Blogindlæg om Kim Larsen Værsgo album fra 1973

Anmeldelse af Mathilde Falch duo koncert Randersugen 2021

Hej musik elskere 🙂 I går var jeg til en lille mini koncert med Mathilde Falch, dette var 8. gang i alt jeg hørte hende og 2. gang i år. Mathilde havde sin faste guitarist Christian Kee med.

Mathilde startet kl. 16:30 og lagde ud med “Solen brænder” fra hendes nye album der udkom i år og selvom solen kun kigget lidt frem på denne lidt kølige eftermiddag så passet sangen perfekt til omgivelserne og stemningen og det stort ankommende fremmødte publikum tog sangen og Mathilde godt til sig. “Solen brænder” er en sang om at huske at bevare håbet selv i de sværeste perioder i livet, en rigtig god Mathilde sang der gør sig godt live også og passer perfekt ind i hendes måde at skrive sange på.

Mathilde takket og virket oprigtig glad for at der var mødt så mange mennesker op og de tog så godt imod hende og man kunne mærke at glæden ved at spille live igen var der, Mathilde fortsatte med sangen “Alle taler” fra 2015 som hun fortalte endelig havde haft arbejdstitlen “Forpulede flokdyr” men Mathilde havde syntes at det måske var en lidt for voldsom titel. Sangen “Alle taler” er vokset siden 2015 og er kun blevet bedre med årene, sangen der er i den meget rocket ende og hvor teksten er meget vred og lidt politisk passer bedre til duo/solo formatet hvor teksten kommer mere til sin ret og så synger Mathilde bare endnu federe på den end hun gjorde da hun udgav den i 2015 og hendes guitarist Christian Kee viste her at han også er blevet en noget bedre guitarist med årene og hans guitarlyd lød fedt på dette nummer som jeg dog godt syntes kunne havde beholdt titel “Forpulede flokdyr” :), så selvom det aldrig har været min favorit sang så blev der da rocket med på den denne eftermiddag.

Mathilde fortsatte med endnu en sang fra 2015 den meget smukke “Det jeg allerede har” om når man er ude og spille og savner personen derhjemme, en sang Mathilde leveret inderligt og smukt til denne koncert og man kunne mærke hvor meget hun gik ind i sangen og bare gav sig hen og som publikum og lytter lænet man sig da også bare tilbage og nød dette nummer.

Mathilde fortsatte med endnu en stilfærdig eftertænksom sang nemlig sangen “Tiden” fra 2017 der også passer perfekt til duo/solo formatet og teksten virkelig kommer ud og igen var det en fornøjelse at se Mathildes indlevelse på dette meget eftertænksomt nummer der netop også handler om at livet ikke altid er det bedste og det kan være svært men håbet lever stadig i sangen hvilket er med til at forstærke sangen.

Mathilde takket publikum og virket i den grad til at nyde det ligeså meget som man kunne mærke at publikum også nød at høre live musik og tog Mathildes sange til sig. Mathilde og Christian sluttet af med den sang der nok har været tættest på et lille hit for Mathilde nemlig den fantastiske “1000 grunde” om at nyde øjeblikket mens det er der og med ønsket om at tiden kunne gå i stå, dette ønske havde man også efter dette nummer og at koncerten bare ville vare evigt men Mathilde og Christian takket af og publikum tog afsked med dem med et stormende bifald.

5 stjerner ud af 6 🙂 Super hyggelig mini koncert med Mathilde Falch der igen viste hvilken dygtig sangerinde og sangskriver hun er og hvor god hun er live, en nærværende sangerinde der var så meget i kontakt med publikum og som havde valgt 5 gode sange fra hendes bagkatalog hvilket betød vi fik sange fra 4 af hendes albums ud af 5. Man kunne selvfølgelig godt ha tænkt sig at koncerten var om ikke andet 10-15 min længere og at vi havde fået “Nætter under stjernerne fra 2012 og min ynglings “Når du er her” fra 2014 og dem byttet jeg da også gerne ud med “Alle taler” hvis jeg skulle vælge, men Mathilde leveret omvendt varen i de 30 min koncerten varet og af de sange hun kunne havde valgt syntes jeg personligt at det var nogle gode valg og med “1000 grunde” som afslutning toppet koncerten.

Det var lidt om endnu en super god koncert oplevelse med Mathilde Falch 🙂 koncerterne er for alvor i gang igen og lørdag i næste uge skal jeg høre Søs Fenger og det vil i kunne læse meget mere om søndag i næste uge 🙂