4 anbefalinger af nye sange

anmeldelse af Stig Rossen og vennerne akustisk koncert

dsc03158Hej musik elskere 🙂 jeg var i går inde og høre en akustisk koncert med Stig Rossen der sammen med Bamses venner hyldet Flemming Bamse Jørgensen med nogen af de bedste sange fra sangkataloget.

Koncerten startet med en båndet optagelse af en mandestemme der præsenteret Stig Rossen og vennerne, og de kom så på scenen og startet med den måske lidt ukendte danske udgave af “I hear you knocking” der i Bamses udgave hedder “Det er bare mig kaj” fra 1996, Stig bød under sangen velkommen og allerede efter første sang præsenteret han vennerne der bestod af Anders Lampe på guitar der nået at spille i Bamses venner i 6 år, Frank Thøgersen på trommer der var med i Bamses venner i 15 år og Peter Bødker der til denne akustiske koncert spillet bas men ellers normalt spiller både keyboard og akustisk guitar og som også nået at spille i Bamses venner i 15 år ud af de 38 år Bamses venner eksisteret.

Stig startet også med at fortælle at han ikke var Bamse og at hele koncerten var ment som en hyldest og ikke som at de bare førte Bamses venner videre, derfor var det da også alle de gamle man fik til koncerten som den ene af mine Bamse favoritter “Jeg elsker kun dig” fra 1989 som Bamse sang på smukkeste vis, Stig synger den dog også på smukkeste vis og der er ingen tvivl om at hvis der var nogen der skulle synge og hylde Bamse så er det Stig Rossen.

Som da vi fik den lidt mindre gode danske udgave af Elvis “Teddybear” som på dansk hedder “Bamsefar” fra 1975 og som jeg normalt ikke ville lytte til i Bamses version den køre Stig nogenlunde hjem og så kender man jo melodien, eller i den danske udgave af “The great pretender” der på dansk hedder “Jeg har kun 3 tænder” fra 1975, som dog i denne akustiske live udgave med Stig og vennerne er rigtig sjov og fed og viser et af de mange gange hvor der skete noget der ikke var planlagt, og jeg ved ikke rigtig hvad det var om det var vennernes uh kor men i hvert fald brød Stig flad af grin op til flere gange og havde svært ved at synge videre, et rigtig sjovt tidspunkt i koncerten der endte ud i at Stig til sidst alligevel tog den helt ud som han er bedst til og fik kørt den sikkert hjem og bifaldet fra publikum ville næsten ingen ende tage.

Under numrene var de rigtig gode til at fortælle og specielt Frank og Peter stod for mange af røverhistorierne om Bamse hvilket var underholdene at lytte på, Anders virket måske til at være lidt i bagrunden der og man kunne godt mærke hvilke to af dem det var der havde spillet mest i Bamses venner. Inden pausen fik Anders dog taletid da han spurgte Stig om han kunne spille bas og det endte så ud i at Stig skulle prøve at spille på Peters bas mens Peter skulle prøve at synge dsc03152 de blev dog hurtige enige om at bytte og derefter fik vi “Hvorfor går Louise til bal” fra 1981 med Stig på sang og Peter på bas, og så var der pause.

2. sæt startet med at Anders kom på scenen og fik lidt taletid, hvorefter Stig og resten af vennerne kom på scenen og vi fik det skønne nummer “Venner kom og se” fra 1980. Vi fik endnu et hit fra 1980 i form af den danske udgave af “Living next door to Alice” der på dansk bare hedder “Alice” igen med Stig og vennerne man kunne mærke hygget sig på scenen og ville sprede glæde og fest og igen tog Stig den helt ud med sin fantastiske stemme til slut i nummeret. Det var dog ikke kun de helt gamle klassikere vi fik, vi fik også en af de bedre af de lidt senere Bamse numre “For din skyld” fra 2000 som jeg har fundet glæden ved at lytte igen efter at Stig og vennerne spillet den og som er et godt eksempel på hvor god en tekstforfatter Bamse kunne være når han selv stod for tekst og musik.

Så fik vi mit 2. favorit nummer nemlig “Kongens have” fra 1994 skrevet af Kim Larsen og sunget helt fantastisk af Stig og det er et nummer som jeg altid vil forbinde mest med Bamse. Eneste tidspunkt i koncerten jeg ikke følte mig underholdt og kunne synge med og hvor jeg ikke følte at Stig kunne redde den hjem var da de spillet det meget ukendte nummer for mig “Træk den ind” fra 1981 som jeg syntes er pjat og ringe, eneste sjove indslag var til sidst da Stig rejste sig og forsøgte at trække sin egen mave ind. 🙂

koncerten nået nu til sin afslutning og vi fik derfor “Vimmersvej” fra 1975 der jo som bekendt er en dansk version af “The lion sleeps tonight”, og til slut fik vi den meget smukke “Tak for i dag” fra 1989 som Stig og vennerne leveret på smukkeste og mest rørende vis.

Koncerten sluttet men Stig og vennerne nået ikke at gå ned fra scenen får de besluttet sig at spille en mere, publikum stod nu op og Stig og vennerne rejste sig også op og vi fik hittet “I en lille båd der gynger” fra 1978 og som Stig sagde at hvis vi ikke kunne synge med på den så skulle vi ikke havde været kommet, men tror ikke der var et menneske til stede der ikke kendte teksten og sangen om “den lille båd”. Stig holdte den sidste tone meget længe og festen nået nu sit højeste og vi gik fra “I en lille båd der gynger” direkte over i næste ekstranummer hvor Stig spurgte om vi var klar hvorefter han tradition sagde “Kom så alle sammen sæt jer ned” og da publikum blev stående prøvet han igen hvorefter publikum satte sig og Stig spurgte om vi sad godt hvorefter han sagde tak for i aften. Publikum rejste sig dog igen herefter og Stig og vennerne ville da ikke snyde os så derfor fik vi den danske udgave af “Lets twist again” “Spil whist igen” fra 1976 for fuld udblæsning og så sluttet koncerten.

5 stjerner ud af 6 🙂 som skrevet tidligere hvis der er nogen der kan hylde Bamse på den mest respektfuld måde hvor det er en god blanding af fest, fællessang og rørende så er det hele Danmarks Stig Rossen og han gør det fantastisk sammen med vennerne, man mærker deres spilleglæde og at de hygger sig på scenen hvilket gør koncerten levende. Man kunne jo havde spillet bamses sange i 4 timer for der er jo så mange rigtig gode og jeg syntes specielt hans rigtig gode sange ligger fra slut 70erne og op til omkring 2000, hvorefter min interesse for bamse blev mindre, men sangene til denne akustiske koncert var også sange fra 1975-2000. Personligt var det kun “Træk den ind” jeg godt kunne havde undværet, dog syntes jeg at “Stand by me” fra Bamses engelske album fra 1999 ikke rigtig passet ind som hyldest og hvor man kunne høre i de andre sange at det var Stig der fortolket og hyldet Bamses sange så blev det ved “Stand by me” bare Stig der fortolket denne engelske sang fra de originale hvilket Stig gjorde godt men som en hyldest til Bamse havde jeg nok fundet noget andet, men alt i alt en dejlig aften med god musik og gode historier og gjort i respekt for Flemming Bamse Jørgensen.

her lidt flere billeder 🙂 dsc03150 dsc03159dsc03160

Det var lidt om min koncert med Stig og vennerne 🙂

dsc03155