Anmeldelse af Ronan Keating: Twenty twenty album

Anmeldelse af BullogHjorth: Himlen og dybet album

Hej musik elskere 🙂 en dag tidligere end normalt får i nu denne ugens blogindlæg om den danske duo BullogHjorth nye album de udkom med i sidste uge 🙂 Bulloghjorth består af sanger og sangskriver Gorm Bull samt keyboard og orgel spiller Palle Hjorth, med på albummet medvirker også pianisten Mads Klindt, det er Bulloghjorth 5. udgivelse sammen og de udgav senest også corona singlen “Hej lille du” der er blevet et ret stort radio hit.

Første sang hedder “Opstart” og er en stilfærdig smuk start på albummet om når man vågner om morgen, Gorms måde at skrive ord på og synge dem er så poetisk og det bliver nærmere mere digte end det bliver sange hvilket gør det ekstra dejligt at høre på og man har bare lyst til at læne sig tilbage og nyde denne smukke morgen sang hvor Palle også spiller Harmonika på.

2. sang hedder “Det regner så meget og voldsomt” og er som titlen antyder en rigtig regnvejrs sang hvor musikken igen passer perfekt til stemningen og sangen passer på mange måder godt til tiden vi står i lige nu med corona og hvor nogle af os oplever det at være mere alene end vi har været tidligere og hvis det så regner i forvejen kan det være svært at løfte humøret, som Gorm bl.a synger skulle man tro at det var Ragnrock der kommer, en smuk og bevæget tekst tilsat en smuk og eftertænksom melodi der igen er i det stilfærdige hjørne.

3. sang hedder “Livet går videre” og fortsætter det smukke idylliske stilfærdige lydbillede med en positiv tekst om at livet går videre på trods af alt den nedtur vi igennem livet kan gå igennem, igen får man som lytter bare lyst til at læne sig tilbage i stolen og nyde sommeren ude af vinduet med tanken om at livet er et dejligt sted at være og uanset hvad der sker så går livet videre.

4. sang hedder “Hvis du virkelig mærker efter” og fortsætter det stilfærdige lydbillede med en tekst der stiller spørgsmålstegn til det at mærke efter hvad man endelig har lyst til og man er glad for det liv man har og har haft, en smuk eftertænksom tekst der er tilsat en smuk tilbagelænet melodi.

5. sang hedder “Et glimt af dine øjne” hvor vi fortsætter det stilfærdige, dybe og eftertænksomt lydbillede og en tekst igen der får en til at tænke efter og man føler sig i dejligt roligt og behageligt selskab med Gorm og Palle med deres tekster og deres melodier der går hånd i hånd.

6. sang hedder “Reinklamation” og er en sang om at at blive født og starte livet til man ender sine dage mange år efter, en smuk poetisk sang om livet fra fødsel til barndom til ungdom til voksen til gammel.

7. sang hedder “Øjeblikket” og er 1. single fra albummet, en smuk sang hvor Gorm smukt beskriver det øjeblik man kan havde, sangen er også til dels title nummeret da “Himlen og dybet” indgår i teksten. En smuk tekst tilsat en smuk melodi og dette er albummets smukkeste nummer.

8. sang hedder “Tai chi i kirsebærhaven” som fortsætter stilen på albummet med den smukke eftertænksomme og beskrivende tekst tilsat den smukke stilfærdige melodi, tilsammen bliver det nærmest poetisk og digte tilsat musik der passer til stemningen.

9. sang hedder “Midt i orkanens øje” der igen er i den stil som BullogHjorth køre og endnu mere på dette album, igen har man bare lyst til at læne sig tilbage og nyde disse smukke sange.

10. sang er også sidste sang og hedder “Lærkesang fra hjertet” der nok er den mest personlige tekst på hele albummet selvom teksterne meget kræser om Gorm og livet og hans syn på livet, på denne sidste sang er han endnu mere eftertænksom og hans eget liv og hans oplevelser han har haft indtil nu og så ligger han heller ikke skjul på at alderen er ved at sætte sit præg som når han synger “Jeg er en brugt og gammel huldet sild” men at minderne giver ham liv og at så fløjter hjertet lysteligt og tror den er en lærke, en smuk afslutning på et smukt album.

6 stjerner ud af 6 🙂 BullogHjorth er en interessant og anderledes dansk duo som bare fungere og de har igen leveret et smukt og endnu mere stilfærdig album med tekster om livets op og nedture tilsat melodier der passer til stemningerne. Gorm er en dygtig og anderledes tekstforfatter og hans måde at synge/snakke numrene fungere og man tænker på de store digtere igennem tiden, Palle er en fantastisk og dygtig musiker der har spillet og stadig spiller med gud og hver mand på den danske musikscene, med BullogHjorth bidrager han med smukke stemningsfulde og stilfærdige melodier som man har lyst til at flade ud til og det er deres fælles front med teksterne og melodierne der gør at BullogHjorth fungere og er så anderledes i tekst og melodi i forhold til så meget andet musik man høre idag. Albummet kan kun købes som LP og ellers streames hvor man lytter til musik 🙂

Det var lidt om BullogHjorth nye album 🙂 I næste uge skal jeg til min første koncert i lang tid nemlig Mike Tramp i Grenaa og det kan i læse meget mere om i næste uge 🙂