Anmeldelse af Mika Vandborg Den Danske album

Anmeldelse af Poul Krebs kirkekoncert Kristrup, Randers 2022

Hej musik elskere 🙂 i går var jeg til Kirkekoncert med Poul Krebs, en koncert der har været længe undervejs siden 2020 grundet Corona og endelig lod det sig gøre 🙂

Poul der havde sit faste lille band med Troels Skjærbæk på bas, Palle Hjorth på klaver og Rasmus Valldorf på trommer startet kl. 20 og lagde ud med en af sangene fra Pouls helt nye album “Sange til natten” nemlig sangen “Lytter til natten” der startet koncerten stille og roligt ud og tekstens lyttende indhold passet perfekt i kirkens rum, koncerten fortsatte med et af de mere glemte numre nemlig sangen “Dronning træd varsomt” fra 2001 der til aftenens koncert også var sat meget ned i tempo og passet godt ind i sættet og det var et dejligt genhør med denne sang.

Poul fortalte en del mellem sangene bl.a det at huske hvor man kommer fra hvilket var emnet i aftens mest optempo nummer “Randersvej” fra 2020 der har fundet liv på livescenen og er en sang de sagtens kan spille til sommer koncerterne også. Koncerten bød ellers på skiftevis nye numre som “Hun drømmer baglæns” som Poul har indspillet med Søs Fenger og som allerede er blevet et ret populært Poul nummer og til koncerten gik den rent hjem hvor Poul sang hele sangen selv og spillet mundharpe, og så var der plads til de mere glemte numre som “En klog gammel mand (Min onkel”) og “Henry from” fra 2009 og 2014 to sange der begge var dejlige at høre live og viste hvilken fantastisk sangskriver Poul er.

Vi fik endnu et nyt nummer der også viste Pouls måde at skrive hverdags agtige og beskrivende tekster på i “Copilot” som han fortalte var blevet til at han drømte at han skulle på en lang tour og hans børn var små og kravlet på gulvet og da han kom hjem spurgte sønnen om han kunne låne bilen 🙂 skæbner og historier som mange kan kende til og en sang til Pouls kone gennem mange år blev det også til i den nyere Krebs klassiker “Som om lykken ikke vidste” og så fik vi et dejligt genhør med endnu en glemt perle nemlig sangen til Pouls afdøde mor “De blå barakker” der passet perfekt i kirkens rum og var et af aftens smukkeste øjeblikke.

En lille hilsen blev det også til Peter Belli der selv har indspillet Pouls hit “For enden af regnbuen” fra 1988 der som altid var skøn at høre og synge lidt med på og hvor Palle viste sit talent endnu engang på klaver noget han fortsatte med i næste nummer “Big Manager” fra 1997 hvor Poul også virkelig fik brugt sin stemme og Troels endte ud i at synge den dybeste korstemme jeg har hørt længe.

Vi fik endnu en glemt perle af en fantastisk sang nemlig Pouls hyldest til alle Ildsjælene i sangen “Ildsjæl” fra 2003 der var endnu et dejligt genhør. Koncerten var nu nået til sin ende og som Poul sagde at den sidste sang var taget med i tilfælde af at der sku sidde nogen og tænke spiller han slet ikke nogen af hitsene 🙂 og selvfølgelig skulle vi ikke snydes for Pouls største hit “Sådan nogen som os” fra 1995 der bød på skønsang i kirkens rum både fra Poul og band og fra publikum.

Poul og band takket af men selvfølgelig var publikum ikke færdige med at høre mere og Poul og band gav endnu en sang en rigtig godnat sang fra det nye album “Når kun natten er tilbage” og da den var færdig rejste Poul og band sig op og gik ned fra scenen og sang sidste nummer a Capella uden musik og mikrofoner nemlig den fantastiske “Brudebuketten” fra 1990 der sluttet endnu en fantastisk koncert oplevelse af med Poul Krebs.

6 stjerner ud af 6 🙂 Dette var min 34. koncert med Poul Krebs og det er imponerende at han gang på gang kan levere en fantastisk koncert oplevelse og nogle positive overraskelser og stadig finde sange der ikke så tit kommer med ud 🙂 skøn koncert oplevelse i kirkens smukke rum i Randers 🙂

Det var lidt om Kirkekoncert med Poul Krebs 🙂 Bloggen er for alvor kommet i gang igen og de næste par uger/måneder er der en del koncerter at se frem til som jeg vil skrive om på bloggen den kommende tid 🙂