Anmeldelse af Stig Rossen Julekoncert 2020 i Randers

Blogindlæg om sange fra tv2 julekalender 1990-1999

Hej musik elskere 🙂 i morgen skulle jeg som bekendt havde været inde og se “The bodyguard the musical” men det er jo som sagt desværre blevet aflyst, men i skal da selvfølgelig ikke snydes for et blogindlæg og derfor vil denne uges blogindlæg omhandle om de mange gode julesange fra TV2 julekalendere fra 90erne og i næste uge vil det sidste blogindlæg for i år omhandle om sange fra TV2 julekalendere fra 00erne samt de bedste sange fra dr1 julekalendere gennem tiden, merry christmas.

1990-1992: “Trolderik”: “Trolderik og Nisserne”, “Trolderiks julekalender” og “Trolderiks posthule”:

Tv2 startet med at sende julekalender i 1990, det blev en julekalender om trolden Trolderik der var skabt af Johnny Reimer og som Bob Goldenbaum lagde krop og stemme til. Trolderik var startet som en børneudsendelse i 1990 om lørdagen med titlen “Trolderik viser tegnefilm” og samme år til December så den første julekalender med Trolderik dagens lys “Trolderik og Nisserne” hvor Trolderik hver dag sang “Kalendersangen” og talte dage til juleaften og viste tegnefilm om nisselægen David. I 1991 var Trolderik igen tilbage at finde som årets julekalender denne gang med “Trolderiks julekalender” hvor Trolderik igen sang “Kalendersangen” og læste breve han fik fra børn og så viste han to tegnefilm, en dukkefilm om en ugle og en om et uheldigt postbud der hver dag fik hjælp af Bubber. De to første julekalendere om Trolderik viste sig at blive populære og derfor valgte TV2 igen at sende en 3. julekalender om Trolderik denne gang “Trolderiks posthule” hvor Trolderik tog springet fra sin hule i skoven til Nordpolen i håbet om at finde julemanden og se hvordan han ser ud, hver dag kom post sælen forbi med tegninger børn havde lavet hvordan de mente julemanden så ud, derudover viste Trolderik tegnefilmen om snemanden Bouli. Dette blev den sidste julekalender samt det sidste der kom fra Trolderik hvor “Trolderiks posthule er den eneste der er blevet genusendt nemlig i 1996, i hver julekalender kunne man finde 3 forskellige sange, titel sangen fra “Trolderik og Nisserne”, “Kalendersangen” fra både “Trolderik og Nisserne” og “Trolderiks julekalender” samt “Højt fra træets grønne top” fra “Trolderiks posthule”, i kan høre alle 3 sange lige her: sang fra Trolderik og Nisserne – YouTubeTrolderiks Julekalender Musik – YouTube og Trolderiks Posthule Afsnit 24 – YouTube.

1992-1993: “Skibet i Skilteskoven” og “Jul i Juleland”:

Samtidig med at TV2 valgte at sende “Trolderiks posthule” i 1992 valgte de også at sende julekalenderen “Skibet i Skilteskoven” Der handler om sømanden Otto spillet af Otto Brandenburg der bor på sit skib i Skilteskoven med sin papegøje Bounty, i julekalenderen medvirket også Amalie Ihle Alstrup som pigen Henriette kaldet Henry der bliver venner med Otto og Bounty samt Karin Jaged som Karen Marie, Axel strøbye som den sjove skurk Viggo Velva, Louise Fribo som Fe, Linie 3 som nisserne samt Tommy Kenter i 4-5 forskellige roller her i blandt Viggos højre hånd Børgesen og popsangeren Villy Vox. Julekalenderen er en af mine favoritter og den indeholdt rigtig mange skønne sange bl.a Otto og Karins sang “Så ved man at der er nisser til”  Så ved man at der er nisser til – Skibet i Skilteskoven – YouTube, Linie 3 nissesang “Nu er det dag” Skibet i Skilteskoven – Nu er det dag – YouTube og titel sangen “Jul i skoven” sunget af Louise Fribo Skibet i Skilteskoven – Intro Sang – YouTube. I 1993 valgte TV2 at lave en fortsættelse af “Skibet i Skilteskoven” hvor Otto, Amalie, Karin og Tommy Kenter vente tilbage til deres faste roller og Charlotte Fich overtog rollen som fe og Linie 3 blev skiftet ud som nisser med Tom Mcwean, Kurt Ravn og Sonja Oppenhagen, derudover kunne man bl.a se Waage Sandø som skurk samt Lisbeth Dahl, Henrik Koefod og Ulf Pilgaard i roller. “Jul i juleland” er også en af mine favorit julekalendere selvom den ikke helt lever op til “Skibet i Skilteskoven” men der var igen rigtig gode sange med i “Jul i Juleland” bl.a Ottos sang “Hiv ohøj” Hiv ohøj / Otto Brandenburg / Jul i Juleland (tv-version) – YouTube, Tommy Kenter som Villy Vox og hans “Julerock” Julerock / Tommy Kenter / Jul i Juleland (tv-version) – YouTube samt Karin og Henriks smukke kærligheds duet “Dine øjne” Jul I Juleland – Dine Øjne – Henrik Koefoed – YouTube. Hverken “Skibet i Skilteskoven” eller “Jul i Juleland” er mærkeligt nok nogensinde blevet genusendt men de høre begge stadig til to af mine favoritter med ægte julestemning, gode skuespillere og skønne sange, men manden bag begge julekalendere Martin Miehe-Renard var også allerede i gang med at lave sin næste julekalender der skulle vise sig at blive en endnu større succes.

1994-1997 Pyrus: “Alletiders jul”, “Alletiders Nisse”, og “Alletiders Julemand”:

For i 1994 kom den allerførste julekalender om Pyrus og alle hans venner nemlig “Alletiders jul” der også bliver vist på TV2 i år for 4. gang. Pyrus behøver næppe en stor skrivelse om hvad den handler om og sidste år lavet jeg også et blogindlæg om netop alle Pyrus julekalenderne samt filmen, men er klart at vi kommer ikke udenom Pyrus og den første “alletiders jul” er da netop også min favorit og den der lagde hele stilen for Pyrus, og så er den fyldt med fantastiske sange her i blandt “Alletiders jul”, “Julen er noget som”, “Hvem er jeg”, “Hygge”, “Når man er lille” “Jul i de gamle dage”, “Kartoteket”, “Giv dig tid”, “Svend Knud og Valdemar” og de 3 sange jeg har valgt at dele nemlig Guttenborgs (senere Gyldengrød) “Læs og lær” Alletiders Jul – Læs og Lær – YouTube, Pyrus og Frejas søde kærligheds sang “Jeg elsker dig” Pyrus i alletiders jul (1994) – Jeg elsker dig – YouTube og selvfølgelig Pyrus store rock jule hit klassiker “Cool jul” der har været med i alle julekalenderne samt filmen Pyrus – Cool jul. – YouTube. Pyrus og de andre vendte allerede tilbage i 1995 med fortsættelsen “Alletiders Nisse” hvor Freja som bekendt blev erstattet af Kandis og julekalenderen fandt nu sin form, denne julekalender er blevet vist 3 gange sidst i 2017 og indeholder igen fantastiske sange som: “Risengrød er fin”, “Kan du mon lide mig” “Hjem kære hjem”, “Sig ikke mere” og Pyrus “Jeg er mig” Pyrus – Jeg er mig – YouTube, Josefines “Nisser er til” Nisser Er Til – YouTube og Pyrus “Nisse hop a go go” Alletiders Nisse – Pyrus danser med elverpigerne – YouTube. 2 år efter kom den 3. julekalender om Pyrus “Alletiders julemand” der blev endnu en succes og i alt er blevet genudsendt 4 gange og senest i 2018 og igen er den fyldt med fantastiske sange: “Julen kalder”, “Glæden ved at gi”, “En god dag i dag”, “Sød ved dig” og Pyrus, Kandis og Gyldengrøds sang om “Vores gamle julemand” Vores Gamle Julemand – YouTube, Pyrus “Giv mig slik” Pyrus – Gi’ Mig Slik – YouTube og Pyrus “Hvis det var mig der bestemte” Pyrus Hvis det var mig som bestemte – YouTube, vi vender selvfølgelig tilbage til Pyrus igen i næste uges blogindlæg.

1996 “Krummernes jul”

Der har selvfølgelig været andre julekalendere udover Pyrus og allerede i 1996 kom TV2 med en julekalender udgave af den populære Krumme og hans familie, rollen som Krumme blev spillet af Per Damgaard mens rollerne som Krummes familie var de samme som i filmene og så medvirket bl.a Sofie Lassen-Kalkhe og Stephanie Lion som de to nissepiger Stella og Nova. Julekalenderen er ikke en af mine favoritter og jeg syntes de skulle havde stoppet med Krumme filmene efter 2eren, men der er nogle rigtig gode sange med i julekalenderen bl.a står Sofie for en del af sangsiden med sangene “Brevsangen” Brevsangen – YouTube og “En nissepige” En nissepige / Sofie Lassen-Kahlke / Krummernes Jul (video-version) – YouTube samt “Stella og Nova” sammen med Stephanie Stella og Nova / Sofie Lassen-Kahlke og Stephanie Leon / Krummernes Jul (video-version) – YouTube, “Krummernes jul” er blevet genusendt en enkel gang i 2001 siden.

1998 “Brødrene Mortensens jul”:

Sofie Lassen-Kalkhe var også med i TV2s 1998 julekalender “Brødrene Mortensens jul” der er en af TV2s bedre julekalender og hvor man bl.a finder Lasse Baunkilde, Rasmus Albeck, Per Damgaard, Flemming Bamse Jørgensen, Sofie Lassen-Kalkhe, Karl Bille og Søren Spanning. Julekalenderen handler om Wilhelm spillet af Lasse der er forelsket i Kaffe Hanne spillet af Sofie og han er træt af at blive mindet om at han stadig er lille af sin alder og Sofie er samtidig vild med motorcykel buddet Johnny spillet af Karl Bille og Wilhelm er træt af julen hvilket hans lillebror Hugo spillet af Rasmus prøver at hjælpe ham med så han kommer i julestemning. Julekalenderens styrke er at den er fyldt med fantastiske sange primært sunget af Bamse, Sofie og Karl bl.a kan nævnes “Muligvisvej”, Dengang jeg var en lille dreng”, “Når et julelys bliver tændt”, “Her lugter lidt af jul”, “giv mig dit hjerte Hanne”, “Åh Hanne” og Sofies julehit “En dag i December” En dag i december / Sofie Lassen-Kahlke / Brødrene Mortensens jul (tv-version) – YouTube, Sofie, Bamse og Karls “Stjernedrys og englesang” Brødrene Mortensens Jul – Stjernedrys Og Englesang – YouTube og Sofie og Karls skønne duet “Gø og Gokke” Gøg og Gokke / Sofie Lassen-Kahlke og Karl Bille / Brødrene Mortensens jul (tv-version) – YouTube. “Brødrene Mortensens jul” er blevet genusendt en gang i 2002.

1999 “Olsen Bandens første kup”:

I 1999 vendte Martin Miehe-Renard tilbage med en ny julekalender denne gang en børne julekalender om Olsen Banden som børn med Egon, Benny, Keld og Yvonne som børn der blev spillet af Jens Sætter-Larsen, Dennis Simonsen, Noah Lynnerup og Stine Bjerregaard, julekalenderen var rigtig god og var meget i det kendte Olsen Banden univers og børneskuespillerne gjorde det super godt. Julekalenderen indeholdt også en række gode sange bl.a: Moniques “Vores melodi” Vores Melodi – YouTube, Zindys “En sang jeg har lyst til at synge” En Sang Jeg Har Lyst Til At Synge – YouTube som Stine også sang som Yvonne i julekalenderen samt nu desværre afdøde Michael Bundesens “Det nye år” Michael Bundesen – Det nye år – YouTube. “Olsen Bandens første kup” er mærkelig nok aldrig blevet genusendt hvilket jeg syntes er ærgerligt.

Det var lidt om TV2s julekalender sange fra 90erne 🙂 i næste uge tager vi årets sidste blogindlæg herfra med sange fra Tv2s julekalendere fra 00erne samt de bedste fra Dr1s mange julekalendere 🙂