Anmeldelse af Chief 1 Kunsten i at være ligeglad album

Anmeldelse af Mathilde Falch duo koncert i Grenaa 2021

Hej musik elskere 🙂 i går skete det så endelig, jeg var til min første koncert i år og endda med en sangerinde jeg ikke har hørt siden 2018 nemlig den unge efterhånden erfaren sangerinde Mathilde Falch der til denne genåbnings koncert havde taget sin faste guitarist Christian Kee med.

Mathilde og Christian gik på scenen kl. 20:00 og startet med sangen “Det jeg allerede har” fra 2015 og det var en tydelig rørt Mathilde der gik på scenen over for de ca. 28 fremmødte publiker og gensynet var glædeligt for både Mathilde og publikum.

Derefter fik vi en god blanding fra Mathildes efterhånden lange karriere fra 2009 til idag hvor det var sange fra 2012 til idag der var i centrum. Vi fik den smukke “Stikkende savn” fra 2015 som Mathilde også fortalte at hun havde haft netop ved ikke at kunne komme ud og spille, vi fik også forsmag på Mathildes kommende album med singlerne “Solen brænder” og “Suk” hvor specielt sidst nævnte var super dejlig at høre i en duo version hvor teksten for alvor kom i centrum. Mathilde fik fortalt at hun er en af deltagerne til årets “Toppen af poppen” som hun ikke rigtig måtte sige noget om men hun kunne dog fortælle at det var nogle rigtige pop drenge der var med og at en af dem netop havde valgt “Suk”.

Vi fik også titel nummeret fra 2017 “Som børn på ny” og det var tydeligt at Mathildes sange gik godt igennem som duo og teksterne kom til sin ret for eksempel i den normal lidt for støjende “Alle taler” fra 2015 der var til at holde ud til aftens koncert og hvor Mathilde viste at hun har fået mere erfaring som sangerinde med alderen og det lød super fedt da hun sang dette nummer som man også sagtens nogle steder godt kunne høre i teksten hvem hun er datter af 🙂 En anden sang der kom hjem og som jeg måske må indrømme for første gang ramte mig igår var sangen “12 trin” fra 2014 hvor teksten om at være fanget i misbrug eller andet form for mørke virkelig kom til sin ret i den mere solo venlige udgave og man kunne mærke at Mathilde viste hvad hun synger om.

Inden pausen fik vi den sang der har været spillet flest gange af de 7 gange jeg har hørt Mathilde nemlig 6 gange ud af 7 det var live favoritten “Nætter under stjernerne” som man kunne mærke publikum også kendte og til sidst i koncerten fik publikum klappet sig varme på behørig Corona vis og så var der pause.

Efter pausen startet Christian på et guitarif som jeg kendte og glæden var stor over at høre min favorit sang med Mathilde nemlig den meget glade “Når du er her” fra 2014 i en ekstra skøn udgave der dog startet med lidt improvisation da der var problemer med Mathildes guitar og Christian derfor valgte at fortsat spille det samme riff, men Mathilde fik det løst og fik spillet dette skønne rock/pop nummer som i min hjerne burde være blevet et kæmpe hit.

fra samme album fik vi også den smukke “Hold om mig” fra 2014 og så fik vi endnu en sang fra det kommende album nemlig 1. singlen “Mellem mig og gud” der også gik rent hjem til aftenens koncert. Vi fik lov til at reflektere over livet i “Tiden” fra 2017 der også passet endnu bedre til solo/duo formatet og så fik vi Mathildes nok mest tæt på et lille hit sang “1000 grunde” fra 2014 om ønsket at lade øjeblikket blive ved og man havde da også lyst til at koncerten bare fortsatte men efter dette nummer hvor publikum igen var godt med var koncerten slut.

Publikum var dog mere end tændte på mere og Mathilde og Christian kom ind igen hvor vi fik Mathildes egen fest sang at gå hjem på “Ild i min røg” fra 2015 og så sluttet en dejlig intens og nærværende koncert start.

5 stjerner ud af 6 🙂 Mathilde har nu i 12 år levet som sangerinde og musiker og hun er med årene kun kommet nærmere et kæmpe gennembrud og blevet en central del af sangerinder på den danske musik scene. Til koncerten i Grenaa viste hun at hun har fået mere erfaring med årene og hun har næppe sunget bedre og mere indlevende end hun gjorde igår og så var det skønt at se hvor meget hun bare nød at være ude og spille igen 🙂 en dejlig og tryg aften i Grenaa hvor der var styr på tingene og Mathilde fik skabt en tryg og dejlig stemning i samspil med publikum.

Det var lidt om årets første koncert med Mathilde Falch 🙂 Kulturen og live scenerne er åben og jeg kan kun anbefale at man finder en koncert nær en og kommer ud og støtte kulturen da det er sikkert derude og de har styr på det og musikken har så meget brug for det 🙂 det giver en glæde at komme til koncert som ingen andre ting kan og den skal bevares 🙂 Hvis ikke jeg finder andet i løbet er sommeren er min næste koncert først til August hvor jeg skal høre Søs fenger 🙂 i næste uge kan i læse en anmeldelse af et anden musiker barn nemlig Sylvester Larsens nye album 🙂