Anbefalinger af 2 nye sange Marts 2019

anmeldelse af Michael Falch solo med gæster koncert i Grenaa d. 29/3/2019

Hej musik elskere 🙂 i fredags var jeg til solo koncert med Michael Falch i hyggelig skønne omgivelser i Grenaa og det vil jeg gerne skrive om.

Michael startet kl. 20 og kom på scenen ene mand og lagde ud med den korte men super skønne og glemte nummer “Håbets hotel” fra 1989 der gik direkte videre i “Cowboyblå” fra 1986. Michael virket lidt træt til at starte med men var fortsat til stede og præsenteret en sætliste med nogle af hans bedste numre som “Lykkelig undervejs” fra 2001 der var super skøn at høre live igen.

Efter sangen “Ild” fra 2007 skete der noget og Michael præsenteret nu to gæster nemlig den søde og dygtige norske musiker Live der spiller Cello og Michaels faste guitarrist siden 2006 super dygtige Lars Skjærbæk, de gik herefter igang med Michaels signatur sang der er den sang der har været spillet live til flest koncerter “Mød mig i mørket” fra 1982 og publikum var da også med på dette store hit men Michael havde sammen med Lars og Live valgt at synge og spille den i en mere afdæmpet udgave end man er vant til i versene og var kun i omkvædet man følte som publikum at man kunne være rigtig med. Så fungeret det glemte nummer “Kærlighedens gnist” fra 2006 meget bedre og Lars guitar spillet en kæmpe rolle i dette nummer der kørte nummeret hjem, og så begyndte der at komme mere liv i den gode broder Falch da de begyndte på den “Springsteen” agtige rocksang “En drømmers by” fra 2015 der bare er et super fedt nummer der fungere og hvor publikum også begyndte at være rigtig godt med, det endte med at Michael slap sin guitar og gik ned fra scenen til publikum og løb op langs salen og tilbage igen og på vejen tilbage til scenen bød han lige min kæreste op til dans 🙂 et af aftens bedste øjeblikke og med en Michael Falch i sit es.

Inden pausen fik vi den smukke “De første fugle uden dig” fra 1998 og den fantastiske “I min barndoms land fra 2013 hvilket var et skønt genhør også og så var der pause.

Efter pausen kom både Michael, Lars og Live ind igen og vi fik hittet “I et land uden høje bjerge” fra 1986 hvor der igen var fællessang, men hvor sangen sluttet lidt før end den plejer og fællessangen blev ikke taget så langt ud hvilket var lidt ærgerligt. Trækfugle fra 2010 passet også ind i den super gode sætliste og så gav Lives lydbillede med Cello lige det ekstra. Michael fortalte om hvordan næste sang var blevet til i en drøm at han troet det var en Kim Larsen sang, men sangen “Den der elsker livet” fra 2018 er en Michael Falch sang og den fungeret super godt og man blev igen løftet af denne skønne glade sang, endnu et af aftens bedste øjeblikke.

Lars og Live forlod nu scenen og Michael gav derfor helt solo med guitar og mundharpe endnu en af mine favoritter og en publikums favorit “Kære vorherre” (“En fodboldbøn”) fra 1997 og koncerten nået i den grad sit højeste af fællessang og klappen med. Michael fortalte at Malurt bliver gendannet i 2020 i anledning af 40 års jubilæum og derefter fik vi en af de smukkeste kærligheds sange “Den eneste i verden” fra 1992.

Og så var koncerten slut men publikum der nu stod op ville havde mere og Michael kom ind på scenen igen med Lars og Live og vi fik “De vildeste fugle” fra 1988 og så fik vi fællessang og fest at gå hjem på med kæmpe hittet “Superlove” fra 1981, en super fed afslutning på en fantastisk koncert oplevelse.

5 stjerner ud af 6 🙂 Michael havde denne aften i Grenaa valgt en sætliste af sange der var nogle af hans bedste i karrieren og med rigtig mange sange man har savnet og manglet i en del år, og det var ikke mange af hans andre sange man følte at man manglet selvom jeg personligt hellere ville havde hørt nogle andre end den larmende “Falder du nu” fra 2006 og sangen “Vogt dig” fra 2016, “Vogt dig” blev dog reddet lidt til sidst da Lars Skjærbæk viste sit store talent som guitarrist og det lød bare super fedt. Michael snakket også som han plejer en del mellem numrene men jeg må indrømme jeg til denne koncert syntes at en del af “Snakkedelen” blev for meget og for langt og lidt ligegyldigt hvor man måske kunne havde kortet noget af snakken af og så få plads til en ekstra sang istedet, jeg syntes også selvom ideen med Lars og Live var rigtig god og det er to super dygtige musikere der også gav noget ekstra at selve “Solo delen” med falch blev glemt lidt og trioen fyldte lidt for meget, så skulle man havde kaldt det Michael Falch solo med gæster eller Michael Falch trio istedet for, jeg følte ihvertfald jeg manglet meget mere kun solo med Michael Falch til denne ellers fantastiske aften, men der ville jeg nok hellere havde fortrukket at Lars og Live havde været med på mindre numre og man havde fået Michael Falch mere solo da det nu var det koncerten skulle forstille at være, men udover det var det en fantastisk koncert og igen sætlisten var en af de bedste sætlister jeg har været vidne til med Michael Falch med nogle af de bedste sange fra det meste af karrieren fra 1981-2018.

Det var lidt om min koncert med Michael Falch i grenaa 🙂