Anmeldelse af Glimtvis Werent we just dancing ep

Anmeldelse af Mathilde Falch Hvert sekund album

Hej musik elskere 🙂 I morgen udkommer sangerinden og sangskriveren Mathilde Falch med sit nye album “Hvert sekund”, dette er Mathildes 6. studie album og hendes 7. album i alt helt nøjagtig faktisk hendes 8. udgivelse hvis man tæller hendes debut ep med. Albummet modtog jeg i lørdags og i ugens blogindlæg her kan i nu læse om det og få en forsmag hvad der venter jer der måske først høre det i morgen.

Sang 1 hedder “Er der en højere mening” og starter albummet godt ud med Mathildes vokal, guitar og en typisk Mathilde tekst. Sangen er på 1:38 min og er en af Mathildes spændene korte sange der rummer noget mystik og poesi og er en virkelig god og typisk Mathilde tekst der fanger lytteren med det samme.

Sang 2 var 1. singlen for albummet og titel nummeret “Hvert sekund” der er en dejlig optempo glad rock/pop sang som Mathilde også har haft spillet live allerede, sangen er lidt anderledes end hvad man plejer at høre fra Mathilde men den bliver bedre jo flere gange man høre den og bliver løftet til sidst og så rummer den nogle ret fede og lidt “frække” linjer og omkvædet hænger ved når man har hørt den mange gange.

Sang 3 er 2. og nyeste single “Tror du jeg har glemt dig” der faktisk allerede blev udgivet i 2022 i en storladen rock efterårs ballade, Mathilde har lavet en ny version hvor sangeren Alex Vargas også medvirker på kor og hvor sangen er blevet mere opløftende. Jeg har elsket sangen fra første gang jeg hørte den og teksten er smuk og Mathilde synger helt vildt godt, jeg vil klart fortrække 2022 versionen men den nye version er også fantastisk og klart et af albummets bedste.

Sang 4 hedder “Sug det sidste” og starter med en akustisk guitar og Mathildes stemme der nærmest bliver lidt snakkende og sangen er da også lidt rytmisk sjov og igen lidt anderledes hvad hun plejer men det er til gæld et virkelig godt og opløftende nummer der også kun bliver bedre og bedre og som man sagtens kan forestille sig vil fungere live.

Sang 5 hedder “Brændte børn leger bedst” en sang vi fik lov til at høre til koncerten på Kultur Perronen i Auning, det er albummets mørkeste nummer og er en stærk sang fra Mathilde der synger med hendes inderlighed og utrolig smukke stemme som kun er blevet endnu bedre med årene. Man mærker at sangen står for sig selv på albummet og at den betyder noget for Mathilde og sikkert også vil få en betydning for mange der høre den.

Sang 6 hedder “Summen af laster” og vi går nu op i tempo igen på et uh uh kor og en rock/pop sang og igen leger Mathilde lidt med nogle “Frække ord”, Mathilde gør det med et glimt i øjet og uden det bliver vulgært og man bliver igen opløftet af dette skønne nummer.

Sang 7 hedder “Sult på livet” og fortsætter det opløftende igen med et rigtig godt synge med kor. “Sult på livet” kigger Mathilde tilbage til ungdommens forelskelse med det der skulle blive hendes mand og det er en fornøjelse at være lytter til og teksten er noget mange af os kan kende til og sangen bliver igen bare bedre og bedre jo flere gange man høre den og vil helt sikkert også fungere super godt live.

Sang 8 hedder “Vilde heste” og fortsætter det optempo lydbillede, her er det dog teksten der løfter sangen der dog også bliver bedre jo flere gange man høre den og hvor Mathildes faste korsangerinde og keyboardspiller Charlotte Schultz synger godt kor på.

Sang 9 hedder “Jeg savner dig” og går lidt ned i tempo men er dog stadig opløftende i lyden, igen et rigtig dejligt nummer med Mathildes smukke tekstunivers og hendes smukke stemme der virkelig har fået nyt power og dybde på det nye album og det er så dejligt trygt at høre hende synge.

Sang 10 udkom allerede i 2022 og hedder “Legesyg” men nu sker der for alvor noget og det der før var en rigtig god glad rock/pop sang er virkelig blevet en ekstra fed dejlig glad rock/pop sang med masser af tempo og i modsætning til “Tror du jeg har glemt dig” så fortrækker jeg klart “Legesyg” i den nye version og man kan ikke undgå at blive glad og begynde at danse og rocke med og den sang er så meget klar på at blive spillet live på ny, virkelig skøn ny version.

Sang 11 er også albummets sidste nummer og hedder “Tidsløs” og den har lidt 80er lyd på nogle punkter og er en smuk fantastisk ballade der slutter albummet fantastisk af, sangen er en kærlighedssang til Mathildes mand og er klart mit favorit nummer på albummet og håber også der vil blive plads til den på live scenerne. Den akustiske hiv stikket ud lyd bliver til sidst løftet lidt af flere instrumenter og det er kun med til at løfte dette fantastiske nummer, smuk afslutning på et fantastisk album fra en af Danmarks bedste sangerinder og sangskrivere de seneste mange år.

6 Stjerner ud af 6 🙂 Mathilde har med sit nye album efter min mening lavet sit bedste album, det er hendes mest opløftende og glade album til dato og det klæder hende og som lytter og specielt som lytter der har fuldt hende siden starten høre man også en sangerinde der er tro mod sig selv og sin alder og er blevet voksen 🙂 På “Hvert sekund” møder vi derfor en ung kvinde der kigger meget tilbage på ungdommen og den unge forelskelse og og viser hun er et godt sted i livet med sin mand, barn, familie og musikken 🙂 albummet handler meget om tid og kærlighed og om ungdoms forelskelsen der blev til kærlighed for livet 🙂 det er smukt, det er intens, det er tidløs 🙂 albummet er ude i morgen på cd, LP og streaming og download 🙂

Det var lidt om Mathildes nye album 🙂 I næste uge udgiver sangeren Thomas Ring sit nye album og det vil i kunne læse mere om på bloggen 🙂