Anmeldelse af Mathilde Falch koncert Godset Kolding

Anmeldelse af Juncker album Nattergalen findes

Hej musik elskere 🙂 For nogle uger siden udgav sanger og sangskriver Christian Juncker hans nye album hans 8. solo album “Nattergalen findes” og den vil jeg rigtig gerne skrive om for jer.

Første sang hedder “Alt om mig” og er en tung mørk sang med en kort rigtig god tekst. Det bedste ved sangen er klart teksten og så lydbilledet der minder en del af noget af det Juncker tidligere har udgivet, desværre er der på dette nummer alt for meget autotune/computer effekter på stemmen hvilket er synd men sangen er god dog ikke en af de bedste af hans sange men den lægger fint stilen an til resten af albummet.

Sang 2 var 4. single og hedder “Skal vi to ikke give alt” hvor teksten endelig er meget god og musikken fortsætter det lidt mørke tunge dyster rock billede men igen er der alt for meget på stemmen og man bliver hurtig træt af sangen og går videre.

Sang 3 var 1. single og hedder “Enhjørningen kommer” og er lidt af titel nummeret også da Juncker synger “Tror du nattergalen findes”. Sangen er et af albummets fedeste numre med en fed tekst tilsat et meget rocket lydbillede og Junckers fede stemme. Juncker har for første gang på dette album stået for stort set alle instrumenter og dette er også tilfældet på “Enhjørningen kommer” hvilket man ikke høre men det er til gengæld et imponerende fedt lydbillede.

Sang 4 var 3. single og er titel nummeret til en ny af udsendelserne “Kurs mod” og sangen hedder “Venner og brødre” og er en klassisk Juncker sang med den gode melodi og gode tekst og Junckers fede stemme som den er. Sangen handler om søskende forholdet hvordan det udvikler sig fra man er børn til man bliver voksne mennesker og Juncker rammer spot on og tror mange søskende vil kunne kende til noget af det Juncker synger om i sangen, et af albummets bedste numre.

Sang 5 hedder “Hvis jeg får lov” hvor Kasper Sørensen spiller guitar på, sangen er min absolutte ynglings sang på albummet igen er det klassisk Juncker og den sang hvor der er mindst på der er stort set kun Kaspers guitar og så lidt af Jacob groths melodika, en af de smukkeste tekster og Junckers fede stemme som får lov til at stå og sangen skiller sig en del ud fra resten af albummet men er den sang der rammer mig mest som lytter.

Sang 6 hedder “Lidt for meget for lidt” og starter i samme spor som “Hvis jeg får lov” med ikke ret mange instrumenter og en meget kort nærmest drømmende poesi tekst, sangen vokser dog og der kommer flere instrumenter på og den opbygning er tiltalende og tekstens korte univers er drømmende og fedt og der er noget jeg som lytter bliver fanget af på dette nummer som jeg holder meget af.

Sang 7 hedder “Mintgrøn sommerfugl” og blev allerede udgivet som single og var med på Junckers forrige opsamlingsalbum “længere ned af vejen” fra 2021 og den har altså fået lov til at komme med på det nye album også. Det er en sang der betyder meget for Juncker og som han havde til at ligge i skuffen i mange år, sangen høre dog ikke til mine favoritter og bliver hurtig træt af den i længden.

Sang 8 var 5. single og hedder “Alt det vi drømte om” og er en ens formet lidt støjende sang der minder lidt om “Skal vi to ikke give alt” og man bliver hurtig træt af nummeret og går videre.

Sang 9 var 2. single “Langt ude i skoven” der er en fed rocket sang med en rigtig god tekst og en typisk Juncker sang og er klart et af albummets bedste numre, sangen lyser lidt op på dette mørke album og er opløftende her på slutningen af albummet.

Sang 10 er 6. og nyeste single “Noget om mørke” der er tilbage til det mørke lydunivers og hvor Juncker for alvor viser hvilken tekstforfatter han er og sangen rammer lige i mit hjerte og høre til den rigtig gode ende af albummet, en meget lyttende sang.

Sang 11 er også albummets sidste nummer og hedder “Lad os blande blod” der slutter albummet af med endnu en sang i den gode ende med en rigtig god tekst og et mørkt akustisk lydbillede og Junckers stemme en god afslutning på et godt album.

4 Stjerner ud af 6 🙂 Christian Juncker har for længst vist at han er en af Danmarks mest undervurderet sangere og sangskrivere og selvom han for længst har fået et gennembrud og de seneste år har fået fornyet energi og en form for succes så er han mærkelig nok aldrig slået helt igennem. Med dette album viser han sangskrivning i topklasse på et mørkt tungt lyttende album der ikke høre til karrierens bedste men til gengæld indeholder nogle rigtig fede numre i blandt 🙂 Man kan købe albummet som cd, lp og streame og downloade den 🙂

Det var lidt om Christian Junckers nye album 🙂 en af de bedste danske sangere og sangskrivere fra 00erne og frem til i dag 🙂