Anbefaling af 4 nye sange Maj 2023

Anmeldelse af Mathilde Falch solo koncert Operaen Randers

Hej musik elskere 🙂 I går var jeg til koncert endnu engang med Mathilde Falch, det var min 2. koncert med hende i år og min i alt 12. koncert med hende siden 2011 til gengæld var det første gang jeg oplevet hende helt solo. Hun spillet på cafe Operaen i Randers som en del af deres nye koncept af kommende koncerter “Fortælle koncerter”.

Mathilde gik på ca. 19:45 og lagde ud med sangen om at længdes hjem til dem derhjemme “Det jeg allerede har” fra 2015 og Mathilde fortsatte med endnu en sang til sin mand min favorit “Når du er her” fra 2014 og Mathilde var som altid fra start på og nærværende. I og med at det var en fortælle koncert så fortalte Mathilde ekstra meget mellem numrene som hun dog også så ofte andre gange gør og vi fik hendes historie fra hendes sygdomsforløb med anoraksi til hendes alkoholmisbrug, alt sammen fortalt på en rørende og nærværende måde og samtidig med masser af håb og lidt humor indblandet.

og det med psykiatrien og særlig udsatte er noget der ligger Mathildes hjerte nært og vi fik derfor også den politiske rock protest sang “Alle taler” som siden 2015 kun er blevet bedre og desværre stadig super aktuel. Koncerten bød ellers på som sagt masser af fortællinger og sange fra alle Mathildes cd udgivelser fra debuten fik vi “Lad mig gå fri” og publikums favoritten “Nætter under stjernerne” der også igen blev taget godt imod og den sang kan bare noget ekstra når den bliver barberet helt ned til en solo sang som den godnat sang hymne det er.

I modsætning til band koncerten på godset fik vi også numre her som ikke var med da jeg oplevet Mathilde med band bl.a “Tiden” og “Som børn på ny” fra 2017 hvilket var dejligt at der var plads til dem og hvor i sær “Tiden” også bare kommer allermest til sin ret i en solo eller duo udgave. Vi fik også Mathildes lille hit fra 2014 “1000 grunde” om at fastholde øjeblikket og glemme tiden, en sang som publikum igen tog godt imod og klappet med på og så skete der noget uventet da Mathilde blev så glad for publikums klappen med i takt at hendes ledning til hendes guitar endte med at ryge ud af guitaren hvilket gav en sjov og anderledes oplevelse og som altid fik Mathilde reddet den hjem på sin spontanitet og glimt i øjet måde hvor det blev til en ekstra anekdote inden at Mathilde sammen med publikum sang og klappet sangen færdig.

Vi fik også en af Mathildes nyeste sange og mest mørke fra 2021 “Suk” der endnu engang kom til sin ret live og specielt solo og Mathilde sang den med ekstra smerte og inderlighed, og de nyeste sange fortsatte med hendes nyeste lille radio hit “Planken ud” fra 2021 hvor publikum igen fik klappet med og endnu engang skete noget uventet da Mathilde glemte 1. vers der igen gav anledning til smil og grin, Mathilde kom sikkert gang igen og fik publikum til at synge med også inden at hun slutte af og tog imod publikums store applaus.

og de ca. 70 mange fremmødte publikummer var da heller ikke færdige endnu og Mathilde måtte igen hurtig på scenen hvor hun endnu engang takket og så fik vi endnu et af de allernyeste numre fra 2022 “Legesyg” som var skøn at høre da jeg også manglet den på godset i Kolding sidst og publikum tog da også igen godt imod denne dejlige glade sang og Mathilde fik dem igen til at synge med inden at hun gik over i sidste nummer hendes egen fest rock sang fra 2015 “Ild i min røg” der sluttet koncerten af med masser af fællesskab og feststemning til denne ellers stilfærdige intime fortælle koncert, Mathilde takket endnu engang og publikum rejste sig nu op til stående applaus.

5 stjerner ud af 6 🙂 Endnu en skøn koncert med Mathilde der viste at ligeså meget rocket hun kan være til en band koncert ligeså fortællende og dyb kan hun være til en solo eller duo koncert og det hun bl.a kan give lytteren er masser af nærvær og nogle gode og rammende fortællinger der også rummer håb, humor og en tro på at man kan være mega langt nede men rejse sig så stærkt igen som det bl.a har været tilfældet med Mathilde <3

Det var lidt om endnu en skøn koncert med Mathilde i dejlig hyggelig intime rammer på Operaen i Randers 🙂