Anmeldelse af Nikolaj og Piloterne Et glimt af virkeligheden album

Anmeldelse af Kristian Lilholt Uden tid og sted album

Hej musik elskere 🙂 For nogle uger siden udgav sanger og sangskriver Kristian Lilholt sit nye album, Kristian er som efternavnet antyder lillebror til Lars Lilholt og Kristian var da også medlem af Lilholt band fra starten i 1982 frem til han gik ud i 2005 hvor han også var med til at skrive mange af sangene sammen med Lars. Han har både imens han var medlem og efter udgivet eget musik og hans nye album er hans 15. solo album.

Sang 1 var den sang der også startet det hele det er nemlig sangen “Lige ud ad landevejen” som Kristian udgav i 2021, sangen er skrevet sammen med storebror Lars der også medvirker på sangen som solist sammen med Anders Blichfeldt. Det er en fantastisk sang der er en fed rock/pop sommer basker skrevet under Corona og de 3 herrer synger super fedt alle 3 og dette er klart albummets bedste nummer, hvor der dog ikke er stor forskel på 2021 versionen og 2023 versionen men det er et fedt nummer og en fed album åbner.

Sang 2 er titel nummeret “Uden tid og sted” som Kristian selv har skrevet og synger sammen med sangerinden Rikke Johnsen. Det er en dejlig optempo positiv rock/pop sang som hænger fast efter man har hørt den et par gange og er klart et af de bedste numre på albummet. Kristian viser han udover at sætte en god melodi sammen også kan skrive gode og i øre faldene tekster og sammen med Rikke synger de sangen rigtig dejligt.

Sang 3 hedder “Undrende Øjne” hvor teksten igen er skrevet af storebror Lars mens Kristian har skrevet melodien og ikke nok med det så er det en lille Lilholt genforening da både Lars og søsteren Tine Lilholt medvirker på sangen på henholdsvis violin og fløjte og sangen er da også en rigtig typisk Lilholt sang her dog sunget af Kristian men er et mega fedt og igen i øre faldene sang som sagtens kunne havde været en sang i Lars Lilholt Band sammenhæng og igen er det et af de bedste numre på albummet.

Sang 4 hedder “Som vinden i al slags vejr” og Kristian har igen stået for både tekst og musik, sangen er en stille smuk ballade hvor sangerinden Nana Schwartzlose medvirker på kor og 2. stemme, sangen er en sang om at miste og er rørende at høre på og igen kan man høre noget Lilholt og selvom Lars ikke har været indover kunne sangen sagtens også havde været en Lilholt band sang og at Kristian er en Lilholt kan man sagtens høre. Sangen tager en overraskende og rørende vej til sidst lige når man tror sangen er færdig bliver det stilfærdige tromme rytme erstattet af en smuk guitar solo der i den grad er med til at løfte sangen og gøre den endnu mere intens og rammende.

Sang 5 er sangen “Drømmer om at være tæt på dig” som rigtig blev indspillet af Lars Lilholt band i 2021 og dette var den første fællessang Lars og Kristian skrev sammen igen efter Kristian forlod bandet i 2005. Kristian har inviteret guitaristen Kajsa Vala med der udover guitaren viser at hun også er en rigtig god sangerinde og sangen er ligesom med Lars en fantastisk sang med Kristian og Kajsa og igen et af de bedste på Kristians album.

Sang 6 er endnu en sang fra Lars Lilholt bands album fra 2021 skrevet sammen med Kristian, sangen hedder oprindeligt “Onkel Moustache” men Kristian har valgt at kalde den for “Byens bedste morgenmadscafe”, sangen er endnu en fantastisk sang fra Lars Lilholt med det geniale omkvæd om Omeletter, hummus og te. Sangen er også god med Kristian men her vil jeg dog klart fortrække den med Lars på vokal i hans version.

Sang 7 er endnu en Lars Lilholt band sang denne gang fra da Kristian var med i bandet nemlig den fantastiske sang fra 1994 skrevet af Lars og Kristian “Alting er forbundet” hvor Kristian her på denne version har inviteret sin mange årige samarbejdspartner Ida Friis Virenfeldt til at synge sangen og det gør hun rigtig godt, Ida synger virkelig godt hvilket hun har vist flere gange på flere af Kristians udgivelser. Kristian synger en dyb fed korstemme og sangen er rigtig god med Ida på sang også.

Sang 8 er endnu en Lars Lilholt band sang denne gang fra 2001 skrevet af Lars og Kristian den super gode “Nu søger de hinanden”, sangen er skam også god med Kristian men igen her er Lars version klart at fortrække og man kan sagtens mærke selvom de to brødre har ligheder musikalsk at så er de også virkelig forskellige i at synge og skrive sange.

Sang 9 hedder “Slukkede hjerner” som Kristian selv har skrevet, sangen er en noget træls pop sang hvor omkvædet går en for meget på hjernen og man ender med at gå videre til næste nummer.

Sang 10 hedder “De faldne” hvor teksten er af Kaj Munk imens Kristian har sat musik til, det er da også teksten der løfter nummeret og musikken er lidt tung men skifter dog igen spor hen af vejen hvor den især løftes af en fløjte men det er teksten der rammer og holder sangen oppe.

Sang 11 er en anden version af “Lige ud af landevejen” der her hedder “Den sorte svane” og hvor Ida Friis Virenfeldt igen synger for, sangen er mere pop akustisk og den når ikke op på siden af originalen og selvom Ida synger virkelig godt mangler man de 3 herrer stemmer med Kristian, Lars og Anders, Kristian synger dog lidt kor.

Sang 12 er endnu en genganger Lilholt sangen fra 1994 “Alting er forbundet” men denne gang med Kristian på vokal i en mere ud af stikket akustisk udgave der faktisk er bedre end Idas udgave og det klæder Kristian på vokalen og dette kunne havde været en rigtig god afslutning på albummet.

men der er en sang mere sang nummer 13 der hedder “Plaza de Maya” der igen er skrevet sammen med Lars, sangen er dog en noget tam, lang og langsommelig affære der ikke tilføjer noget til albummet og man kunne godt ha undværet den på dette ellers virkelig gode album.

4 Stjerner ud af 6 🙂 Kristian er en dygtig sangskriver og kan skrive virkelig gode og i øre faldene melodier og så synger han virkelig godt 🙂 På det nye album er der en række virkelig gode sange på 🙂 albummet er dog bedst i starten og slutningen er måske lidt ens formet med numre i andre udgaver og mindre gode sange men et rigtig godt album fra Kristian og fed ide med sange skrevet sammen med Lars nye som gamle 🙂 albummet kan købes som cd sammen med en bog også “Uden tid og sted” der hænger sammen med albummet og så kan albummet streames og downloades:)

Det var lidt om Kristian Lilholts nye album 🙂 I næste uge holder bloggen ferie men vender tilbage igen i uge 43 🙂