Anmeldelse af Isse + Birthe Kjær koncert Friheden Århus

Blogindlæg om Bruce Springsteen Darkness on the edge of town album fra 1978

Hej musik elskere 🙂 torsdag i næste uge skal jeg til parken og høre Bruce Springsteen og fra på mandag vil der være Bruce Springsteen uge på musiksiden 🙂 Vi starter dog allerede opvarmningen her på bloggen med en gennemgang af hans 45 år gammelt album fra 1978 “Darkness on the edge of town”, albummet er Bruce 4. i rækken og kom efter gennembruddet “Born to run” fra 1975 så der var noget at leve op til men albummet blev en kæmpe succes og er da også et af mine favorit albums med The Boss.

Første sang er singlen “Badlands” der for længst er blevet et hit for Bruce og et af de helt store der har været med live et udtal af gange han spillet den også da jeg hørte ham i Horsens i 2016. Sangen er en klassisk Bruce sang som man kender ham fyldt med power og rocken roll og det er en fed album åbner og en sang der stadig holder her 45 år efter.

Sang 2 er det fede nummer “Adam Raised A Cain” hvor der også bliver spillet og skrålet igennem på et af mine favorit numre på albummet, der er en masse på spil på dette nummer og Bruce synger sin sjæl ud mens der bliver spillet rocken roll af flere af medlemmerne af The E Street band, Litlle Steven Van Zandt på guitar spiller en fed guitar på nummeret og Big man Clarence Clemons spiller saxofonen ud.

Sang 3 er sangen “Something In The Night” der er et af de mere stille numre der starter ud med stille klaver og en syngende Bruce der igen krænker sit hjerte og sin sjæl ud og det der gør sig gældende for dette album er at Bruce synger virkelig fedt og man mærker at han har noget at fortælle via sine sange og “Something in the night” er stadig et rigtig godt nummer her 45 år efter.

Sang 4 er “Candys room” der er et af Bruce mindre gode numre, et nummer der larmer meget og ikke tilføjer noget specielt til det ellers fede album.

Sang 5 er sangen “Racing In The Street” der starter med stille klaver og lyden af mundharpe der lyder meget som introen til Michael Falchs sang “Ud af mørket”, sangen er en fantastisk stærk rockballade hvor der igen bliver sunget og spillet som galt det livet og så er sangen også albummets længste på 6 min og 50 sek. og man er med hele vejen på dette fantastiske nummer.

Sang 6 er igen en af singlerne og et af de helt store hits der også var med i Horsens i 2016 nemlig den super fede “The promised land” der er en af de helt store rock klassikere fra Bruce og et af hans største hits, et af albummets fedeste numre og et klassisk Bruce nummer med tempo, rocken roll og mundharpe og en tekst om at tro og finde “The promised land” en sang der i den grad stadig holder her 45 år efter og man mærker det også på publikum live at det er en af de helt store hits.

Sang 7 hedder “Factory” og er et stille anonym Bruce nummer der ikke gør meget væsen af sig, det sjove er at “Factory” sammen med “Candys room” er albummets 2 korteste numre og det er samtidig også de 2 dårligste numre på albummet og “Factory” er en hurtig glemt sang og heller ikke en han har brugt live nok af gode grunde.

Sang 8 er derimod et af mine favorit numre på albummet ja nok endelig mit favorit nummer på albummet nemlig den fede “Streets of fire” der er en stille rock ballade hvor der alligevel bliver gået til den specielt i omkvædet og igen levere Bruce en vokal i verdensklasse og viser hvilken fed sanger han er mens der igen bliver spillet igennem på lydsiden en måske noget overset perle fra dette album som klart fortjener mere opmærksomhed.

Sang 9 var også en af singlerne “Prove It All Night”, den opnået ikke samme status som “Badlands og “The promised land” men det er et fedt nummer og personligt syntes jeg den er bedre end “Badlands”, et optempo rocken roll nummer hvor saxofonen er domineret sammen med guitaren som et ægte Bruce nummer skal lyde.

Sang 10 er det sidste nummer og titel nummeret “Darkness on the edge of town” der er en stille fed rock ballade der slutter albummet fedt af og viser hvilket album det er og det er et album der stadig holder her 45 år efter, personligt syntes jeg det er et af de bedste og den kom lige i Bruce store succes der startet med “Born to run”, “Darkness on the edge of town”, “The River”, den akustiske “Nebraska” og endelig det helt store gennembrud “Born in the USA” der stadig for mig er det bedste Bruce album der er lavet 🙂 I næste uge gælder det koncert i Parken 🙂

Der vil fra på mandag og hele ugen være Bruce Springsteen uge på musiksiden og så kan i læse mere om koncerten på bloggen i næste uge 🙂 I uge 29 skal jeg til Lars Lilholt Band og det vil i også kunne læse om på bloggen og så holder Bloggen en uges sommerferie i uge 30 og vender først tilbage i uge 31 🙂 der ville alle uger være masser af sommer musik på musiksiden 🙂

Music and love og god sommer