Anmeldelse af Chief 1 Nordlig sjæl album

Anmeldelse af Michelle Birkballe Grenaa

Hej musik elskere 🙂 i går var jeg inde og høre Michelle Birkballe i Grenaa og det kan i læse meget mere om her.

Michelle havde sit faste band med der består af Eddie Jarl på trommer, Jacob skytte på bas og de to brødre Jacob og Josef Baumgartner på guitar og keyboard, de lagde ud med et engelsk rock nummer der fra første strofe viste den fede hæse rock stemme Michelle har og som er blevet hendes varemærke, og koncerten bød da også mest på engelske numre både hendes egne og covernumre og vi fik en del fra hendes seneste album fra 2021 som Michelle fortalte de jo først havde fået mulighed for at spille nu, derfra fik vi bl.a “Its not over” og “Moving on”.

Der var dog også plads til lidt af Michelles danske sange som jeg personligt holder mest af og der fik vi Michelles fede udgave af Anne grete og Peter Thorup sangen “Skib foruden sejl” fra 1984 som Michelle fortalte hun faktisk sku ha indspillet med Peter Thorup i sin tid men så døde han desværre og Michelle søgte efter en ny duet makker men der var ingen der ville så det endte med at blive hendes guitarist Jacob hun indspillet den med i 2008 og hun har siden haft den med på sættet og det er da efterhånden også blevet lidt hendes nummer og igen leveret hun og bandet en mega fed rock udgave og man kunne mærke at publikum virkelig også kendte denne sang. En anden dansk sang vi fik var Michelles egen den meget smukke “En sidste gang” fra 2015. Inden pausen fik vi et engelsk covernummer fra 1978 der også satte godt gang i rocken roll festen og publikum var godt med imens Michelle og band fyret den af og så var der pause.

I 2. sæt startet Jacob Baumgartner med at synge en af hans egne sange sammen med resten af bandet, et lidt The Beatels inspireret nummer der passet fint ind i sættet. Michelle kom nu igen på scenen og fortsatte hvor vi bl.a fik hendes egen “Please give me a Call” fra 2011 og fra hendes seneste fik vi “Still in love with you” og “Bottle of whine”. Michelle fortalte meget mellem numrene og om mange af sangene der var skrevet om de mange ex-kærester hun havde haft og den bramfri Michelle fortalte det med masser af glimt i øjet og humor. Fra 2018 fik vi det super fede nummer “I Still play my guitar” som Michelle selv har skrevet men som viser meget at hun er meget inspireret af 50er og 60er rock, fra samme år fik vi den mere afdæmpet “Leave me”.

Michelle præsenteret nu trommeslageren Eddie Jarl som til dagligt også spiller i Lars Lilholt Band og han kom nu ned foran scenen og sang en sang med Michelle fra hendes seneste album den meget fjollet “Ballad of a boy and a girl” og selvom Eddie er en fantastisk trommeslager så er sang ikke hans stærke side og dette country inspireret fjollet nummer kunne jeg godt havde undværet.

Vi var nu kommet til sidste nummer og der fik vi Bonnie Raitt sangen fra 1995 “I believe im in love with you” som Michelle sang sammen med Jacob og Michelle fandt også mundharpen frem og fik sluttet koncerten på ægte rock maner.

Men publikum var bestemt ikke færdig efter dette fede nummer og Michelle og band var da også hurtige om at komme ind igen og gav Michelles egen rock/blues sang “I could never sing the blues” fra 2018 hvor hende og bandet også virkelig fik vist hvad de kan og der var både lang guitarsolo fra Jacob, keyboardsolo fra Josef og Eddie brilleret på trommerne mens Jacob skytte på bas var med i samspillet og Michelle skrålet sine sidste kræfter ud og leveret en sidste omgang rock/blues fest.

5 stjerner ud af 6 🙂 super fed aften med Michelle Birkballe og band i Grenaa hvor der var rocken roll det meste af aftenen hvilket passet perfekt til Michelles fede stemme der også har fået en dejlig dybde med årene, jeg savnet dog lidt flere af hendes danske sange som jeg personligt bedst kan lide med hende og så selvom vi fik en del fra hendes seneste album fra 2021 der er mit favorit album så måtte vi desværre undvære min favorit derfra “No one like you” som jeg hellere ville havde hørt end “Ballad of a boy and a girl”, men fed aften i rocken roll og blues tegnet med en af de mest rocket sangerinder vi har i Danmark.

Det var lidt om koncerten med Michelle Birkballe der var 3. gang jeg hørte hende og første gang siden 2016 🙂