Anmeldelse af Isse koncert Tilst

Anmeldelse af Mathilde Falch koncert Godset Kolding

Hej musik elskere 🙂 Her i weekenden har jeg været en lille weekend tur til Kolding hvor jeg i går hørte Mathilde Falch med band på det hyggelige spillested Godset, dette var 11. gang jeg hørte Mathilde live og første gang med band siden 2018.

Mathildes band der består af Charlotte Shultz på keyboard, Adam Winberg på trommer og Christian Ki på guitar gik på scenen kl. 21:00 og startet ud inden Mathilde kom på scenen og blev taget godt imod af de mange fremmødte publikummer og sammen med bandet lagde de stille og roligt ud med den meget smukke “Stikkende savn” fra 2015, Mathilde bød velkommen og virket som altid veloplagt og klar og Christian startet nu på et velkendt guitarif og vi fik nu min ynglings sang med Mathilde “Når du er her” fra 2014 der blev spillet og sunget helt fantastisk og i mit hoved er denne sang et hit.

Mathilde og band gik nu op i rock tempo og fortsatte med den meget aktuelle “Alle taler” fra 2015 der har fundet liv og kun er blevet bedre med årene og til aftenens koncert har den nok aldrig lydt bedre end den gjorde og tempoet og stemningen steg. Koncerten bød ellers på sange fra det meste af karrieren som live publikum favoritten “Nætter under stjernerne” fra 2012 som endnu engang blev taget godt imod og sunget og spillet inderligt og med mere og mere tempo der til sidst endte ud i et kæmpe rock tempo. Generelt var der flere af sangene der havde fået nyt liv og blev spillet anderledes end de plejer som den fede “Mellem mig og gud” fra 2021 som næsten startet nærmest akustisk og blev spillet op til den fede rock sang den er.

Mathilde slap nu guitaren og vi fik en af de nyeste sange fra 2022 “Tror du jeg har glemt” som Mathilde igen sang inderligt og viste hvilken sangerinde og stemme hun har og er og inderlighed var der også i den smukke “Det jeg allerede har” fra 2015. Mathilde fortalte meget mellem numrene og var som altid ærlig om sit hårde liv hun har haft og om hvordan vi skal blive bedre til at snakke om det der er svært og hjælpe hvor vi kan og også at de fleste af os der oplever nedture som regel kommer op igen, der var også flere der havde skrevet og ønsket sange og en af dem fik vi nu en sang som jeg også var glædelig positiv overrasket over at høre da jeg ikke har hørt den live siden 2016 og sangen “Det jeg ville se” fra 2015 blev da også spillet super fed som den er og det er en sang hun sagtens kan havde med noget mere.

Vi fik flere af Mathildes mere mørke/hårde sange som “Suk” fra 2021 som virkelig også har fundet liv på live scenen og den bliver altid spillet endnu bedre og intens end på albummet. Vi fik også positivt overraskende Mathildes fortolkning af Nephews “Amsterdam” som hun fortolket i 2021 i “Toppen af poppen” og som jeg aldrig har hørt hende spille live og det var fedt at den også er kommet med på setlisten og Mathilde sang den på den fedeste og forførende måde. Vi fik også Mathildes lille hit den fantastiske “1000 grunde” fra 2014 inden at Mathilde og band sluttet af med hendes nye lille hit “Planken ud” fra 2021 som endte ud i fællessangs kor og en energisk rocket og dansende Mathilde og et publikum der var med hele vejen hvor festen nået sit højeste.

Mathilde og band takket af men publikum rejste sig nu op og var slet ikke færdige og Mathilde og band var da også hurtige til at komme ind igen og fortsatte festen med rock fest sangen “Ild i min røg” fra 2014 der endte ud i trommesolo, danse moves og endnu mere ekstra uh uh kor fællessang og Mathilde og band fik sluttet af på ægte rocken roll maner, og så sluttet koncerten og Mathilde og band tog imod kærligheden fra det stående publikum og man håbet da at hende og bandet lige ville slutte af med sangen “Legesyg” fra 2022 hvor Mathilde optog musikvideoen på Kolding bibliotek men nej Mathilde og band var nu færdige.

5 stjerner ud af 6 🙂 Super fed koncert med Mathilde og Band dette var en af de fedeste koncerter jeg pt. har oplevet med Mathilde og tror da kun der er 1 koncert der har været bedre med hende 🙂 Det var fedt at se hvordan hende og bandet er blevet mere sammenspillet siden sidst jeg så dem og de leveret en god kemi og Mathilde der jo som altid var energisk på scenen var god til at få de andre med og specielt hende og Charlottes kemi var igen en fornøjelse at opleve 🙂 setlisten var endnu engang en af de bedste setlister med hende med mange af hendes bedste sange og med mange glemte perler 🙂 Jeg kunne dog godt ha brugt “Legesyg” og så var det sjovt at eneste album der ikke var sange fra var “Som børn på ny” fra 2017 men vil så også sige jeg ville heller ikke havde undværet sange som “Når du er her”, “1000 grunde”, “Amsterdam”, “Stikkende savn”, “Tror du jeg har glemt”, “Nætter under stjernerne” eller “Det jeg ville se” så alt i alt en super fed koncert med Mathilde og band på det hyggelige intime godset i Kolding 🙂

Det var lidt om en dejlig weekend tur til Kolding med en mega fed koncert med Mathilde Falch 🙂