Anmeldelse af Nikolaj og piloterne koncert i Bygningen i Vejle lørdag d. 13/4/2019

Anmeldelse af Gnags: Robotnroll cd

Hej musik elskere 🙂 håber alle har haft en god påske og at i fuldte med i top 500 på radio alfa som jeg skrev om på min musikside 🙂 i denne uges blog vil jeg gerne skrive en anmeldelse af Gnags nye album “Robotnroll” der udkom for nogle uger siden.

Første sang hedder “Når robotterne kommer” og er et typisk Gnags nummer hvor Peter A.G og co. synger om robotterne der er ved at tage sit indtog og at “Når robotterne kommer så må vi klare os på charmen”. Sangen er typisk Gnags i musikken med Per Chr. Frost guitar og Søren Runges Keyboard meget i centrum og med en meget typisk Peter A.G tekst, fed start på albummet.

2. sang hedder “Guldkarat” og er 1. single og jeg har tidligere skrevet om sangen her på bloggen. Sangen er igen typisk Gnags og man får tankerne hen på deres storhedstid i 80erne og “Guldkarat” lyder nogle steder lidt som “Slingre ned af Vestergade”. Sangen er min ynglings på albummet og man bliver i så godt humør af at høre den, igen er Pers guitar meget i centrum og i forhold til sidste album “Nørd” hvor hele bandet var inde over er “Robotnroll” kun indspillet af Peter A.G og Per Chr. frost der synger og spiller stort set alle instrumenter på cden, dog medvirker Søren Runge på keyboard, Rune Harder Olesen på congas og Anne Seier på kor også.

3. sang hedder “Syndflod af plastik” melodien er dejlig ned i tempo igen med Pers guitar godt i centrum. Teksten er igen en typisk Peter A.G om alt det plastik der efterhånden flyder i naturen, sangen høre ikke til blandt Gnags bedste og selvom budskabet med teksten er godt om at lade være med alt det plastik så er det melodien der redder sangen hjem og der er desværre ikke meget tekst i sangen.

4. sang hedder “Kærlighed og luftballoner” igen er vi ned i tempo og i Peters tekstunivers om en barndomserindeng om Peter der fik sin første ballon. Igen er melodien lækker afslappet og Pers guitar giver en god lyd og teksten er dejlig i Peter A.G univers, klart en af albummets bedste numre.

5. sang hedder “Gnags Dancing” en sang om dengang Gnags startet og at det der altid har været kendetegn ved Gnags har været at de skulle få publikum til at danse. Melodien er igen meget nede i tempo dog stadig med noget tempo uden der er meget “Dancing” over den, men igen dominere Pers guitar dejligt lydbilledet og sangen bliver klart bedre og bedre jo flere gange man høre den, dog er der igen ikke meget tekst i.

6. sang hedder “Berømmelse” og er en sang hvor Peter A.G tager bladet fra munden og fortæller om berømmelsen bagside og som han synger “Hvis du drømmer om berømmelse så husk hvad duerne gør ved statuerne op i røven med alt den berømmelse”. Sangen er mega fed og teksten er klart en af de fedeste på albummet, sangen starter med at være lidt moderne i lyden og så pludselig kommer Pers super fede guitar og man tænker at denne sang måske vil kunne gøre sig godt på live scenerne.

7. Sang hedder “Dagen var fuld af forventning” en rigtig smuk tekst tilsat en smuk melodi, en typisk Gnags/Peter A.G sang der høre til blandt de allerbedste sange på albummet. Igen fylder Pers fede guitar hele lydbilledet til denne smukke tekst og det hele slutter med en kæmpe guitarsolo hvor man igen bliver fortryllet af Pers fantastiske guitarspil.

8. sang hedder “Fremtidens by” og melodien minder lidt om melodien til “Snevejr” som var med på deres sidste album “Nørd”, og ligesom med snevejr er den smukke melodi tilsat en smuk tekst der i “Fremtidens by” er meget beskrivende og sådan lidt morgensang agtig hvor der bliver beskrevet på bedste Peter A.G måde hvad han oplever i sangen, klart en af albummets bedste sange.

9. sang hedder “Sand i mine lommer” og er for mig en ligegyldig sang, Pers guitar redder lidt lydbilledet men det hjælper desværre ikke på den lidt ligegyldige og ensformet tekst hvor “Sand i mine lommer det er tiden der går” bliver gentaget op til flere gange og til sidst bliver man træt af sangen.

10. sang er også sidste sang og hedder “De berømte sidste ord” og er meget Gnags agtig og handler om orkesteret der slutter aftenen af med “De berømte sidste ord”, igen er lyden rigtig fed og sangen kunne sagtens fungere live og havde været på et hvilket som helst Gnags album og er en perfekt afslutning på et af de bedste albums med Gnags.

5 stjerner ud af 6 🙂 Gnags har med deres nye album lavet et næsten fejlfri album og et meget Gnags agtig album. Sangene er dog meget mere nede i gear end de plejer og er ikke et album der vil op og lave en fest, men det er faktisk rart med et Gnags album man kan lytte til også når man skal slappe af. Jeg syntes dog at nogle af teksterne på albummet er lidt for korte og det er lidt ærgeligt når man ved hvor fantastisk en sangskriver Peter er og de tekster der er, er da også i særklasse specielt de bedste af sangene. Jeg syntes at noget af det bedste ved dette album det er lyden, det er virkelig fed og lækker lyd og selvom deres sidste album “Nørd” også var fed og Per også var tilbage der så kan man høre at det næsten kun er Peter og Per der har stået for musikken her på “Robotnroll” og det har i den grad gjort at Pers guitar er kommet endnu mere i fokus hvilket giver et fantastisk afdæmpet lydbillede og melodierne kunne for så vidt havde fungeret uden tekst også hvilket er sjælendt at det sker. Alt i alt et rigtig dejligt album fra Gnags og de kan stadig både på livescenerne men sandlig også udgive nyt musik og selvom jeg har svært ved at høre lige dette album blive spillet til sommer på nær 2-3 numre så håber jeg da at nogle af numrene tros alt er med 🙂 albummet kan både købes på cd, vinyl og ellers Streames