Anmeldelse af Christina Boelskifte EP Not alone

Blogindlæg om Malurt

Hej musik elskere 🙂 I går skulle jeg havde været i Friheden og høre Malurt med et af mine store idoler Michael Falch i forgrunden men grundet nogle omstændigheder kom jeg desværre ikke afsted, men i skal selvfølgelig ikke snydes for et blogindlæg og dette bliver om Michael Falch og hans start som forsanger i Malurt og en gennemgang af deres albums og sange, de kendte såvel som de mindre kendte.

1980- “Kold krig”:

Malurt bliver dannet i 1977 af forsanger, sangskriver og guitarist Michael Falch, guitarist Christian Arendt og trommeslager Peter Mors men det er først 3 år efter og lidt udskiftning at de udgiver deres debut album “Kold Krig” i 1980, på det tidspunkt består bandet fortsat af Michael Falch og Peter Mors men Peter Viskinde har erstattet Christian Arendt og bassist Dia Nielsen og keyboardspiller Henrik Littauer er kommet med. Debut albummet er et rocket inspireret punk album der dog ikke bliver nogen større succes og albummet er da også langt fra et af de bedste albums og der er desværre langt imellem de gode sange. Hittet fra albummet bliver titel nummeret der dog heller ikke er en sang jeg har lært at elske, men der er 3 sange der viser det første pift fra en ung talentfuld sanger og sangskriver fra Michael Falch, den politiske “Stormsoldater” hvis tekst er blevet ret meget aktuel igen her i 2022, den rigtige Michael Falch sang “Frihedens station” der viser hvad Michael kan som sanger og sangskriver samt min personlige favorit på albummet der dog ikke er et af de mest populære nemlig den super fede “Ocean Island” der også rummer meget af den Michael Falch man om lidt og med tiden kommer til at lære at kende og jeg syntes dette nummer fortjener mere opmærksomhed, det er en god tekst, melodien er fed og Michael synger rigtig godt og koret fra resten af Malurt hænger godt sammen. I kan høre sangen “Ocean Island” her: Ocean Island – YouTube

1981- “Vindueskigger”:

Allerede i 1981 er Malurt klar med deres 2. album “Vindueskigger”, albummet bliver Michael Falch og Malurts helt store gennembrud og albummet er da også meget bedre end debut albummet og indeholder af gode sange titel nummeret “Vindueskigger, den fede rock sang “Sidste station” og balladen “Os to nu” men de 3 sange der virkelig løfter albummet er den fede “Cpr” samt albummets helt store hits “Neonsolen” og “Superlove” der begge bliver en del af setlisten og i mange år har været med Falch solo og med band koncerter. I får et genhør med hittet om kassedamen i supermarked “Superlove” her: Malurt – Superlove (1981) – YouTube

1982- “Black out”:

på trods af succesen stiger skænderierne og det ender med at både Peter Viskinde og Henrik Littauer forlader bandet og derfor består bandet i 1982 af Michael Falch, Peter Mors, Dia Nielsen samt tilbageværende Christian Arendt på guitar og Pete Repete på keyboard. De udgiver i 1982 albummet “Black out” der opnår nye højder og bliver en kæmpe succes og bandets største pt. og der er da også igen rigtig mange fede numre på dog syntes jeg personligt stadig “Vindueskigger” den dag i dag er et bedre album. Albummet indeholder live favoritten “Vi ses igen” der bliver Malurts afslutningssang i mange år men det er specielt de 3 sange “Black out”, “Lev stærkt” og ikke mindst mega hittet “Mød mig i mørket” der er med til at løfte albummet og for alvor sætter Michael på toppen af den danske musik scene som en fantastisk sanger og sangskriver, “Lev stærkt” har været brugt i hans solo karriere live også og hittet “Mød mig i mørket” er blevet spillet som det eneste nummer igen og igen til alle koncerter Michael har lavet siden og i får da lige et genhør med denne klassiker: Malurt – 1982 – Mød Mig I Mørket – YouTube

1983- “Tour de force”:

Malurt ridder med på succesen og udgiver i 1983 albummet “Tour de force” som de producere sammen med guitaristen Per Chr. Frost. albummet kan dog ikke hamle op med de tidligere succeser og albummet er da også deres dårligste album og måske generelt et af de mindst gode albums i Michaels karriere, der er langt mellem de gode sange og albummet har en underlig tung lyd. Der er dog lidt lys at hente i form af de to af albummets rigtig gode sange den smukke ballade “Som et lyn” samt albummets titel nummer og det allerbedste nummer på albummet og en lidt overset Michael Falch og Malurt sang den fantastiske “Tour de force” der i den grad løfter det dårlige album og den slutter også albummet hvilket giver håb og lykke til lytteren om at de gode sange vender tilbage. I kan høre dette fantastiske nummer her: Tour de force – YouTube

1984- “Kys mig før jeg bliver cool live”:

i 1984 går Malurt i opløsning og udgiver live albummet “Kys mig før jeg bliver cool live” der indeholder 7 sange fra “Vindueskigger”, “Black out” og “Tour de force” plus en fortolkning af en Neil Young sang samt 3 helt nye numre hvor det er titel nummeret “Kys mig før jeg bliver cool” der er det eneste fede nummer af de nye, den er til gengæld også virkelig fed og Michael kommer endnu tættere på det der skal blive startskuddet for hans solo karriere der starter i 1985 med albummet “Michael Falch”. I kan høre “Kys mig før jeg bliver cool” her: Kys Mig Før Jeg Bli’r Cool (Live) – YouTube

1992- “Spøgelser”:

8 år, 5 solo albums og 5 spillefilm senere bliver Malurt i 1992 gendannet med Michael Falch, Peter Mors, Dia Nielsen, Pete Repete samt igen Peter Viskinde. De udgiver albummet “Spøgelser” der er produceret af Thomas Helmig. Albummet bliver et kæmpe comeback for Falchen og resten af Malurt og det er da også mit personlige favorit studie album med dem hvor de virkelig rigtig gode sange står i kø: “Spøgelser”, “Indrømmer blankt”, “Før vi går hjem”, “Bare boogie”, “Fanden tager os alle”, “Vores næste liv” og albummets helt store kærligheds hit “Den eneste i verden” der bliver en sang Michael også tager med over i sin solo karriere. “Den eneste i verden” er da også albummets absolutte bedste nummer men en anden sang der desværre er lidt overset er den fantastiske “Vores næste liv” der også er en smuk kærlighedssang hvor Michael virkelig synger fantastisk på og lyden er de sidste rockrester fra 80erne. I kan høre sangen lige her: Vores Næste Liv – YouTube

1993- “Ghetto”:

Malurt udgiver også i 1992 det akustiske live album “Uden filter” med akustiske udgaver af primært sange fra det seneste “Spøgelser”. I 1993 udgiver de albummet “Ghetto” der skal blive deres sidste studie album. Albummet lever ikke op til “Spøgelser” og sælger da heller ikke lige så meget. Albummets 3 bedste sange er klart “Hjerte af is”, “Vilde fugl” og “Himlens bagdør” der er 3 af Michaels stærkeste sange efter min mening. I kan høre “Himlens bagdør” her: Himlens Bagdør – YouTube

Malurt udgiver i 1994 deres afskeds live album “Live længe leve” der både indeholder de bedste Malurt sange live samt nogle af Michaels hits live og det er efterhånden klart at det er Michael Falch der er den helt store stjerne. Bandet går efterfølgende i opløsning og Michael fortsætter sin solo karriere der som bekendt bliver afbrudt af en pause på ubestemt tid i 2002 grundet alkohol misbrug, noget han kommer ud af i 2005 hvor han igen tager en tour med Malurt sammen med Peter Mors, Dia Nielsen, Pete Repete og Peter Viskinde, opsamlings albummet “Superlove greatest” udkommer samme år og efter denne tour siger Malurt endnu engang farvel og Michael starter sin solo karriere på ny og har siden ikke set sig tilbage. I 2020 blev Malurt gendannet endnu engang i anledning af 40 års jubilæum for “Kold krig” og Michael drager på tour igen med Peter Mors, Dia Nielsen, Pete Repete og nu Christian Arendt hvilket som bekendt bliver stoppet efter 5 jobs grundet Corona, men her i 2022 er de nu i fuld gang med deres store sidste tour sammen og i August rammer de Grenaa hvilket jeg satser meget på at få købt billetter til 🙂

Det var lidt om Michael Falch og resten af Malurts musikalske historie fra 1977 til i dag 🙂