Anmeldelse af Mike Tramp Vindanmark Århus

Anmeldelse af Mike Tramp Mand af en tid album

Hej musik elskere 🙂 Bloggen er tilbage og i får den i denne uge her om torsdagen 🙂 Før påske skrev jeg om en fed koncert med Mike Tramp på VinDanmark i Århus og i denne uge får i en anmeldelse af hans nye album “Mand af en tid” 🙂

Sang 1 er 3. og nyeste single og titel nummeret “Mand af en tid” der er en optempo fed rocksang om de såkaldte “Tv stjerner” og “Stjerner på musikscenen” anno 2024, Mike ligger ikke skjul på hvem han er og at han er mand af en tid og at de såkaldte “Kendte” der pryder tv skærmene og radioen i dag mest af alt er døgnfluer og personer man ikke kender. Sangen er en super fed Mike Tramp sang og man sidder med et smil på læben af at høre sangen fordi man syntes han har ret i det han synger. Sangen var også med på VinDanmark i Århus og blev leveret fedt.

Sang 2 var 1. singlen og hedder “Hvis du vil” og er en tand mere poppet/radio venlig end man normalvis høre fra Mike, sangen høre ikke til en af mine favoritter den blev dog løftet lidt til koncerten i Århus men er klart albummets svageste nummer.

Sang 3 hedder “Indeni” og er en stille rock/ballade med Mikes fede varme stemme og det er dejligt at høre ham synge dansk igen selvom jeg fortrækker ham på engelsk så får han en anden inderlighed på dansk og teksterne bliver en tand dybere, “Indeni” er ikke albummets allerbedste sang men den er god og dejlig at lytte til.

Sang 4 hedder “Kom som jeg var” og fortsætter det lidt nede i tempo lydbillede dog med mere tempo på endnu en ægte Mike Tramp tekst om ham selv og så er sangen albummets eneste sang under 4:00 min. hvilket også er kendetegnet for Mike han laver ikke sange beregnet til radioen. “Kom som jeg var” bliver bedre jo flere gange man høre den og teksten løfter sangen der også sagtens kunne havde fungeret live, men Mike spillet den ikke i Århus.

Sang 5 hedder “Altid farvel” og er en smuk rock ballade hymne som han også spillet i Århus hvor han dedikeret den til afdøde Peter og June Belli. Sangen er en af de bedste på albummet og fungere specielt rigtig godt på albummet hvor Mike igen synger med en inderlighed og varme mens lydbilledet er smukt og stærkt spillet fra bl.a Søren Andersen på guitar der også har produceret albummet.

Sang 6 hedder “Storm og stille” og nu sker der for alvor noget, det hele starter med lyden af keyboard inden at trommerne sætter ind og den fedeste guitar kommer på, dette er et ægte Mike Tramp rocken roll nummer som han også spillet med sit band i Århus der spillet guitaristen Mikkel Grue guitarsoloen, på albummet er den overladt til Søren Andersen begge kan noget på guitar og det lyder bare mega fedt og Mike viser at der stadig er masser af rocken roll tilbage i Vesterbro knægten. Sangen er klart et af albummets bedste numre og klart det mest rocket med en fed tekst tilsat.

Sang 7 hedder “Nat på Libelle” og oven på rocken roll med “Storm og stille” kommer en smuk stille ballade der er en hyldest til Mikes afdøde mor som han også spillet i Århus. Sangen er en smuk hyldest til kvinden i Mikes liv der opfostret 3 sønner på egen hånd og sangen er igen et af albummets bedste og er en meget smuk sang.

Sang 8 hedder “Livet er” og nu går vi op i tempo igen på den sang jeg personligt syntes er albummets bedste nummer, en fed opløftende rocksang som man bliver i godt humør af, teksten er fantastisk skrevet og musikken er fed og allerede da jeg hørte sangen 1. gang sang jeg med, sangen var desværre ikke med i Århus hvilket var ærgerligt for det er et virkelig fedt nummer og igen er det lyden af en ægthed og Mike Tramp.

Sang 9 hedder “Sammen alene” og er en sang han spillet i Århus, sangen er endnu en fantastisk sang der handler om livet på landevejen og om at savne det derhjemme. Sangen vokser og specielt live fungeret den fantastisk specielt fordi den blev spillet som sang 2, igen et af de bedste numre på albummet.

Sang 10 er også sidste nummer og var 2. single “Ham vi vil være” og albummets længste nummer på 5:45 min. Sangen er en hyldest til idolerne og dem der gjorde en forskel fra den første mand på månen Neil Armstrong, John Wayne, tv i farver og Muhammad Ali. En fed sang der slutter albummet fedt af.

5 Stjerner ud af 6 🙂 Mike Tramp er 100 % tro mod sig selv og ved hvem han er som person og sanger og sangskriver 🙂 nu er han tilbage med sit 2. solo album på dansk igen skrevet i samarbejde med den tidligere tv vært og gode ven gennem mange år Lars Daneskov og de har endnu engang skrevet nogle fantastiske sange på dansk hvor specielt sang 5-10 bare fungere samt titel nummeret “Mand af en tid” 🙂 albummet når dog ikke helt samme højder som det første album på dansk fra 2022 “For første gang” der stadig står som noget helt for sig selv 🙂 man kan sammenligne det lidt ved at sige at på “For første gang” er der mere Kim Larsen over det mens på “Mand af en tid” er der mere Bruce Springsteen/Mike Tramp over det 🙂 sangene på “Mand af en tid” er simpelthen mere rocket og musikken svare i virkeligheden mere til lyden Mike laver af sange normal på engelsk hvor lyden på “For første gang” var mere anderledes og generelt nok mere dansk 🙂 Men “Mand af en tid” er et fedt album og den bliver kun bedre ved flere lytninger 🙂 Det er lyden af Mike Tramp og ægthed fra en sanger der har prøvet det meste og levet livet 🙂 Albummet kan købes som cd, LP og downloades og streames 🙂

Det var lidt om Mike Tramps nye album 🙂 I næste uge skal jeg ind og høre Michael Falch og Poul Krebs duo koncert og det vil i ku læse mere om på bloggen 🙂