Anmeldelse af Things we do for love Vildeste visioner album

Anmeldelse af Kaya Bruel og Ole Kibsgaard Sange vi synger album

Hej musik elskere 🙂 i dag udgiver sangerinde og skuespillerinde Kaya Bruel og musiker Ole Kibsgaard deres nye fælles album “Sange vi synger”. Begge er nogle erfarende mennesker og har i mange år haft et tæt samarbejde noget der for alvor kom til udtryk da de under Corona overtog “Morgen fællessang” på dr 1 som de havde stor succes med. Kaya har udgivet 8 solo albums i eget navn, medvirket i en del film og tv serier, teater forestillinger, deltaget i “Dansk melodi grand prix” og så har hun sammen med Ole tidligere udgivet to fælles albums med ham og dette er så det 3. fælles album, hun er også en del af City Singlers og så har hun netop i år 30 års jubilæum for hendes debut album, hun kan pt. opleves i musicalen “Atlantis” som jeg skal se på søndag i Århus. Ole har udover samarbejdet med Kaya spillet med et hav af musikere både live og på albums han var bl.a medlem af Shu-Bi-Dua i en del år og har ligesom Kaya også deltaget i “Dansk melodi grand prix”, han har også udgivet eget musik på et solo album fra 2004 og har udgivet 2 dvder om at lære at spille guitar og en enkel om at lære at spille bas, han har desuden været tv vært og mange der vokset op i 90erne og 00erne vil nok også huske ham fra “Kaj og Andrea”. Det er disse to musikere der nu har lavet deres 3. fælles album med 13 sange fra den danske sangskat og den vil jeg meget gerne skrive om.

Sang 1 er Benny Andersen og Poul Dissing sangen “hilsen til forårssolen” som de også sang i “morgen fællessang” og Kaya synger denne sang så smukt som den er mens Ole spiller smukt klaver til , dejlig afslappet lytning.

Sang 2 er TV-2 hittet “Kys det nu (det satans liv)” fra 1988 hvor Ole igen spiller klaver og Kaya igen synger guddommeligt smukt og i denne version høre man virkelig hvor fantastisk en sang det er, samtidig viser Kaya og Ole en kæmpe spændvidde fra “Hilsen til forårssolen” til “Kys det nu (det satans liv)”.

Sang 3 er endnu en smuk klassiker nemlig Anne Linnets “Forårsdag” fra 1988 hvor Ole nu har skiftet klaveret ud med guitaren og Kaya viser igen hvor god en sangerinde hun er og hvilken smuk stemme hun har og dette nummer er jo generelt bare smukt og rørende.

Sang 4 er salmen “Septembers himmel er så blå” som er udgivet som 1. single fra albummet og igen viser Kaya og Ole en stor spændvidde i genre og at de slipper godt fra det med Kayas talent på sang og Oles talent som musiker og at kunne spille mange instrumenter, smukt sunget og spillet.

Sang 5 er “Se nu stiger solen” som jo er endnu et dejligt smukt nummer som Kaya igen synger på smukkeste vis og man føler sig dejlig afslappet i Kaya og Oles hænder og med sikker hånd har de valgt nogle rigtig gode sange som stort set alle kender.

Sang 6 er den fantastiske “kære linedanser” som mange efterskole elever vil ha et kæmpe forhold til da den bliver brugt til deres fællessange og er da også en sang der står mit efterskole hjerte meget nært, sangen er som skrevet til Kaya der synger den som hun selv havde skrevet den og hun klæder virkelig den sang.

Sang 7 viser endnu engang at Kaya og Ole springer i genre for det er sangen “Som fluer” som The minds of 99 udgav i 2019. Jeg må erkende at jeg ikke har hørt dette nummer med The minds of 99 men i Kaya og Oles version er den virkelig smuk, tekstens indhold skiller sig måske lidt ud fra resten af albummet men Kaya synger igen virkelig smukt og inderligt og Ole spiller smukt klaver til og synger også kor på dette nummer.

Sang 8 er endnu en sang der er blevet brugt til en del fællessang arrangementer nemlig den smukke “Du kom med alt det der var dig” som Kaya igen synger på smukkeste vis og hun er en virkelig dygtig sangerinde med en smuk, varm genkendelig stemme.

Sang 9 er endnu en ukendt sang for mig der hedder “Titanic” og ja den handler om skibet med samme navn, sangen passer fint ind i albummets stilfærdige stil selvom det er en ukendt sang for mig men det er et dejligt nummer at lytte til og Kaya synger igen dejligt og meget historiefortæller agtigt.

Sang 10 er Gasolin sangen “Kloden drejer stille rundt” fra 1976 og selvfølgelig har Kim Larsen og Gasolin også fundet vej til dette album, igen høre man hvor godt et nummer det bare er når den er baberet ned til kun vokal og klaver, det er svært at fortolke et Kim Larsen/Gasolin nummer og nok også som Kvinde men Kaya synger sangen virkelig smukt og imponerende og det er lige så man får gåsehud på armene og dette er virkelig en smuk coverversion af en i forvejen fantastisk sang.

Sang 11 er sangen om “Jens vejmand” en sang som jeg har det lidt svært med og den bliver for sov modig og mørk til mig selvom det jo også er en sang man ikke har kunne undgå at ha sunget en del gange, Kaya og Ole tilføjer ikke meget til sangen udover at Kaya synger dejligt men hvis jeg skal vælge var det her nok det nummer jeg mest havde undværet på albummet.

Sang 12 er den smukke “Den allersidste dans” fra filmen “Mød mig på Cassiopeia” fra 1951 som Kaya og Ole synger sammen i duet, en smuk udgave hvor det dog mest er Kaya der brillere på sangen og Ole har ikke rigtig stemme til denne sang men det er smukt udført og det er en sang der er svær at ødelægge.

Sang 13 er også den sidste og er Shu-Bi-Duas smukke “Stjernefart” fra 1980, Michael Bundesen mistet vi som bekendt sidste år og der sang Kaya og Ole da også sangen i “Morgen fællessang” hvor man kunne mærke at Ole også blev meget rørt og som lytter skal man da også være gjort af sten hvis man ikke får gåsehud eller kniber en tårer, Kaya synger sangen på smukkeste vis og selvom det også er svært at fortolke Shu-bi-dua mærker man at dette er gjort i kærlighed og den dybeste respekt og er sikker på at Michael Bundesen havde været stolt over denne smukke udgave som Kaya synger på smukkeste vis og slutter albummet af på bedste vis.

5 stjerner ud af 6 🙂 Kaya og Ole har lavet et virkelig dejligt fælles album som vil kunne høres og bruges af alle med sange hvor jeg vil gætte på at de i hvert fald 11 ud af de 13 sange er nogle de størstedelen kan synge med på og kender og hvis ikke er dette også et godt album til at dykke ned i den danske sangskat og lære vores kulturarv at kende 🙂 Albummet kan købes som cd og downloades og streames

Det var lidt om Kaya og Oles nye fællesalbum 🙂 Kaya skal jeg som sagt opleve i musicalen “Atlantis” på søndag hvor bl.a også Stig Rossen, Jonas Rasmussen, Johanne Mailand, Thomas Høj, Jakob Zethner, Pernille Peterson og Katrine Nørgaard medvirker og det vil i kunne læse meget mere om på bloggen på mandag 🙂