Anmeldelse af Søs Fenger 40 års jubilæum koncert Grenaa

Anmeldelse af Michael Falch Elsker Album

Hej musik elskere 🙂 I dag udkommer det helt nye album med Michael Falch, kun et års tid efter han udgav sit sidste album og han viser endnu engang at han ikke banker rust på det nye fuldblods kærligheds album “Elsker”, med 9 nye sange tilegnet til kærligheden.

Første sang hedder “Kirsebærtræer” og der møder vi fra første strofe en helt ny lyd fra Michael Falch, hans band Det band med producer og guitarist Lars Skjærbæk i front er skiftet ud med bl.a produceren Adi Zukanovic og sangerinde Oh Land på lidt kor. “Kirsebærtræer” er meget elektronisk i lydbilledet og med lidt for meget autotune på Michaels stemme og det ødelægger desværre lidt det første nummer her der ikke er en ret god åbner.

Sang 2 var 1. singlen “Dig og månen og mig” hvor vi fortsætter det lidt elektroniske/pop lydbillede men med en stærk tekst fra den gode Falchs hånd og melodien er mere til at holde ud end “Kirsebærtræer”. “Dig og månen og mig” er ikke det bedste Michael Falch nummer men er et nummer der bliver bedre jo flere gange man høre den og den gode tekst vinder på dette nummer hvor man også mærker at teksten betyder noget for ham.

Sang 3 er 2. og nyeste single og titelnummeret “Elsker” og nu går vi meget ned i tempo på en smuk stille klaver ballade hvor den gode tekst om kærlighed virkelig kommer til udryk og dette er et af albummets bedste numre, en sang der er en ny storladne kærlighedssang som Michael har skrevet nogle stykker af efterhånden og på mange måder minder denne sang rigtig meget om den anden fantastiske kærlighedssang “Nær” som Michael skrev og udgav i 2013. Dette er en forløsning af kærligheden og en mand der giver sig hen til et andet menneske og erklæder sin kærlighed ved at sige at han elsker hende.

Sang 4 hedder “Til en fremmed” hvor vi er lidt mere oppe i gear og igen meget elektronisk i lyden, melodien minder en del om en anden Michael Falch sang “Højt oppe” fra 2017. Ikke det bedste nummer men igen vinder Michaels måde at skrive tekster på og så medvirker hende som det meste af albummet er skrevet til i slutningen af nummeret nemlig Michaels kæreste fra Thailand Ginnalee.

Og dette fører os videre på næste nummer der netop hedder “Ginnalee” som Michael først skrev på engelsk men nu har skrevet en ny dansk tekst og sangen er på mange måder meget bedre på dansk og Michael synger sin sjæl ud på dette smukke nummer hvor man høre Michaels stemme på en helt ny måde og han synger virkelig godt på dette nummer som er endnu en kærlighedserklæring til den nye kvinde i Michaels liv og om kærlighed på afstand når man bor og kommer fra hvert sit land, sangen bliver bedre 2. gang man høre den og har et spændene skiftende lydbillede.

Sang 6 hedder “Smid din tristhed” der er endnu en stille opløftende kærlighedssang hvor teksten igen er super god og nok en af dem der minder mest om noget Michael tidligere har lavet på trods af at det elektroniske lydbillede tager lidt overhånd til sidst, men et godt nummer der slutter med fuglefløjt.

Sang 7 hedder “Magtesløs” der starter med et meget elektronisk lydbillede og man er tæt på at droppe sangen men så lytter man til teksten som igen viser at Michael er en af de bedste vi har herhjemme til at skrive tekster, en super god og stærk tekst der handler om når vi finder ud af at vi ikke er udødelige og ikke er gud og vi bare er magtesløs og selvom noget af teksten minder lidt om nogen af hans andre sange og at melodien er lidt for elektronisk til mig så er jeg faktisk ret vild med dette nummer som også bliver bedre 2. gang og hvor melodien bliver mere til at holde ud og må sige at jeg syntes dette er et af de bedste på albummet, og så går den gode Falch tilbage i tiden når han til sidst bruger “Jeg nægter at tro at verden er af lave” tekststykket fra hans gamle 80er klassiker “Sommer på vej” og det løfter i den grad også sangen op og man kan sagtens forestille sig at denne sang ville fungere live.

Sang 8 hedder “Kun kærlighed” og er albummets ultimative kærlighedssang og mit favorit nummer på albummet, en smuk klaver ballade hvor Michael som aldrig før synger sin sjæl ud og på dette nummer mærker man ham som aldrig før og det går lige ind i hjertet på lytteren når Michael synger at det handler kun om kærlighed. Igen er dette en storladne kærlighedssang fra Michael og en af hans allerbedste og hvor synger han bare godt, det er rørende, det er intens og det er følelsesladet.

Sang 9 er også den sidste nemlig den meget opløftende “Rejs dig op” der er en perfekt afslutning på dette meget personlige og intense album fra Michael og denne sang høre da også til en af de bedste på albummet og slutter af med et fedt spoken word stykke fra Michael hvilket kun forstærker sangen og man bliver glad af at høre dette nummer og tør tro på håbet og kærligheden og det klæder Falchen.

5 stjerner ud af 6 🙂 Michael viser med dette nye album at han ikke er færdig med at overraske og at han stadig har en masse på hjertet. Der var en del at leve op til efter Michaels sidste års fantastiske album “Forår i Brystet” der var det bedste fra ham i mange år og der kommer “Elsker” ikke helt op på samme måde og nogle steder fylder det elektroniske lydbillede lidt for meget. Men det stærke ved “Elsker” albummet er at teksterne er så stærke og smukke som kun Michael kan det og han får sunget om kærligheden i alle dens faser og som lytter kan man kun kende til mange af emnerne, en anden ting er Michaels inderlighed og han har næppe sunget meget mere ærlig og inderligt end han gør på dette album og det forstærker albummet og man mærker at disse sange betyder ekstra meget for ham og det smitter af som lytter. Michael er en af de helt store vi har herhjemme og han viser endnu engang en helt ny side af sig selv og at han trods alt blot er et menneske af hud og hår som alle os andre 🙂 tillykke med albummet 🙂

Albummet kan købes som cd, vinyl og streames og jeg har for længst bestilt den på cd 🙂

Det var lidt om Michael Falchs helt nye album 🙂 “Det handler kun om kærlighed” <3