Anmeldelse af Danser med drenge cd: Så langt så godt

anmeldelse af Koldinghus Live: Stig Rossen 30 og 40 års jubilæum + Koldinghus 750

Hej musik elskere 🙂 Jeg var i går i Kolding for at se Kolding festspil, eller som de har valgt at kalde det i år Koldinghus live. Festspilet var nemlig i anledning af Koldinghus 750 års jubilæum flyttet til at skulle spille på Koldinghus, samtidig har de i år fået et kæmpe navn med nemlig “Kongen af Kolding” Stig Rossen i anledning af at det er 40 år siden han debuteret i Kolding festspil og så har han 30 års jubilæum som professionel sanger og skuespiller, det er dette jeg gerne vil skrive om her.

Koncerten var delt ind så det passet til flere historiske begivenheder og sangene passet ind i historierne om Koldinghus. Til at guide aften igennem var der en konferencier Anders Holst som med charme og humor fik guidet publikum igennem aften, han gjorde det rigtig godt.

Koncerten startet ud med et par fællesnumre bl.a fra musicalen “La la Land” og så kom aftens første unge solist på banen, Katrine Schmidt hed hun og hun gav en meget smuk udgave af “Spejlbilledet” fra Disneys “Mulan” og allerede her fik man hørt det første af mange talenter for hvor sang hun bare rigtig godt. Katrine fortsatte sammen med det mandelige unge talent Kenny Duerlund og de gav en fantastisk udgave af “Elephant love medley” fra “Moulin Rough”, Kenny fortsatte herefter med “Gethsemane” fra “Jesus Christ superstar” og her viste han for alvor hvilken fantastisk sangstemme han har, jeg tror det er føste gang jeg har hørt en udgave af den sang som kommer på højde med Stigs udgave af samme nummer og Kenny er jeg helt sikker på er en vi kommer til at se meget mere til og man blev som publikum blæst helt bagover.

Anders præsenteret nu Stig Rossen som fik en afdeling hvor han sang nogle af de bedste fra hans lange karriere. Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg har glædet mig ekstra meget til at opleve Koldinghus live netop fordi mit store Idol Stig Rossen er med. Stig lagde smukt ud med “Mit hjertes land” fra den danske opsætning af Chess som han spillet tidligere på året og den sang er bare fantastisk og så smuk og Stig rørte publikum endnu engang med sin fantastiske store stemme. Stig sang derefter to duetter først “Morgen på Atlantis” fra “Atlantis” som Stig her sang med Hans Bergur der også sang rigtig godt og med en speciel stemme, derefter fik vi “Det er ganske vist” fra “Skønheden og udyret” som Stig sang i smuk udgave med endnu et ungt talent Sofie Rødkjær. Stig fortsatte nu på egen hånd og vi fik et skønt medley fra hans tid i festspillet og frem til hans tid som professionel, fra “Sommer i Tyrol” til “Les Miserables”.

Udover dygtige sangere, en god konferencier, fantastiske sange og selvfølgelig Stig så bød koncerten også på utrolige dygtige dansere der passet perfekt ind i hver eneste sang der var dansere med og det gik hånd i hånd med solisterne. Fra “Les miserables” fik vi også den rørende “For mig selv” sunget af Ida Arvad som også sang den på smukkeste og rørende vis. Endnu mere Disney fik vi også i “Jeg bliver meget snart majestæt” fra “Løvernes konge” sunget af det unge talent Simon Schulz i sammenspil med de dygtige dansere og med på sang var også Hans.  Inden Pausen fik vi det super gode nummer “Tomorrow” fra “Annie” der her blev sunget af en af korpigerne Lærke Ravn som også sang rigtig godt, og herefter var der pause.

2. akt startet med “A million dreams” fra “The greatest showman” der blev sunget af det meget unge talent Esben Kjærsgaard, der med charme og udstråling leveret en fantastisk optræden halvejs i nummeret fik han følgeskab af Stig og Katrine der gjorde at nummeret bare blev forstærket endnu mere.

Vi fik lidt fra “The sound of music” og “Wicked” inden vi igen fik Stig, Kenny og Simon på scenen sammen med de dygtige dansere og vi fik det super fede nummer “Gæld” fra “Rent” som er en ukendt musical for mig men Stig, Kenny og Simon leveret en super fed rå udgave med deres fede stemmer og danserne suppleret med fed dans.

Danserne fortsatte med at imponere da vi fik et super fedt “Party potpourri” hvor vi kom vidt omkring fra Take that til “Footloose” og danserne imponeret og så super godt ud i deres guld disco tøj.

Hans kom nu på scenen igen og sang nogle sange fra “Into the woods” sammen med endnu et ungt talent Tenna Enemark. Hans sluttet af selv med at synge det smukke og svære nummer “Maria” fra “West side story”.

og så var det tid til “Idolet over dem alle” igen nemlig Stig Rossen der sammen med Tenna gav os den bedste version der kunne havde været lavet af “I had the time of my life” fra “Dirty dancing”, at høre Stig synge det nummer var helt fantastisk og hans sammenspil med Tenna var så godt og deres stemmer passet perfekt. Danserne imponeret endnu engang og det hele sluttet af med at Stig tog den sidste tone helt ud og viste at han er Dks bedste sanger og i hvert fald den der begiver sig i flest genre og mestre alle.

Derefter var det Katrine og Simons tur igen der gav en imponerende udgave af Queen sangen “Who wants to live forever”, en rørende og flot udgave med sang og sceneshow.

Man kunne måske tænke at Spice girl nummeret “2 become 1” ville være lidt malplaceret, men det var den overhovedet ikke for med skønsang fra Katrine, Sofie, Ida og Tenna og flot dans fra 2 af danserne passet den perfekt ind sammen med alle de andre sange.

Herefter var det tid til at slutte, Anders takket af og Stig kom på scenen og sang “En verden af liv” fra “Løvernes konge” der sluttet fantastisk af med at alle sangere, kor, dansere og konferencier kom ind på scenen, bedre afslutning kunne man ikke havde fået og til sidst kom orkesteret på scenen og fik ligeså stort bifald, det ville nærmest ingen ende tage da alle havde forladt scenen og jeg tror publikum var klar på mere, men det var slut på en fantastisk oplevelse.

6 stjerner ud af 6 🙂 Koldinghus live skal man ikke snyde sig selv for at opleve, så hvis man bor i Kolding eller kender nogen eller blot vil tage køreturen så skal man ikke snyde sig selv for denne fantastiske koncert/festspil. med en konferencier der guidet koncerten igennem på en charmerene og god måde, fantastisk band, unge nye talenter på kor og sang, unge talentfulde dansere og “kongen” Stig Rossen blev dette en fantastisk oplevelse, tilsat med et hav af super fede numre i forskellige stilarter leveret de en fantastisk koncert/festspil, jeg er sikker på at der er flere af de unge talenter vi kommer til at se og høre meget mere til. Koldinghus live spiller frem til 17 August.

Det var lidt fra Koldinghus 🙂 håber i vil nyde at læse det ligeså meget som jeg har nydt at opleve det 🙂