Blogindlæg om Pyrus gennem tiden

Anmeldelse af album fra 1990: Megadeath- Rust in peace

Hej musik elskere 🙂 Rigtig godt nytår og velkommen til 2020 🙂 håber i alle kom gennem nytårsaften i god behold 🙂 Bloggen er igen i luften og musiksiden har kørt med musik det meste af tiden mellem jul og nytår 🙂 Jeg har mange ideer både til bloggen og til siden her i løbet af 2020 og nogle af dem vil i kunne se og læse meget mere om i løbet af året.

Årets første blogindlæg bliver endnu et album fra min bog “1001 albums you must hear before you die” hvor jeg nu er kommet til 1990 🙂 dagens album i kan læse om er med metal rock bandet Megadeath og deres album “Rust in peace”. Megadeath startet i 1983 af tidligere guitarist i Metallica Dave Mustaine som bandets sanger og guitarist og bassist David Ellefson, Dave er det eneste medlem der har været med hele vejen. Megadeath har haft nogle albums med i bogen fra 80erne også og har gennem tiden haft skiftende medlemmer, på dette album fra 1990 er der udover Dave og David også Marty friedman på guitar og Nick Menza på trommer.

Sang 1 hedder “Holy wars…. The Punishment due” og er et hurtig 80er heavy rock nummer med godt med guitar og man kan fornemme hvordan de har stået med langt hår og headbanget. Nummeret minder meget af noget tidlig Metallica og skal da heller ikke være nogen hemmelighed at Megadeath har stået meget i skyggen af Metallicas kæmpe succes og er nok det Megadeath har forsøgt sig med her i 1990 med en endnu mere Metallica lyd. Nummeret er mega fedt og Dave er blevet en bedre sanger fra 80erne til 90. Nummeret er en lang album åbner med sin 6 min og 33 sek. lang hvilket også er fedt at opleve at der her i 1990 stadig er plads til lange numre på et album.

Sang 2 hedder “Hangar 18” og vi fortsætter den hurtige heavy rock stil og igen tænker man meget på Metallica. Sangen er igen mega fed og man kan ikke høre vi befinder os i 1990 det lyder mere som den sidste rest af 80erne hvilket er super fedt. Nummeret er igen et langt et på 5 min og 11 sek. og undervejs skifter nummeret lidt melodi og tempo og forskellige guitar lyde og lyden sidder lige i skabet og Meagadeath er i den grad et band der er blevet bedre siden de startet.

Sang 3 hedder “Take no Prisoners” og fortsætter i det hurtige heavy rock med hurtig guitar og bas og trommer der bare banker løs mens man som lytter får lyst til at headbange. Igen kan man høre at Megadeth her på dette album virkelig forsøger at lyde som Metallica og det lykkes og dette nummer kunne ligeså godt havde været indspillet af Metallica.

Sang 4 hedder “Five Magics” og fortsætter den samme stil som de fornævnte sange og ligheden med Metallica bliver mere og mere og jeg tror Megadeath virkelig har kæmpet for at opnå samme succes som Metallica fik. Bandets lyd sidder igen lige i skabet og lyder bare mega fedt, nogle steder tænker man også lidt på Led zeppelin.

Sang 5 hedder “Poison was the cure” og starter mere stille ud med lyden af bassen men hurtig kommer vi op i det tempo vi tidligere har hørt igen. På dette nummer dominere bassen og trommerne meget men sangen ender ud i at gå alt for hurtig og blive alt for meget støj til mig.

Sang 6 hedder “Lucretia” og igen er vi ved den hurtige heavy lyd, sangen lyder dog som en genganger og bliver hurtig kedelig at lytte på.

Sang 7 hedder “Tornado of souls” og bliver igen for meget larm til mig og man syntes igen man har hørt det før på albummet bare bedre.

Sang 8 hedder “Dawn patrol” og er det mest nede i gear nummer på albummet og med den dybeste stemme fra Dave, et fedt og anderledes nummer på dette album hvor bassen igen dominere meget. Sangen er også den korteste på 1 min og 53 sek.

Sang 9 er også den sidste og er lidt af title nummeret “Rust in peace… Polaris” hvor vi igen er i heavy rock hjørnet men bliver igen for meget larm og man slukker hurtig.

4 stjerner ud af 6 🙂 Megadeath lavet i 1990 nok et af deres bedste albums, dog vil jeg sige at starten er bedst og hen mod slutningen kammer den lidt over og ambitionerne om at blive de nye Metallica er måske lidt for høje og måske på det tidspunkt også lidt for sent. Men Megadeath kan klart noget og lave fede numre og skal man høre et album med dem vil jeg nok anbefale det her og sangen “Holy wars…. The Punishment due” https://www.youtube.com/watch?v=tP_-YIhgF3w. Megadeath udgav sidst et album i 2016 og består idag af Dave, David, Kiko Loureiro og Dirk Verbeuren.

Det var lidt om et album fra 1990 og årets første blogindlæg 🙂 imorgen har Mikaelsmusikside 1 års fødselsdag 🙂 tak til alle jer der trofast følger med og læser bloggen og de andre ting jeg ligger ud