Anmeldelse af Mathilde Falch solo koncert Operaen Randers

Anmeldelse af Den syvende søn Alt på spil album

Hej musik elskere 🙂 I sidste uge udgav det danske band Den syvende søn deres 4. album, bandet der består af sangeren Michel Belli der også spiller guitar, guitaristen Mikkel grue, brødrene Adam og Tobias Winberg på henholdsvis trommer og bas samt Mads Jensen på keyboard udgav deres debut album i 2013 og senest kom deres 3. og hidtil bedste album “Trods” i 2020 og nu er de altså ude med deres 4. album “Alt på spil” hvor man fristes til at sige at ja der er alt på spil, Den syvende søn spiller stadig hårdkogt rock fra de rå pigtråd dage i 60erne men på det nye album her leger de også med lidt blødere sider, som altid er sangene skrevet af frontmanden Michel der også siden både hans debut som solist og med Den syvende søn har fundet sin egen stemme.

Sang 1 var 1. single og er titel nummeret “Alt på spil” der er meget et typisk Den syvende søn nummer hvor guitaren, keyboard og Michels stemme dominere lydbilledet og Michel har en rigtig fed stemme, man kan stadig godt høre hvem han er søn af men han har med alderen som nævnt fundet sin egen stemme, sangen er en fed album åbner og lyd og tekst er super fedt og sangen kunne sagtens havde været på et hvilket som helst album med Den syvende søn.

Sang 2 hedder “Lille Blå” og fortsætter den lidt dyster rocket pigtråd lyd, nummeret får dog et lidt opløft i omkvædet og teksten er rigtig sød og god når man nærlytter og igen synger Michel fedt, sangen vokser ved flere lytninger og høre til den gode ende af albummet.

sang 3 er 4. og nyeste single der hedder “Solen kommer igen” hvor vi går lidt ned i tempo på endnu en typisk Den syvende søn sang hvor Michel viser sig som en fed sanger og rigtig god tekstforfatter og denne sang er klart et af albummets bedste numre og kunne sagtens havde været på et af deres andre albums, man mærker Michel og måden han synger tilsat teksten og lyden er intens.

Sang 4 hedder “Hvad du kan nå” hvor vi går ned i et dystert mørkt univers, sangen er lidt for intet sigende og høre ikke til deres bedste.

Sang 5 hedder “Kun til dig” og nu høre vi for alvor en meget mere blød side fra Michel og Den syvende søn i albummets helt store ballade, “Kun til dig” er en smuk stille kærligheds ballade hvor Michel synger inderligt og smukt på en nærværende og lige på tekst til kvinden i hans liv, dette er et af albummets bedste numre og generelt et af de bedste numre fra Den syvende søn, man tager sig i og lukke øjnene og høre en ung Peter Belli for sig og det kunne sagtens havde været en sang han havde sunget også.

Sang 6 hedder “Småt brændbart” og er et rocket optempo beat nummer der er et af de mere støjende numre fra Den syvende søn og man går desværre hurtigt videre fra dette nummer der også bare lyder som nogle af deres andre knap så gode numre.

sang 7 var 2. single og hedder “Hvem er det du venter på” vi går igen ned i tempo på et mere blødere nummer og så får vi en duet med ingen ringere end Mathilde Falch, Mathilde kender da også lidt til bandet da Adam Winberg på trommer også spiller med Mathilde. sangen er rigtig god og anderledes og Michel og Mathildes stemmer passer godt sammen, sangen vokser også jo flere gange man høre den og høre igen til den gode ende af albummet og igen et af de mere bløde og anderledes numre på albummet, Michel og Mathilde synger begge med en troværdighed og man mærker dem som lytter.

Sang 8 hedder “En vals for de små” og er et af albummets mest stille numre hvor Mikkels guitar får lov at dominere og Michel synger inderligt som aldrig før, dette nummer er ikke kun mit favorit nummer på albummet men også mit favorit nummer med Den syvende søn generelt, melodien er smuk og fed, teksten er smuk og inderlig og Michel synger dybt med en nærvær og inderlighed man ikke har hørt før og han viser for alvor på dette nummer hvilken sanger han er. Sangen er også albummets længste nummer på 5:16 min og man lytter intens og får lyst til bare at læne sig tilbage og lukke øjnene, dette kunne havde været en fantastisk album slutter.

men der kommer en mere sang 9 er sidste nummer og 3. single og her medvirker far Belli den ellers pensioneret sanger har sagt ja til at medvirke en sidste gang side by side med søn og band. Sangen “En sidste sang” har noget i teksten der fungere og skal da heller ikke være nogen hemmelighed at jeg har været kæmpe Peter Belli fan og når man høre Michel bliver man mindet om hvor fantastisk en sanger Peter har været, men på “En sidste sang” bliver jeg som lytter desværre også mindet om en sanger med en slidt stemme som jeg allerede syntes han havde nogle år inden han stoppet og jeg må indrømme jeg ikke er stor fan af dette nummer hvor musikken for mig heller ikke er den stærkeste på albummet, jeg syntes der er noget smukt ved et far/søn sidste samarbejde men sangen rammer mig ikke og syntes det er en svag album lukker på et ellers fedt album.

4 Stjerner ud af 6 🙂 Den syvende søn er et fedt band der i en tid hvor rocken bliver spillet mindre og mindre i radioen holder de fast i deres rock og pigtråd inspiration fra 60erne, på det nye album er der lidt blødere sange på og Michel kommer endnu engang tættere på sin egen stemme og viser flere steder at han er mere end blot Peter Bellis søn, albummet kommer ikke op på siden af deres forrige fede album “Trods” der for mig stadig står som deres bedste album men Den syvende søn har lavet endnu et fedt album hvor sangene “En vals for de små”, “Kun til dig”, “Solen kommer igen”, “Hvem er det du venter på” og “Alt på spil” trækker albummet op 🙂 albummet kan købes som cd, lp og streames 🙂

Det var lidt om Den syvende søns nye album 🙂 På torsdag skal jeg til solo koncert med guitarist og sanger Mika Vandborg og det kan i læse mere om på bloggen på fredag 🙂