en masse af sine tanker der både rummer mørke og lys og håb, nummeret er rigtig godt og kunne sagtens havde været en sang der var på hans debut album.

2. sang hedder “Lektier” og er en guitar venlig ballade om når man som menneske ryger ned i et mørkt hul og ikke kan komme op igen, noget Karl har prøvet meget i livet og specielt nogle episoder fra 2020 har været med til at føde sangen. Nummeret fortsætter det rolige lydbillede og er dejligt at lytte til og Karl viser at han stadig er en rigtig god sanger og kan skrive den gode beskrivende tekst tilsat den gode melodi, her er det den gode sang det handler om.

3. sang hedder “Ligger mig ikke ned” og fortsætter det stilfærdige udtryk og Karls syn på livet, igen en sang der er meget i stil med hans debut album og det er et stærkt rigtig godt nummer og er fedt at høre en sanger i 2021 der stadig har noget på hjertet og mere end blot en simpel pop sang der handler om hjerte/smerte

4. sang hedder “Brandslukker” og er et lidt specielt nummer på kun 1:45 min som jeg desværre ikke forstår meningen med og musikken bliver lidt for tung til mig.

5. sang hedder “Benjamin” og er en stærk personlig sang om en person ved navn Benjamin der endte i sandholmen på den lukkede afdeling, en rammende skæbne historie som er et af albummets bedste numre og man mærker at Karls hjerte banker for at vi som samfund skal behandle hinanden ordenligt. Man lytter til teksten intens og nyder samtidig det rigtig gode lydbillede hvor guitaren igen dominere.

6. sang hedder “Stevns” der er et instrumental klaver nummer på 1:13 min. der også viser hvilken dygtig musiker Karl er og at han kan sætte rigtig gode melodier sammen, sangen slutter med at Karl råber: “Hvem er jeg” og det ligger rigtig fint op til næste sang.

Sang 7 hedder nemlig “Min egen” og er titel nummeret og også min personlige favorit på albummet, en sang om netop at være sin egen og det er en rigtig god tekst tilsat en igen meget guitar venlig rolig melodi der dog har lidt tempo og så synger Karl bare rigtig godt, igen er der tale om den gode tekst og den gode melodi og dette nummer er virkelig værd at lytte til.

Sang 8 hedder “Dumme fest” og nu skifter lydbilledet lidt spor til et mere moderne elektronisk lydbillede med alt for meget autotune på Karls stemme og dette minder desværre meget om Karls sidste album “Faret vild” der desværre også druknet i for meget autotune og moderne lyd.

Sang 9 hedder “Menneskedyr” og er endnu et mærkeligt nummer som også sagtens kunne havde været på det forrige album og man går hurtig videre.

Sang 10 hedder “Garantier” og fortsætter den for meget moderne autotune form og man har desværre meget svært ved at høre hvad Karl synger.

Sang 11 hedder “Den du var” og nu er vi tilbage til den gode sang med den gode tekst og gode melodi og Karls gode stemme uden filter, et rigtig godt nummer om at forandre sig.

Sang 12 hedder “13” og er en sød lille sang hvor Karl snakker sig igennem det 1:15 min. lange nummer som en anden poet på en sang der handler om at hans ynglings tal er 13 :).

Sang 13 er også det sidste nummer der hedder “Smukke hjerte” der er en rigtig Karl sang der sagtens kunne havde været på hans debut album, dette er et af albummets bedste numre hvor Karl synger sine kærligheds længsler ud på et smukt roligt nummer der slutter dette rigtig gode album godt af.

4 stjerner ud af 6 🙂 Karl er efter en periode som sanger i den mærkelige gruppe Poptroppen og efter hans forrige solo album “Faret vild” kommet mere tilbage til sporet af hans lyd og på hans nye album “Min egen” kommer han vidt omkring på de 13 numre der omhandler livet på godt og ondt, Karl er klart bedst når han lader sangen stå som den er med ikke ret mange instrumenter og den gode tekst, om det så er kærligheds historien glæder og ulykkelighed eller det er skæbne historier om andre mennesker eller blot om livets erfaringer. Det er erfaringer fra en nu 50 årige mand der har prøvet det meste og oplevet livets lykke og bagsiden af livet. Albummet kan købes som cd og downloades eller streames

Det var lidt om Karl Billes nye album, hvis du slet ikke kender Karls tidligere musik kan hans 3 forrige albums anbefales hvor især hans 2. album “Love and eviction” og debuten “Ungkarlens klagesange” kan anbefales og er rigtig gode albums 🙂