anmeldelse af Per Chr. Frost koncert i Kolind

Blogindlæg om Kim Larsen hyldest koncert på dr1 + om Rockshow på TV2 Charlie 7/10/2018

Hej musik elskere 🙂 dette indlæg skulle rigtig kun havde været om Rockshow der kom på TV2 Charlie igår, men da jeg syntes at hyldest koncerten til Kim Larsen er værd at skrive om vil jeg gerne starte dette blogindlæg ud med mit synspunkt på hyldest koncerten.

Starten: Koncerten havde fået titlen “Som et strejf af en dråbe- Danmark synger farvel til Kim Larsen” og “Som et strejf af en dråbe” var netop den sang der startet det hele, og jeg må indrømme inden koncerten overhovedet var gået igang kunne jeg mærke mine tåre trille og jeg vidste at det her blev både svært og bevægende. Caroline Henderson kom nu på scenen og sang netop “Som et strejf af en dråbe” hvilket hun gjorde smukt og rørende og i respekt for Kim Larsen. Smuk start og hvem andre end Caroline Henderson kunne havde lavet en smukkere fortolkning af “Som et strejf af en dråbe”.

Overraskelsen: Jeg syntes klart DR har gjort et kæmpe stort arbejde for at lave den bedste hyldest koncert til Kim Larsen og de 3 første numre stortudet jeg og kunne slet ikke stoppe igen. Aftens store overraskelse for mig var sangerinden Oh Land som jeg normalt ikke bryder mig om, men som iaften havde ned tonet sin Oh Land stil og gav en smuk og rørende udgave af “Parprisklip” og man kunne se at hun selv var rørt over at skulle synge denne sang og at Kim Larsen sikkert også har betydet rigtig meget for hende. En anden kæmpe overraskelse var det unge 14 årige talent Alfred der gav en super god version af “Joanna” med en super god stemme og en cool optræden blev dette en af de bedste fortolkninger i aftens koncert, super godt gået.

Toppen: Der var generelt rigtig mange gode og rørende øjeblikke i aftens koncert der udover fortolkninger bød på klip fra Kim Larsens lange karriere og det var sat rigtig godt sammen. Hvis jeg skal nævne 3 af de bare mange rigtig gode fortolkninger der var så må det blive sangerinde kwamie liv der der igen lavet en smuk og rørende udgave af “Pianomand” som hun også fortolket da Kim Larsen blev 70 i 2015, og hun sluttet så fint af med ordene “Det ved du nu pianomand” mens hun forsigtigt kigget op mod himlen. En anden der gjorde det super godt og i respekt til Kim var sanger Rasmus Nøhr der lavet en fest med hans fortolkning af “Hvis din far gir dig lov” en glad og rørende udgave hvor jeg igen måtte tørre mine øjne. Til sidst bør nævnes hvad jeg syntes var aftens bedste fortolkning og som jeg stadig får gåsehud over at høre i dag var en af mine andre kæmpe musikalske idoler Michael Falch, der lavet en fantastisk hyldest til hans kollega og han fik publikum til at holde en fest og synge med på slutningen af “Midt om natten” mens den gode Falch rocket rundt på scenen og sagde at vi skulle synge op til Kim <3 Falchen fløj og jeg er sikker på at Kim Larsen ville havde været stolt over denne version.

Bunden: Syntes generelt ikke der var meget negativt at sige om koncerten, dog var der to fortolkninger jeg ikke brød mig om og det var Mette Lindbjerg og Kira Skov der sang “Kloden drejer stille rundt” og “Sirenesangen” to sangerinder der virket uforberedt og og uden noget som helst nærvær. Den anden fortolkning hvor jeg faktisk blev rasende var da Magtens Korridorer sang “Det bedste til mig og mine venner” og “Rabalderstræde” med en Johan Olsen der gjorde alt hvad han selv ville havde ønsket for at lyde som Kim Larsen men det er der ingen der kan, denne optræden var for selv fed og Johan prøvet for meget og det lød ikke godt i mine øre, hvis jeg ikke kunne lide ham og Magtens Korridorer før så mistet jeg ihvertfald alt for dem nu.

Slutningen: heldigvis sluttet det hele smukt af med pigekoret der kom ind og sang “Om lidt” og man fornemmet at publikum der var til stede havde haft en rørende afsked med Danmarks National skjald, det havde jeg ihvertfald ved tvet <3.

Efter denne smukke og rørende hyldest koncert som jeg syntes var vellykket kom der over på TV2 charlie aftens afsnit af Rockshow fra Randers. Aftens vært Anders Blichfeldt startet som altid med “Rockshow” og fortalte aftens program. Aftens første gæster var Hush med sangerinden Dorthe Gerlach der også var at finde til hyldest koncerten med Kim hvor hun gav en smuk udgave af “This is my life”. Til Rockshow spillet Hush deres egne numre og lagde ud med deres nyeste single “Back in place” et dejligt optempo country nummer og Hush fik fra start publikum rigtig godt med. Hush fortsatte med hittet “If you go breaking my heart” fra 2005 i ægte country stil der klæder Dorthes stemme og en af hendes andre styrker er hendes kæmpe nærvær på en scene, selvom jeg også så syntes hun nogle gange fylder for meget og efterhånden glemmer man lidt at Hush er en duo hvilket jeg syntes er lidt synd, men hun er dygtig. Anders kom nu på scenen og interviewet kun Dorthe iovrit og derefter fik vi det dejlige country nummer “Me and my broken heart” fra 2011 og Hush sluttet dermed af med en kæmpe fest.

Anders kom igen på scenen og vi fik det gode 90er nummer “wonderwall” fra 1995 som lå perfekt til Anders der lavet en bedre version end originalen med Oasis. Anders præsenteret nu en gruppe han kender rigtig godt, nemlig hans eget band Big Fat Snake der er på afskeds tour i år og derfor var dette så også sidste gang de nok spiller på tv. De lagde lidt svagt ud med deres mindre gode pop ballade “female voice” fra 1991 men derefter kom der gang i rock festen da de spillet deres rock hit “Animal” fra 1996 hvor publikum også var godt med og man kommer da til at savne Big Fat Snake. De sluttet smukt af med et af deres største hits “No peace like in heaven” fra 1995 hvor Anders endnu engang viste hvilken fantastisk sanger han er, fed sidste optræden til Rockshow fra Big Fat Snake.

Anders præsenteret nu Elisabeth G. Nielsen der blot sang det kedelige nummer “En sømand som dig” fra 1985 og forlod efterfulgt scenen, så var hendes sidste optræden i Rockshow med “Sotte voce” mere vellykket. Anders kom igen på scenen og gav et Phil Collins medley med numrene “Easy lover” fra 1984, “against all odds” fra 1984 og det lidt mindre gode genesis nummeret “land of confusion” fra 1986, et dejligt medley og Anders sang sangene på hans måde og prøvet ikke at lyde som Phil Collins som jo har skabt og sunget disse skønne sange. Anders sluttet af med Rockshow og takket herefter af.

Det var lidt om først en smuk, rørende og respektfyldt koncert hyldest til hele Danmarks National skjald Kim Larsen og derefter lidt fra mit lille “afterparty” med Rockshow 🙂 på lørdag skal jeg til Hanne Boel og Poul Krebs koncert og det ville i kunne læse meget mere om på søndag 🙂