Anmeldelse af Per Chr. frost cd: The calling

Blogindlæg om sange der har formet mig og haft en betydning op gennem 1990-1999

Hej musik elskere 🙂 sidste år læste jeg en artikel omkring kronprins Fredrik hvor han havde valgt nogle sange ud som havde formet ham og haft en betydning for ham gennem årene, jeg syntes det var spændene og fik selv tanken at jeg ville gøre lidt hen af det samme. Jeg har valgt at tag en bestemt sang ud fra hvert år fra jeg blev født i 1990 og frem til 2017 der har formet mig som menneske og har haft en betydning for mig gennem årene. I dette blogindlæg får i derfor fra årene 1990-1999 og så i næste uge får i fra 2000-2017 🙂 jeg vil samtidig skrive om de forskellige år hvad der ellers var der rørte på sig.

1990 “Bamses Billedbog”: år 1990 kom jeg til verden, det var året hvor Lonnie Devantier vandt det danske melodi grand prix med sangen “Hallo hallo” der også har fuldt mig gennem årene. Noget af det første musik jeg overhovedet kan huske må siges at være fra børnetimen med “Bamses Billedbog” der som bekendt startede i 80erne, men som i den grad også var der i 90erne og jeg har siddet klisteret foran tvet rigtig mange gange for at se Bamse og kylling på tv og er helt klart noget jeg stadig ser som det bedste tv fra min barndom og i det hele taget noget af det bedste tv for børn der har været, og er helt klart også noget der har været med til at bevare min barnlige sjæl.

1991 Bryan Adams- “Everything i do i do it for you”: 1991 var året hvor Anders Frandsen charmet og sang sig til en sejer i dansk melodi grand prix med “Lige der hvor hjertet slår” som er en sang som jeg først senere i mit liv opdaget og stadig er vild med. I 1991 ser den første film om “Krummerne” også dagens lys og har helt klart også været med til at præge min barndom ikke mindst på grund af de super gode sange, men en af de første sange jeg husker fra 1991 er Bryan Adams fantastiske sang “Everything i do i do it for you” som jeg lærte at kende via en bestemt film, som barn skulle jeg nemlig altid se “Robin Hood den fredløse” med Kevin Costner og den film er uden tvivl den film jeg har set flest gange og kan udenad. Inden filmen startet kom musikvideoen til “Everything i do i do it for you” og har altid været ligeså meget vild med den sang som jeg var med filmen, og det var mit første bekendtskab med Bryan Adams som jeg lyttet rigtig meget til en overgang. De senere år har jeg dog ikke lyttet så meget til Bryan andet end de rigtig gode af hans gamle da jeg syntes hans senere musik er blevet mindre rocket og syntes ikke hans stemme er hvad den har været. En ting jeg dog har bibeholdt udover hans sange fra 80erne og 90erne er at jeg opdaget hans fantastiske Guitarrist Keith Scott som er en af mine helt store ynglings guitarrister i dag.

1992 Aladdin- “Et helt nyt liv”: 1992 vinder Kenny Lybcke sammen med Lotte det danske melodi grand prix med “Alt det som ingen ser” som jeg også først tog til mig i en senere alder, “Krummerne 2” kommer og giver pigerne lov til at drømme om Laus Høybye og ikke mindst giver flere gode sange at synge med på, samt en god og sjov film. Jeg er i den grad også vokset op med Disney og specielt Disney film i 90erne står mit hjerte meget nært og en af de sange jeg kan huske som jeg har lyttet meget til og stadig gør er den smukke duet “Et helt nyt liv” fra Aladdin som i den grad også er en Disney film jeg har set rigtig mange gange med rigtig mange gode sange fra. “Et helt nyt liv” har for mig altid været selve hoved sangen i Aladdin og jeg syntes stadig den dag i dag det er en smuk sang fra Disneys univers, og den vækker gode minder fra min barndom.

1993 Mek Pek- “Åh Abe”: 1993 vinder Tommy Seebach det danske melodi grand prix med “Under stjernerne på himlen”, en sang jeg også først har opdaget og forstået mening med sangen i mit relative voksenliv hvor jeg syntes det er en meget smuk sang. Noget af det jeg også husker allerbedst fra min barndom er alle “åh abe” cderne der startede med “Åh abe” i 1993 og rigtig mange af de sange er stadig sange jeg holder rigtig meget af og giver gode minder fra barndommen, og så er mange af de kunstnere der synger på cderne faktisk nogen jeg lytter rigtig meget til i dag. Selve sangen “Åh abe” sunget af Mek pek har fuldt mig lige siden og som barn var jeg stor fan af Mek pek og syntes han i tidernes løb har givet børn, unge, voksne og gamle noget rigtig god underholdning og børnesange man stadig kan huske.

1994 Lars Lilholt band- “Kong pukkelrugs land”: 1994 kom “Krummerne 3” hvor den gode Laus Høybye desværre var blevet skiftet ud og jeg har altid syntes de skulle havde stoppet med Krummerne efter 2eren, dog er der sange fra filmen som jeg har hørt meget i min barndom og stadig holder af, ikke mindst “Bare man ku” sunget af skuespillerinden Sofie Lassen-kalkhe som i grad også har præget min barndom og ungdom. Noget af det jeg tydeligt kan huske fra min barndom er når vi kørte ture og vi altid havde musik med i bilen, og rigtig mange gange har vi hørt Smølferne som jeg havde størstedel af cderne med, men rigtig mange gange har vi også hørt Lars Lilholt og det har i den grad præget min musiksmag og i dag er jeg vel ligeså stor fan som min far har været dengang, og jeg har fået en stor respekt for Lars som menneske, sanger og sangskriver. En af de første sange jeg kan huske er sangen “Kong pukkelrugs land” hvor jeg især husker hvor vild jeg var med guitarsoloen og i det hele taget var jeg gennem min barndom vild med når der blev spillet en guitarsolo i et nummer, og det har så også gjort at jeg har Gert Vincent der er guitarrist i Lilholt band til en af mine ynglings på guitar. Sangen har haft stor betydning for mig og den minder mig altid om sommer og sol og gode køreture med min familie.

1995 Poul Krebs- “Sådan nogen som os”: som sagt har jeg hørt “åh abe” cderne rigtig meget i min barndom og i dag som voksen kan jeg stadig finde på at høre dem, cden “Tangekat” der var en del af samlingen og kom i 95 har jeg i den grad også lyttet meget på og jeg har elsket de fleste af sangene derfra, men specielt nummeret “Tordenskjold” med Michael Bundesen har jeg altid elsket og igen var jeg helt vild med guitarsoloen. Som sagt hvis det ikke lige var “Åh abe” eller tangokat” vi hørte så hørte vi rigtig meget Smølferne, men tit har vi også hørt Poul Krebs som min mor altid har været stor fan af og som jeg i den grad også har taget til mig og har betydet så utroligt meget. “Sådan nogen som os” er den første sang jeg kan huske med Poul og hele albummet “Små sensationer” hørte vi rigtig meget på vores køreture. Men første gang jeg nok for alvor blev klar over hvem Poul Krebs var og blev fan var til en koncert i 1998 i Ryomgård hvor jeg tydeligt kan huske at jeg havde set et billede af en mand i programmet hvem der spillet og jeg troet det var Poul Krebs og derfor blev jeg enig med mig selv om at ham gad jeg ikke at høre, indtil min mor måtte fortælle mig at Poul Krebs var ham der har lavet “Sådan nogen som os” og så var jeg på og hørte min første Poul Krebs koncert, jeg husker ikke meget fra den koncert og den helt store fan blev jeg nok først til en koncert med ham i 2002, og siden har jeg hørt ham live 27 gange.

1996 Stig Rossen “There will always be a place in my heart”: En anden kunstner min mor lyttet meget til da jeg var barn var Stig Rossen og albummet “Letters of love” og specielt sangen “There will always be a place in my heart” har fulgt mig siden den kom i 96, dengang kunne jeg ikke rigtig sætte ord på hvad det var lige præcis den cd gjorde ved mig, men det jeg hørte var bare fyldt med varme og en sympatisk stemme som jeg ikke havde hørt før og Stig Rossen står i den grad øverst på listen som min ynglings sanger og kunstner den dag i dag.

1997 Lars Lilholt Band- “Cafe Måneskin”: Lars Lilholt er som sagt en sanger jeg har fået ind med fader mælken og når man har en far der har størstedelen af alt hvad Lars overhovedet har lavet kan det ikke undgås at jeg har lyttet til det. Jeg kan specielt huske jeg altid har været held vild med det album der hed “Masai” hvor “Cafe måneskin” var en af mange sange fra den cd jeg har hørt igen og igen og i dag står for mig som noget af det bedste danske musik der er lavet, og Lars er jo heldigvis en kunstner der stadig er her og har leveret fantastiske sange gennem tiden og stadig gør det.

1998 Stig Rossen- “En stjerne skinner i nat”/”Rigtig mænd”: For mig har julen også altid haft en betydning for mig og med Stig Rossens julealbum “Julelys” tog det for alvor fart med at begynde at blive fan for alvor af Stig, samtidig udkom Disney filmen “Mulan” hvor Stig både sang og lagde stemme til en af personerne. Den sang Stig sang fra filmen var “Rigtige mænd” og det er i den grad også et nummer jeg har hørt igen og igen og elsket at lytte til Stigs store kraftige beskyttende stemme på det nummer.

1999 Michael Falch- “Kære vorherre”/Stig Rossen- “Du mit hjerteslag”: Den sidste cd i åh abe samlingen jeg købte var “Hemlig helikopter” fra 1997 som også er min ynglings cd i samlingen, på det album var der rigtig mange gode sange som kunstnerne selv havde skrevet bl.a titelnummeret og “Røde gummistøvler” af Elisabeth, men en sang gjorde en forskel fra de andre og var med til at jeg blev Michal Falch fan. Det var nummeret “Kære vorherre” og tror jeg først 2 år senere i 99 fandt ud af at Michael Falch havde sunget på både “Åh abe” og “Tangokat” også, og jeg syntes han havde en fed stemme og så tror jeg med “Kære vorherre” var første gang jeg lagde mærke til teksten i en sang og de ord han sang betød bare noget for mig og var i den grad med til at starte min musikalske rejse med Michael Falch der bare blev større for mig da han var med i tv serien Rejseholdet året efter og da jeg i 2002 fik live cden “Hjemveje live” af min mor hvor jeg opdaget resten af Michael Falchs store fantastiske sang katalog. 1999 var også året hvor Disneys “Tarzan” udkom som jeg var i biografen og se og blev helt betaget af historien og filmen generelt, og det er klart min ynglings Disney tegnefilm. Filmen indeholdt også nogle fantastiske sange der på dansk blev sunget af Stig Rossen som endnu engang betaget mig og sangene fra “Tarzan” har jeg lyttet rigtig meget til ikke mindst den smukke “Du mit hjerteslag”. Det var samtidig også en dør der blev åben til mit kendskab til Phil Collins der havde skrevet og sunget de engelske sange og den engelske version “You be in my heart” har også altid været tæt på mit hjerte og er det stadig. December 1999 var jeg også til min første julekoncert med Stig Rossen og var vel nok ved denne koncert jeg for alvor blev den store fan jeg er den dag i dag.

Det var lidt om sange fra min barndom fra 1990-1999 🙂 i næste uge får i fra 2000-2017 🙂 håber meget i har lyst til at læse med. 🙂

2