Anmeldelse af Søren Andersen og Mika Vandborg koncert Grenaa d. 8/12/2023

Anmeldelse af Stig Rossen Julekoncert 2023

Hej musik elskere 🙂 i går var jeg til årets julekoncert med Stig Rossen, dette var 21. gang jeg hørte Stig til hans årlige julekoncerter han i år er ude med for 29. gang.

Stig og hans dygtige band startet 19:30 og lagde ud med den sang de har startet ud med i rigtig mange år “Det kimer nu til julefest” som Stig selv indspillet i 1998, efterfølgende fik vi “Nu tændes 1000 julelys” som Stig indspillet i 2006 og som også har været fast med i mange år.

Stig bød velkommen og fortalte vi sku havde en god blanding men at de i år også havde blandet kortene. Stig fortsatte herefter med et dejligt genhør med julesangen “A winters tale” fra 1982 der var et dejligt genhør med Stig, Stig præsenteret nu årets gæstesolist nemlig sangerinden og skuespillerinden Frederikke Vedel som jeg kender fra “Dansk melodi grand prix 2013” hun kom ind i en flot grøn kjole og ejet fra start scenen da hun sang den fede julesang “Santa claus tonight” fra 2012 og hun viste at hun havde en virkelig god stemme.

Stig kom igen på scenen hvor vi fik en helt ny julesang skrevet af Jørgen Thorup og Michael Hardinger en virkelig smuk jule pop basker af et hit som man tydelig kunne høre Jørgen Thorup havde været inde over “3 ting” med det smukke synge med omkvæd at alt jeg ønsker mig er 3 ting jul, fred og kærlighed. derefter fik vi den smukke julesang “Juletræet med sin pynt” som Stig sang i en a Capella udgave i 2019, den nye version var også fantastisk med Stig og gav masser af varme og julestemning. Stig fortsatte med min favorit julesang ved Stigs julekoncerter nemlig Stigs danske udgave af “You raise me up” “Du løfter mig” som Stig indspillet sin version af i 2007 og til aftens koncert fik han endnu engang bevist at han er Danmarks bedste sanger. Stig spurgte om nu hvor Frederikke havde fyret den af om han så ikke også måtte havde lov det måtte han selvfølgelig og vi fik derfor Stig for fuld udblæsning på det fede julenummer “Please come home for christmas” fra 1960 som Stig selv indspillet i 2006.

Vi fik nu igen Frederikke på scenen hvor hun sammen med Stig for alvor viste hvilken fantastisk sangerinde hun er da de sammen sang den smukke “Believe” fra filmen “The polar express” fra 2004 og efter dette smukke øjeblik var der pause.

Efter pausen kom Stig og bandet igen på scenen hvor vi fik Gustav Winckler julesangen “Vi ønsker jer alle en glædelig jul” som Stig sang super godt, Stig tog derefter stolen og fortalte at vi skulle havde årets nostalgiske julekort som i år ikke blev givet til en sang men til en sanger som gik bort i år som var en af Stigs helt store inspirationer vi fik derfor en hyldest til Roger Whittaker og hans smukke sang “The last farwell” som Stig selv indspillet i 2000 og til aftens koncert var gjort mere jule venlig og mere op af Rogers version og det var dejligt at høre denne sang live med Stig igen.

Stig præsenteret nu igen Frederikke der nu viste at hun også var sangskriver hun havde nemlig skrevet  en dansk udgave af den anden “Please come home for christmas” sang fra 1963 der også kendes som “Baby please come home” som Frederikke havde oversat til “Det er jul” (“Kom nu hjem”) og lavet til en stille ballade, smuk udgave som Frederikke sang smukt. Stig kom nu igen på scenen og vi fik endnu en ny nyskrevet julesang af deres faste sangskriver team Jørn Hansen og Anders Tind der igen i år havde skrevet en glad i øre faldene jule sang “Slip dit julehjerte fri” dog vil jeg sige ligesom sidste år at årets juleduet ikke var min favorit og syntes der er lavet dem der er meget bedre, men sangen var ganske god og man kunne se Stig og Frederikke hygget sig.

Frederikke forlod scenen og Stig satte sig i stolen og sagde “nu skal vi rigtig jule” hvorefter han læste årets søde julehistorie op hvor der også skete noget sjovt at Stig fik grineflip undervejs og havde svært ved at finde tilbage igen. Derefter fik vi den sang der altid følger efter nemlig “Ding dong Merrily On High” som Stig indspillet i 2006 der for alvor løftet julestemningen og Stig præsenteret sit band og Frederikke der kom ind og danset og sang med hvor hun endnu engang imponeret ved at synge en vild høj stemme. Herefter fik vi endnu en sang der har været med alle 29 år nemlig den smukke julesalme “Glade jul” som Stig indspillet i 1998.

Stig fortalte herefter om at sørger for i en tid hvor de negative tanker og bekymrende nyheder kunne fylde at sørger for at proppe nogle ting over i den positive box også specielt her i julen hvor der var mange ting at glæde sig over, herefter fik vi aftens sidste sang som altid slutter julekoncerterne med Stig “En stjerne skinner i nat” som Stig indspillet i 1998 og endnu engang sang han denne smukke julesang i smukt samspil med Frederikke.

Og så var det slut men publikum ville selvfølgelig havde mere og Stig var da også selvfølgelig klar på mere og vi fik traditionen hans dygtige kor på banen da de sammen med Stig sang en A Capella udgave i år af julesangen “We wish you a merry Christmas” en rigtig god udgave og derefter kom Frederikke på scenen igen og vi fik den sang der har afsluttet som sidste ekstranummer siden 2004 fra “Disneys juleshow” “Når du ser et stjerneskud” smukt sunget af Stig og Frederikke der tilføjet nyt til sangen og så var det slut på en fantastisk julekoncert med Stig, sneen dalet fra scenen og ned og Stig, Frederikke og bandet takket og bukket og bagefter var Stig klar til autograf, snak og billede.

6 Stjerner ud af 6 🙂 endnu en fantastisk julekoncert med min ynglings sanger Stig Rossen og dygtige velsyngende Frederikke der overrasket positivt og endnu mere end jeg havde forventet 🙂 årets julekoncert, årets sidste koncert og årets bedste koncert med idolet over dem alle 🙂

Det var lidt om årets julekoncert med Stig Rossen og dette var også årets sidste blogindlæg 🙂 der vil resten af året være masser af julesange m.m at finde på musiksiden 🙂 bloggen er tilbage i 2024 🙂