Blogindlæg om albums fra 70erne

Anmeldelse af Mike Tramp For første gang album

Hej musik elskere 🙂 Skulle endelig havde været til Carpark North koncert i friheden i aften men dette er droppet så derfor får i her en anmeldelse af Mike Tramps nye album han udgav sidste fredag, dette er Mikes 17. solo album og det første på dansk siden Mabel dagene. Albummet er blevet til i samarbejde med tidligere tv-vært Lars Daneskov og Guitarist, sanger, musiker, producer m.m Søren Andersen.

Første sang hedder “Det jeg var” der er en stille klaver rock ballade om Mike og hans liv, en smuk barndoms og ungdoms erindring som er typisk Mike bare nu på dansk og netop det danske er fedt at høre ham på og han synger stadig med sin fede fantastiske varme stemme og dette er en fantastisk album åbner og man mærker at følelserne er på spil i dette nummer. Sangen slutter ved Mike 2022 som den 61 årige sanger han er i dag der har oplevet lidt af hvert men hvor musikken har og stadig fylder.

2. sang er også 3. og nyeste single “Vejkort” og nu går vi op i tempo på en rigtig køre i bil rock sang om at finde sin vej her i livet, sangen er en fed Mike Tramp rocken roll sang og høre til et af albummets bedste numre og et nummer man sagtens kan forstille sig at ville kunne fungere godt live.

3. sang var 2. single og hedder “For første gang for altid” og er en stille ballade om første gangs oplevelser og den første ungdoms forelskelse og de første oplevelser med den første store kærlighed, en rigtig smuk og rørende kærligheds erklæring til ungdommen og den første gang og Mike synger med masser af varme og nærvær og man mærker igen hvordan denne sang betyder noget for ham. I samarbejde med Lars Daneskov får han beskrevet på smukkeste vis om de første ungdoms oplevelser ud fra udpluk af ungdommen og man kan selv genkende til tekstens indhold.

4. sang hedder “Jeg holder fast” og er en lidt op i tempo sang igen om Mike og hans op og nedture gennem hele hans karriere og at uanset hvad så holder han fast. Sangen bliver løftet i omkvædet der er mega fedt og som man husker og jo flere gange man høre sangen bliver den kun bedre.

5. sang hedder “Drømme” og er en stille ballade om de første drømme bl.a om mødet med musikken for første gang og drømmen om at selv stå på scenen og kunne leve af musikken, sangen er min personlige favorit på albummet og det er en fantastisk smuk rørende sang igen om minder om det første møde med bl.a The Beatels og Slade og man mærker endnu engang hvordan sangen betyder noget for Mike og han synger helt fantastisk, varmt og inderligt og man mærker en tryghed ved at lytte til dette fantastiske nummer.

6. sang hedder “Hjem” og vi går op i tempo igen på en rigtig Mike Tramp sang om at finde hjem, denne sang er albummets næstbedste sang efter “Drømme” og man sidder og vipper med foden i takt til dette fantastiske nummer der også vil gøre sig godt live og man husker sangen allerede efter 1. gang man høre den.

7. sang hedder “Kys jeg ikke gav” og er en stille ballade, Mike har tit sagt at han intet fortryder i sit liv men i denne sang synger han om at der kun er en ting han fortryder og det var de kys han ikke gav, en sang der bliver bedre jo flere gange man høre den. En sang om at se tilbage på det liv man har haft.

8. sang hedder “Flamme og benzin” og er endnu en stille sang som jeg tror er en sang til Mikes ældste bror Kim som døde i 2018 62 år efter et liv med heftig druk og pille misbrug, sangen vokser jo flere gange man høre den og når man får lyttet rigtig til teksten.

Sang 9 var 1. single for hele albummet og hedder “Min by” og er en hyldest og erindrings sang om Vesterbro i København hvor Mike vokset op, denne sang er et af albummets bedste numre og endnu engang får Mike i samarbejde med Lars Daneskov skabt linjer der skaber billeder og minder og om en tid hvor meget var bedre. Sangen omhandler i de første vers om hvordan Vesterbro var i Mikes barndom og ungdom og slutter i sidste vers om hvordan Vesterbro ser ud i dag, en fantastisk hyldest sang til Vesterbro og en reminder om at huske hvor man kommer fra.

Sang 10 er også albummets sidste sang og hedder “Album” og handler om minderne fra foto albums og er igen fyldt med erindringer og med en 61 årige Mike der står og kigger tilbage og denne sang slutter smukt albummet og ringen af på dette album og som Mike selv synger “Jeg er her endnu”.

6 stjerner ud af 6 🙂 Mike Tramp har oplevet meget i sit liv og karriere fra tiden og starten i Mabel til succesen med 80er rock bandet White Lion til frontmand i 90er rock bandet Freak of Nature til solo karrieren og afstanden fra Danmark i en årrække og comebacket via tv programmet “Allstars” i 2009 med en flot 2. plads, rock solo albums, akustiske solo albums, back to rocken roll og nu er han endnu engang vendt hjem og lavet sit første solo album på Dansk, et album der er en tur down memery lane og både er et typisk Mike album samtidig med det er en ny nærhed måske fordi det er på dansk og det klæder ham at synge på dansk og alle 10 sange er værd at lytte til og hænger så godt sammen og man sidder som lytter selv og bliver nostalgisk og mindes tilbage til bedre tider 🙂 albummet kan købes som cd, lp og streames og til Oktober kan Mike opleves med band rundt på spillestederne i Danmark 🙂

Det var lidt om Mike Tramp nye fantastiske album på Dansk 🙂 I næste uge går vi videre med nostalgien og tilbage til albums fra 80erne 🙂