Anmeldelse af Karl Bille Min Egen album

Anmeldelse af Chief 1 Kunsten i at være ligeglad album

Hej musik elskere 🙂 for nogle uger siden udgav Chief 1 hans 2. solo album “Kunsten i at være ligeglad”, på trods af det kun er 2. solo album er Chief 1 jo langt fra en ny herre indenfor musikken han startet sin karriere som rapper i Rockers by choice inden han for alvor slå sit navn fast som en af Danmarks dygtigste og mest brugte producere og sangskrivere. For nogle år siden ramte Chief 1 med det borgerlige navn Lars Pedersen dog bunden og gik ned med stress og blev skilt og det var det der kikstartet hans solo karriere på ny og i 2017 kom hans meget personlige debut album “Slip” der netop handlet om at ramme bunden og komme op igen, nu har han 4 år efter udgivet sit 2. album der fortsætter i samme spor med personlige tekster om livet på godt og ondt og at tro på det gode og positive i tilværelsen.

Første sang hedder “Korsvej” hvor Chief starter med netop at synge “Jeg har været mere død end levende” og sangen er da også en personlig sang om at stå ved en Korsvej og vælge hvilken vej skal man tag. Det er et rigtig godt pop nummer og man mærker Chief og hans måde at skrue et vaskeægte hit sammen på fornægter sig ikke.

2. sang var den sang der startet hele processen for albummet for få år tilbage nemlig hit singlen “Alt er godt” hvor Thomas Buttenschøn også medvirker. Jeg må være den første til at indrømme at jeg ikke er en af de mange der har nydt godt af Chief og Thomas samarbejde, jeg kan sagtens høre gode ting i teksten om at nyde tilværelsen og være glad, for mig drukner den bare lidt for meget i en alt for poppet melodi og så må jeg indrømme jeg stadig har det svært ved at lytte til Thomas Buttenschøn og tror måske også jeg ville kunne havde lide nummeret mere hvis det kun havde været Chief 1, generelt har jeg svært ved også at høre forskel på deres 3 fælles singler de pt. har lavet hvor det så kun er “Alt er godt” der er sluppet igennem på dette album.

3. sang hedder “Tosser” og fortsætter det happy lydbillede og man mærker i forhold til den mørke “Slip” at Chief er et helt andet sted i livet nu. Igen syntes jeg dog at denne sang bliver lige en tand for “Happy”.

4. sang hedder “Bygger på en drøm” og er en fed popsang om drømme og håb og at være fanget i et mørke, sangen har tidligere været udgivet som single og det er klart et af albummets stærkeste numre, her rammer Chief noget ekstra med sin sangskrivning og man mærker at teksten kommer fra hjertet og så er melodien igen et fedt pop hit. I forhold til debut albummet syntes jeg også Chief 1 er blevet en meget bedre sanger på de 4 år der er gået men man mærker ham også og det forstærker kun hans stemme og denne personlige lidt mørke tekst.

5. sang er nyeste single og hedder “Håb” og her medvirker sangerinden Mathilde Falch, sangen er et super fedt og anderledes nummer med en sang om netop Håb hvor der i omkvædet synges “Du kan miste alt bare du aldrig mister håbet”. Sangen er en fed blanding af noget Chief 1 pop der også rummer nogle moderne pop elementer samtidig den også rummer Mathildes rock lyd og det er det der gør at sangen lyder så anderledes i forhold til andre numre og dette er mit favorit nummer på albummet, en sang man ikke kan undgå at rocke med på og synge med på, kort sagt et hit.

6. sang hedder “Alle går i blinde” og er også udgivet som single og er igen en meget personlig mørk sang skrevet under Corona om at vi netop går i blinde når vi går for meget for os selv, en super aktuel sang som også er en af albummets helt store sange, en rigtig pop ballade med noget tempo og en stærk tekst om ensomhed og savn og så får Chief vist sine rap evner en smule også som han stadig kan.

7. sang er titel nummeret “Kunsten i at være ligeglad”, en fed titel og der er nogle ting i teksten som jeg sagtens kan følge i, jeg syntes måske bare at teksten også er meget noget man har hørt før i Chief 1 universe og så er melodien igen en smule for poppet til mig og lyder også som noget man har hørt mange gange før fra Chief.

8. sang hedder “Støv” og nu sker der noget, denne sang er også udgivet som single og er nok albummets mest rørende og personlige tekst om døden og man kan som lytter ikke lade være med at sidde og blive eftertænksom og rørt over denne smukke sang der er et af albummets helt store sange, og kort tid efter er sangen forbi ligesom støv men med afsluttende ord om at “Alt vi har er nu” <3.

9. sang er også den sidste og igen også måske i virkeligheden den mest personlige sang Chief har skrevet om ikke andet så på dette album, sangen hedder “På min vej” og har tidligere været udgivet på facebook. Sangen er en historisk sang om Chiefs karriere fra første vers hvor han synger om da han var 17 år om håbet og glæden ved musikken, i 2. vers er han 19 år og rockers by choice står over for deres store gennembrud og Chief vælger efterfølgende at begynde at producere mere og mere for andre og mindre for sig selv. I omkvædet synger han om at føle sig alene, 3 vers synger han om at være 27 år på hospitalet og få at vide at hans dage var talte men han valgte at ignorer lægernes ord. I 4. vers synger han om at blive far som 49 årige og om at føle en ny slags kærlighed for et andet menneske. Sangen slutter hvor han er i dag hvor han som 50 årige stadig føler at han har meget at give og at han er det rigtige sted i livet, han slutter af med at synge “Jeg står her stadig til den dag jeg kan gå”. Sangen er en fed fed fed pop slasker med en fantastisk personlig tekst om livet og sangen er sådan en fed afslutning på albummet og opsummere hele albummet på sådan en fin måde.

4 stjerner ud af 6 🙂 Chief er dygtig og han er en personlig sangskriver, hans 2. album her rummer af håb og lys samt livets mørke stunder. Jeg syntes hans album her er endnu bedre end debuten og han kommer vidt omkring livets glæder og sorger. Chief 1 er dog for mig bedst når han synger de personlige stærke tekster og gerne dem hvor man som lytter bliver lidt rørt og ramt og jeg syntes nogle af de glade sange på dette album bliver en tand for glade og meget ens formet, de stærkeste sange er klart “Håb”, “På min vej”, “Støv” og “Alle går i blinde” hvor Chief netop rammer det personlige mørke med masser af håb tilsat nogle rigtig fede og rammende melodier 🙂 albummet kan købes som cd og streames og downloades.

Det var lidt om Chief 1 nye album, i næste uge åbner kulturen endelig igen og næste fredag skal jeg til årets første koncert med netop Mathilde Falch som medvirker på “Håb” på dette album og det vil i kunne læse meget mere om i næste uge 🙂