Anmeldelse af De lykkelige Kværulanter debut album

Anmeldelse af Lars Lilholt Band Decameron album

Hej musik elskere 🙂 så er bloggen tilbage med fornyet styrke og en anmeldelse af det helt nye album fra Lars Lilholt Band “Decameron” 🙂 velkommen til.

Første sang er også den sang der startet hele processen med albummet i marts sidste år da landet lukket ned “Drømmer om at være tæt på dig” hvor Lars har skrevet teksten og melodien er skrevet af lillebror og tidligere medlem Kristian Lilholt, og sangen er derfor den første fællessang skrevet af de to brødre i rigtig mange år og det er en fantastisk sang der er et af albummets helt store sange, en sang der handler om længslen efter at ville være tæt på andre og om kærlighedens svære kår men at vi som mennesker aldrig opgiver drømmen.

Sang 2 hedder “Under brostenene ligger stranden” som Lars har skrevet sammen med sin søn Sofus der har skrevet melodien, sangen er en rigtig Lilholt sang der kunne havde været på et hvilket som helst Lilholt album og man sidder allerede ved første lytning og nynner med på dette skønne nummer der rummer en masse af den folkelige musiktradition hvor Mads Kjøller-Hemmingsens fløjte dominere på lydbilledet.

Sang 3 er første single fra albummet “En lille bøn hver dag” som Lars har skrevet både tekst og musik til, en fantastisk smuk ballade som også høre til en af albummets bedste numre hvor korpigen Malene Mailand også synger en rigtig skøn 2. stemme på som i den grad forstærker sangen og til sidst levere Gert Vincent en fantastisk guitar solo.

Sang 4 hedder “Til min far” og er en sang Lars har skrevet til sin far der døde i 2016, en smuk rørende sang om far/søn forholdet der bestod mere af musik end ord. Dette er klart albummets bedste nummer hvor man bliver ramt af både melodien, teksten og Lars indlevelse med sin super gode stemme der næppe har lydt bedre end den gør på netop dette album og til sidst levere Lars en sidste rørende musikalsk afsked til faren med en fantastisk violin solo.

Sang 5 hedder “Onkel Moustache” som Lars igen har skrevet sammen med Kristian Lilholt der har leveret den dejlige glade melodi på sangen om Onkel Moustache fra Jerusalem, dette er igen en af de helt store sange på albummet og en af dem man forestiller sig bliver rigtig god til live koncerterne når den tid igen kommer, igen er lydbilledet domineret af fløjte og violin og man får tankerne hen på god gammel Lilholt lyd med masser af folkemusik sound hvilket er skønt at opleve igen.

Sang 6 hedder “Der findes en vej” som Lars har skrevet sammen med Keyboard medlemmet Kristian Fogh der har skrevet melodien, sangen er en stilfærdig sag der er dejlig at lytte til og Lars levere igen magiske ord som ingen andre danske sangskrivere kan og så synger han bedre end han nogensinde har gjort.

Sang 7 hedder “Den magiske Møhårspensel” som Lars har skrevet teksten til mens musikken er en traditionel folkemelodi, dette er igen en af de bedste sange på albummet og passer perfekt ind i Lars folkelig sound og er et nummer der klart vil gøre sig godt ude på live scenerne, samtidig er det lidt en sjov tekst om en skørtejæger maler hvor hele Lilholt band synger kor på nummeret også mens fløjte og violin igen dominere lydbilledet.

Sang 8 hedder “De to røde stole” der handler om ja to af Lars røde stole som har tilhørt hans farmor og farfar, en god stilfærdig barndoms beretning med masser af nostalgi, Gert spiller en skøn guitar på nummeret der er dejligt at lytte til og høre direkte til i Lars magiske tekstunivers.

Sang 9 hedder “En lille flig af evigheden” som er en sang Lars har skrevet til Shaka loveless, en super god venskabs sang der bliver bedre jo flere gang man høre den og Shaka kan da ikke andet end at være stolt af at ha fået skrevet en sang til sig af selveste Lars Lilholt, en rigtig klassisk Lilholt sang med en meget personlig og glad tekst til den yngre kollega.

Sang 10 hedder “Anubis min elskede (Jeg faldt i søvn på glyptoteket)” der er en drømmende sang som Lars drømte sig til da han faldt i søvn på glyptoteket i København, en typisk Lilholt sang i hans univers tilsat en stilfærdig melodi.

Sang 11 er også sidste nummer “Intet menneske er en ø” der er en af albummets bedste numre og en smuk afslutning på et helt igennem fantastisk og meget personlig album fra Lars Lilholt Band, Gert slutter albummet med en af sine fantastiske guitarsoloer mens Mads med en irsk agtig lyd fløjter løs på sin fløjte, en stor sang at afslutte albummet med og man husker sangen efter de 3:24 min.

6 stjerner ud af 6 🙂 Lars har med sit nye album lavet sit bedste album i rigtig mange år og det mest personlige til dato og nok også det mest stilfærdige, samtidig med at det også er et rigtig klassisk Lilholt album med lyden af folkemusik og alle numrene er nogle man har lyst til at høre igen og igen 🙂 albummet kan købes som cd, lp og streames 🙂 min cd er købt 🙂

Det var lidt om Lars Lilholt Bands nye album 🙂 de næste par uger vil i løbende få anmeldelser af helt nye albums fra danske kunstnere der er udkommet på det seneste 🙂