Anmeldelse af Lars Lilholt Band: Lad julen vare længe cd

Anmeldelse af Stig Rossen Julekoncert 2020 i Randers

Hej musik elskere 🙂 i går var jeg til årets julekoncert med Stig Rossen, en julekoncert der overholdt retningslinjer for corona og det var derfor også kortere end normalt, men i julestemning det blev vi.

Stig og hans faste jule band startet kl. 19:30 med den sang de har startet med i rigtig mange år nemlig “Det kimer nu til julefest” som Stig selv indspillet i 1998 og det fortsatte med “Nu tændes 1000 julelys” som Stig selv indspillet i 2006 og så var julestemningen lagt, Stig bød velkommen og fortalte at intet jo var som det plejet men de var ekstra glade for at det netop kunne lade sig gøre at holde julekoncerter i år og Stig fortsatte herefter med “Winter wonderland” fra 1934 som Stig selv indspillet i 2006. Stig præsenteret nu årets gæstesolist den unge talentfulde Katrine Nørgaard som Stig har arbejdet meget sammen med de sidste 4 år og Katrine sang den nye “frost” klassiker fra “Frost 2” “Ud i ukendt land” fra 2019 som Maria Lucia jo som bekendt normalt synger og det kunne føles svært at komme efter hende, men Katrine leveret en stærk version der var tæt på at kunne nå Maria/Elsas version og Katrine viste igen hvilken fantastisk stemme hun har.

Stig kom nu igen på scenen og fortalte vi skulle havde en sang som han ikke sang sidste år hvilket mange havde været utilfredse med og jeg var da også en af dem og derfor blev jeg rigtig glad for at den danske version af “You raise me up” “Du løfter mig” som Stig indspillet i 2007 igen var med og Stig viste endnu engang at han efter min mening stadig er Danmarks bedste sanger. Katrine kom nu igen på scenen og vi fik nu et helt nyt jule nummer som Stig og Katrine sang sammen, den glade julesang “Rundt om træet” der løftet julestemningen endnu højere.

Stig fortalte at vi nu skulle sende det musikalske julekort til en sang der har betydet noget ekstra for mange i julen og har været et kæmpe hit og derfor fik vi i år ikke overraskende til ære for Michael Bundesen Shu-bi-duas skønne julesang “Den himmelblå” fra 1980 som Stig leveret en stærk og rørende respektfuld version af som man blev meget rørt af. Stig fortsatte julestemningen med at få lidt gang i det han kaldte julefesten med sangen “Red suited Superman” som Rod Stewart indspillet i 2012 og som Stig tidligere har sunget live i 2013 og nu kom julefesten for alvor i gang og Stig viste at han også stadig kan synge en vaske ægte optempo amerikansk julesang.

Stig satte sig nu i sin julestol og sagde “Nu skal vi rigtig jule” og traditionen tro læste han højt fra den store julebog med en helt nyskrevet jule historie, herefter fortsatte han med en sang der også har været fast til Stig julekoncerter alle årene nemlig den super fede julesang “Ding dong merrily on high” som han selv indspillet i 2006, Stig præsenteret sit band og Katrine kom ind og sang og danset med på sangen til sidst og derefter fortsatte de med endnu en fast julesang gennem 26 år nemlig “Glade jul” som Stig indspillet i 1998 og som Stig og Katrine sang sammen og julestemningen bredte sig for alvor og efter den fortalte Stig at nu var tiden kommet til den sidste sang men inden da kom Stig som altid lige med et par afsluttende bemærkninger om at holde afstand som stjernerne på himlen og at møde andre med et smil og venlighed og derefter sluttet Stig, Katrine og band deres koncert med den sang de har sluttet med i 26 år nemlig “En stjerne skinner i nat” som Stig indspillet i 1998.

Og så var det slut men publikum var ikke færdige og Stig måtte ind på scenen igen hvor han sammen med sit kor gav en rigtig god a Capella version af børnesangen “Snemand frost og frøken tø” inden at Stig sammen med Katrine og bandet takket af med deres faste sidste ekstra nummer gennem rigtig mange år nemlig “Når du ser et stjerneskud” fra “Disneys juleshow” og så sluttet endnu en fantastisk julekoncert med Danmarks bedste sanger.

6 stjerner ud af 6 🙂 på trods af at det var kortere end det plejet og man som publikum ikke måtte synge med og at Stig jo desværre ikke kunne komme ud bagefter og skrive autografer m.m var det en fantastisk julekoncert med den helt rigtige sætliste med skønne julesange og vintersange og Stig og band leveret igen varen sammen med den talentfulde Katrine. Det gjorde dog også at vi desværre måtte undvære “Dejlig er jorden” som plejer at være med som fællessang men som Stig og kor jo kunne havde sunget a Capella også selvom “Snemand frost og frøken tø” også var super godt og anderledes men jeg må sige at jeg manglet “Dejlig er jorden” men fantastisk koncert og skønt at “Du løfter mig” igen var med på setlisten.

Det var lidt om årets julekoncert med Stig Rossen 🙂 på lørdag i næste uge skal jeg til årets sidste live begivenhed når jeg skal ind og se musical udgaven af “The bodyguard” som i selvfølgelig kan læse meget mere om på bloggen 🙂