Anmeldelse af Den syvende søn Alt på spil album

Anmeldelse af Mika Vandborg solo koncert Operaen Randers

Hej musik elskere 🙂 I går var jeg tilbage på cafe Operaen i Randers til solo koncert med guitarist og sanger Mika Vandborg. Mit kendskab til Mika Vandborg går efterhånden langt tilbage første gang jeg oplevet ham var som guitarist i Gnags, senere blev han guitarist i Nikolaj og Piloterne, en enkel gang har jeg oplevet ham sammen med Mike Tramp og siden 2012 har han spillet og sunget sammen med guitaristen Søren Andersen i guitar duoen Electric Guitars der senest også er begyndt at spille med Sanne Salomonsen. Men til denne aftens koncert var Mika alene kun med en akustisk guitar og en freddy fræk fløjte og ellers hans egne danske sange der er så langt væk fra det han ellers plejer, det blev en super god og hyggelig aften som jeg gerne vil skrive om her.

Mika startet 19:30 med det nummer der også starter hans første solo album på dansk fra 2022 “Hvilken hånd vil du ha” der ikke er en af mine favorit sange men koncerten kom i gang og Mika fik vist fra start at dette var en fortælle koncert og vi fik aftenen igennem en masse røver historier fra den erfaren musiker, vi fik også et af albummets bedste numre fra 2022 “Et skridt frem og to tilbage” der beskriver Mikas liv under Corona ned lukningen noget mange jo også kunne genkende.

Det blev også til et nyt nummer fra Mikas kommende 5. solo album der bliver hans 2. på dansk og så fik vi Mikas hilsen til sin egen branche i det fede sjove nummer  “Booker blues” hvor Mika virkelig også fik vist sit talent på guitaren og at han er blevet en bedre sanger med alderen og det klæder ham at synge på dansk, efter dette nummer var der en lille pause.

Efter 15-20 min tid kom Mika igen på scenen og lagde ud med endnu et nyt nummer fra det kommende album der lover godt en smuk erindrings sang der igen viste Mika fra den mere følsomme side, hans snakke mellem numrene viste Mika sig dog som en ægte spasmager og fortalte mange sjove historier der gav mange store grin blandt publikum. Vi fik også en sang som Mika indspillet med Nina Forsberg i 2022 “Kig op” der er en sang der er skrevet til Mikas børn og igen var det et tema en del af dem der har børn og lidt større børn kunne genkende.

Vi fik endnu et nyt nummer der er titel nummeret til det kommende album “Den evige 2er” der var endnu en af de sange der virkelig lover godt for det kommende album en sang der også gav mange grin af sig og Mika har et meget finurligt hverdags tekstunivers, vi fortsatte med nye numre i 1. singlen fra det kommende album “Rejsefeber” der også er et nummer der bliver bedre og så fik vi 2 sange mere fra 2022 “Lad dem komme” og “Nu kommer solen” inden Mika sluttet af med en af singlerne fra albummet den meget rocket “Et liv tilbage” der lød bedre end den gør på albummet selvom det ikke er et af mine favorit numre.

Og så sluttet koncerten men Mika var hurtig tilbage på scenen hvor vi først fik nyeste single den super fede sommerlige “Grønne øjne på Voxhall” der i mine øre er et hit, efter den fik vi endnu et nyt nummer “Tung regn” der igen lover godt og så sluttet Mika en dejlig aften af med den skønne sommerlige “Elsker Danmark” der i mine øre også er et hit og en af Mikas bedste numre og han fik da også publikum til at synge med og så sluttet koncerten med stående applaus og Mika gik ned bagefter og mødte publikum til snak og skrive autografer 🙂

5 stjerner ud af 6 🙂 endnu en hyggelig fortælle koncert på Operaen i Randers og en fornøjelse at opleve Mika solo med helt andre sange end man er vant til 🙂 en af Danmarks bedste og mest finurlige musikere

Det var lidt om solo koncerten med Mika Vandborg der i aften også spiller til Rosenholm festival med Søren Andersen og Sanne Salomonsen og i morgen spiller han igen solo til Rosenholm festival 🙂